Ošetřující lékař
- je povinen vydávat rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a potvrzovat trvání dočasné pracovní neschopnosti elektronickou formou
- papírový tiskopis je možno použít pouze výjimečně v případě technického výpadku
- pojištěnci namísto dosavadních dvou (tří) dílů neschopenky předává pouze průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
U ostatních dávek nemocenského pojištění se postupy nemění.
Vybavení nutné k vystavení eNeschopenky
Lékař eNeschopenku vystavuje na počítači a prostřednictvím něj také odesílá. Možné jsou dva způsoby:
- využití specializovaného software, který si lékař pořídí, může se přitom jednat pouze o doplňující modul v lékařském SW, který již lékař běžně používá
- použití webové aplikace v rámci ePortálu ČSSZ
Lékař může obě varianty kombinovat. Využití webové aplikace je bezplatné.
Přihlašování a certifikáty (identifikace)
Pro vystavení eNeschopenky je nutné identifikovat poskytovatele zdravotních služeb (ošetřujícího lékaře). Způsob identifikace závisí na tom, zda bude eNeschopenku vystavovat ve svém lékařském SW, nebo v rámci ePortálu ČSSZ:
- při práci v lékařském SW bude identifikace probíhat prostřednictvím certifikátu od SÚKL, který lékaři využívají při vydávání eReceptu
- při přístupu na ePortál ČSSZ se musí lékař přihlásit buď pomocí systému datových schránek, nebo prostřednictvím jakéhokoliv prostředku v rámci Národní identitní autority, tj. přes portál Identita občana, kde si vybere z nabídky identifikačních prostředků (např. mobilní klíč eGovernmentu; elektronický občanský průkaz; NIA ID - jméno, heslo, SMS; identifikační certifikát I. CA; MojeID; bankovní identita
Identifikační číslo pracoviště pro e-podání (IČPE)
Každý poskytovatel zdravotních služeb je pro komunikaci v rámci nového systému eNeschopenky identifikován pomocí identifikačního čísla pracoviště pro e-podání (IČPE). Každému poskytovateli zdravotních služeb, kterého ČSSZ eviduje, bylo vygenerováno jedno hlavní IČPE, navázané na jeho IČO. Každý poskytovatel zdravotních služeb si může požádat podle svých provozních potřeb o přidělení dalších IČPE pro jednotlivá pracoviště, jednotlivé lékaře ve společné ordinaci či v případě více pracovišť v různých okresech. Postupy, jak se poskytovatel zdravotních služeb dozví, jaké IČPE mu bylo přiděleno a jak lze požádat o přidělení dalších IČPE jsou uvedeny v dokumentu Postupy PZS (poskytovatelů zdravotních služeb) pro zavedení do Evidence PZS pro eNeschopenku a generování IČPE.
Elektronický podpis
ČSSZ nevyžaduje elektronický podpis, neboť k tomu není legislativně oprávněna.
Elektronický podpis může být nepovinnou součástí odesílaného elektronického podání. Sdělí-li poskytovatel zdravotních služeb ČSSZ, že v rámci jeho systému lékaři při vystavení eNeschopenky připojují elektronický podpis, je připojení podpisu vyžadováno.
Postup při technickém výpadku systému, internetu, hardwaru nebo softwaru lékaře
V těchto případech je v souladu se zákonem, pokud lékař vystaví Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti v papírové podobě.
Pro tyto účely je nový papírový tiskopis distribuován stejně, jako do 31. 12. 2019, oproti tehdejšímu tiskopisu však má pouze tři díly. Z hlediska rozsahu údajů a vzhledu je obdobný. Totéž platí i pro potvrzení o trvání pracovní neschopnosti a formulář Hlášení ošetřujícího lékaře.
ČSSZ zveřejňuje aktuální dostupnost služeb eNeschopenky.
Rozdílná podoba stávajících a nových tiskopisů
Nové neschopenky jsou koncipovány již pouze jako třídílné. Ať už bude lékař neschopenku vystavovat ve svém lékařském SW, na portálu ČSSZ nebo pro technický výpadek použije papírový tiskopis, vždy půjde o
- I. díl – Hlášení ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
- II. díl – Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
- III. díl - Hlášení ošetřujícího lékaře o ukončení dočasné pracovní neschopnosti
Díly I. a III. zasílá lékař při vzniku a ukončení dočasné pracovní neschopnosti na správu sociálního zabezpečení, II. díl tiskne a předává pojištěnci. Při trvání dočasné pracovní neschopnosti odesílá lékař na správu sociálního zabezpečení potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti.
Pro zaměstnavatele se již žádný díl nevystavuje, je věcí pojištěnce, aby zaměstnavatele informoval o své dočasné pracovní neschopnosti. Zaměstnavatel má k dispozici online služby ePortálu ČSSZ pro ověření pracovní neschopnosti svých zaměstnanců, na vyžádání mu ČSSZ o DPN zaměstnanců zasílá notifikace do jeho datové schránky nebo na určenou elektronickou adresu.
Vystavení eNeschopenky za pomoci údajů z registrů ČSSZ
Při vystavování elektronické neschopenky se lékaři nabízejí údaje z registrů, které vede ČSSZ. Po zadání rodného čísla pojištěnce se tedy lékaři předvyplní všechny dostupné údaje o pojištěnci i jeho zaměstnavateli. Lékař pak může údaje již jen potvrdit, případně upravit, doplnit vlastní informace z vyšetření (tj. zejména diagnózu, datum vzniku pracovní neschopnosti, vycházky) a neschopenku elektronicky odeslat ČSSZ. Pokud pojištěnec případně není v registru pojištěnců uveden, vyplní ošetřující lékař do formuláře informace sdělené pojištěncem (jako volný text). Vystavená neschopenka je uložena v úložišti ePortálu ČSSZ, aby bylo možné s ní následně znovu pracovat.
Webová aplikace
S webovou aplikací se můžete seznámit prostřednictvím prezentace (PDF 1,88 MB).
Kde poradí
S případnými dotazy se lékaři/zdravotnická zařízení mohou obracet na příslušnou OSSZ.
Zdroj dat | www.cssz.cz |
---|---|
Originál | cssz.cz/web/eneschopenka/zakladni-informace-pro-lekare-a-zdravotnicka-zarizeni |