Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Novinky 2021

Finanční správa v reakci na epidemickou situaci stejně jako na začátku letošního roku zřídila od 3. ledna 2022 pro poplatníky daně z nemovitých věcí speciální telefonické infolinky, na kterých budou zaměstnanci finančních úřadů veřejnosti poskytovat informace nezbytné pro  vyplnění daňového přiznání k dani z nemovitých věcí. Veřejnost se tak může vyhnout osobní návštěvě na úřadě, protože daňové přiznání k dani z nemovitých věcí totiž bude možné konzultovat po telefonu a poté odevzdat elektronicky například přes portál MOJE daně

Ministerstvo financí se rozhodlo nepřistoupit k dalšímu prodloužení prominutí DPH u filtračních polomasek a respirátorů třídy ochrany FFP2 a vyšší, které tak skončí dne 31. 12. 2021.

Finanční správa dnes zveřejnila vzory žádosti o kompenzační bonus, pokyny k vyplnění žádostí a webovou aplikaci, přes kterou lze jednoduše žádost vyplnit a odeslat. Na webu Finanční správy jsou ke kompenzačnímu bonusu dostupné základní informace a nejčastější dotazy a odpovědi. Stále však platí, že Finanční správa žadatelům o bonus doporučuje, aby žádosti o kompenzační bonus za bonusové období 22. 11. – 31. 12. 2021 byly podávány nejdříve od 1. ledna 2022. 

Finanční správa spustila v letošním roce modernizovaný daňový portál MOJE daně, který přinesl zjednodušení, zrychlení a vyšší komfort elektronické komunikace s Finanční správou. Portál představil modernizovanou daňovou informační schránku PLUS (DIS+), která umožňuje předvyplnění vybraných údajů do EPO formuláře, odesílání podání přímo bez nutnosti dalšího podepisování, nastavení oprávnění přístupu do schránky dalším uživatelům a mnoho dalších užitečných funkcí.

Senát na dnešní schůzi jednal o kompenzačním bonusu pro osoby vykonávající samostatnou činnost (OSVČ), společníky s. r. o. a osoby vykonávající práci na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (tzv. dohodáře) a schválil zákon ve stejné podobě, jako jej navrhla Poslanecká sněmovna. 

Generální finanční ředitelství zveřejňuje nový vzor tiskopisu Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2021 – tiskopis 25 5457/B – vzor. č. 2.

Poplatníkům v paušálním režimu se pro rok 2022 mění celková výše paušální zálohy za kalendářní měsíc a nově bude činit 5 994 Kč. V případě splnění podmínek mohou živnostníci podat oznámení o vstupu do režimu paušální daně do pondělí 10. ledna 2022.
 

V souvislosti s aktuálními přijatými krizovými opatřeními proti šířením viru SARS-CoV-2 (Usnesení vlády ze dne 25. 11. 2021 č. 1065 o vyhlášení nouzového stavu od 26. 11. 2021 do 25. 12. 2021) se ministryně financí rozhodla využít své pravomoci a za účelem zmírnění dopadů této mimořádné události na daňové subjekty vydala dne 9. prosince 2021 Rozhodnutí o prominutí správního poplatku z důvodu mimořádné události, zveřejněné ve Finančním zpravodaji MF č. 35/2021, kterým promíjí správní poplatky vybírané Finanční a Celní správou za podání zde uvedených žádostí, jejichž následné projednání je zaplacením správního poplatku jinak podmíněno. 

Poslanecká sněmovna ČR schválila návrh nového zákona o kompenzačním bonusu pro živnostníky, drobné podnikatele a dohodáře, který umožní podnikatelům žádat o 1 000 Kč, resp. 500 Kč, denně v rámci dvou nových bonusových období. Nyní bude následovat jeho projednání v Senátu, nemusí se tedy jednat o konečnou podobu zákona.

Od zdaňovacího období roku 2021 došlo novelou zákona o daních z příjmů ke změně (zpřísnění) podmínek pro možnost uplatnění osvobození příjmů z prodeje rodinného domu nebo jednotky podmíněného vynaložením získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby.

Dnem 1. října 2021 nabyly účinnosti změny vyvolané novelou zákona o DPH (zákon č. 355/2021 Sb.) , a proto byla provedena aktualizace dokumentu Informace pro osoby povinné k dani neusazené v tuzemsku (registrace k DPH a ostatní vybrané daňové povinnosti).

Většina pracovišť finančních úřadů nebude mít ke konci letošního roku a mezi svátky omezený provoz a úřední hodiny. Již tradičně budou přes vánoční svátky uzavřeny jen daňové pokladny a pracoviště v optimalizovaném režimu 2+2.

Od 1. ledna 2022 se Územní pracoviště ve Dvoře Králové nad Labem stěhuje na novou adresu:

Finanční úřad pro Královéhradecký kraj
Územní pracoviště ve Dvoře Králové nad Labem
17. listopadu 2657
544 01 Dvůr Králové nad Labem

 

Od 1. ledna 2022 dochází k novinkám v oblasti uplatňování DPH v rámci zvláštního režimu pro cestovní službu podle § 89 zákona o DPH. Ruší se možnost stanovit základ daně souhrnně za zdaňovací období při použití zvláštního režimu, zavádí se povinnost přiznat daň z přijaté úplaty předem (záloh) na cestovní službu podléhající zvláštnímu režimu a upravují se podmínky pro osvobození od daně u cestovní služby ve zvláštním režimu týkající se letecké přepravy poskytnuté v EU a zároveň ve třetí zemi.

V souvislosti s víkendovou havárií topení, bylo v úterý dne 23. 11. 2021 uzavřeno Územní pracoviště v Říčanech. Závada je odstraněna. Územní pracoviště v Říčanech je pro veřejnost opět otevřeno v obvyklém režimu.

Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zveřejnil kontrolní závěr týkající se hospodaření Generálního finančního ředitelství (GFŘ) s peněžními prostředky a majetkem státu v letech 2018 až 2019. Generální finanční ředitelství konstatuje, že závěry v tiskové zprávě NKÚ neodrážejí skutečnosti zjištěné v rámci kontrolní akce a následné komplexní závěry NKÚ, uvedené v kontrolním protokolu ve znění námitek, tudíž výrazně zkreslují výsledky kontroly. Důkazem k tomuto tvrzení je skutečnost, že kontrolní protokol NKÚ ve znění námitek neshledal pochybení GFŘ v takovém rozsahu, aby uplatnil jakékoliv sankční postihy z důvodu porušení rozpočtové kázně, naopak konstatuje, že je seznatelné nastavení systému řízení při správě majetku a zjevné procesy řídící kontroly.

Finanční správa reaguje na množící se dotazy veřejnosti ohledně tzv. Milostivého léta, které lidem umožnuje zbavit se určitých exekucí u veřejnoprávních institucí. Milostivé léto se podle zákona vztahuje pouze na veřejnoprávní dluhy vymáhané v soudní exekuci a netýká se daňových a správních exekucí, kterými finanční úřady vymáhají daňové pohledávky.

Finanční správa připravila pro veřejnost novou podobu svého hlavního informačního webu www.financnisprava.cz, který zohledňuje aktuální vizuální trendy, splňuje moderní bezpečnostní požadavky a klade důraz na to, aby se uživatel na webu jednoduše orientoval. V souvislosti se zaváděním technologických úprav může docházet od 30. 10. 2021 do 10. 11. 2021 k nepravidelným výpadkům webových stránek Finanční správy.

V období ode dne 1. 11. 2021 do dne 31. 12. 2021 promíjí ministryně financí DPH při dodání elektřiny nebo plynu. Příslušné rozhodnutí o prominutí DPH z důvodu mimořádné události je zveřejněno ve Finančním zpravodaji 34/2021 ze dne 20. října 2021. Cílem vydání této Informace je zvýšit informovanost dotčených subjektů a minimalizovat chybné uplatňování daně v souvislosti s uváděným prominutím DPH u elektřiny a plynu, zejména s ohledem na zúčtování zálohových plateb.
Aktualizace 7. 12. 2021 - Dodatek k Informaci

Finanční úřad pro Královéhradecký kraj oznamuje, že dne 03. 11. 2021 bude na Územním pracovišti v Hradci Králové z technických důvodů uzavřena pokladna pro výběr daní v hotovosti.

Upozorňujeme plátce daně a tvůrce mzdových programů na nové vzory tiskopisů na dani z příjmů ze závislé činnosti a na dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za zdaňovací období 2021 a pro zdaňovací období 2022. 

Finanční správa upozorňuje poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kteří využívají paušální režim, že pro zdaňovací období roku 2022 dochází ke změně měsíční částky paušální zálohy, a to vlivem růstu záloh na zdravotní a sociální pojištění.

V období ode dne 1. 11. 2021 do dne 31. 12. 2021 promíjí ministryně financí daň z přidané hodnoty za dodání elektřiny nebo plynu. Příslušné rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události (dále jen „Rozhodnutí“) je zveřejněno ve Finančním zpravodaji 34/2021 ze dne 20. října 2021. 
Aktualizováno 7. 12. 2021.

Upozorňujeme uživatele zvláštního režimu jednoho správního místa (OSS), jakým způsobem lze podat daňové přiznání v aplikaci OSS při využití ověření identity pomocí datové schránky.  

Ministryně financí prodlužuje promíjení DPH při dodání respirátorů včetně pořízení z JČS a dovozu. Příslušné Rozhodnutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 33/2021 ze dne 19. října 2021. 

Upozorňujeme daňové subjekty využívající zvláštní režim jednoho správního místa (One Stop Shop), že lhůta pro podání daňového přiznání za 3. čtvrtletí 2021 končí 31. října 2021.

Z důvodu technické závady došlo 1. 9. 2021 v dopoledních hodinách na Územním pracovišti v Berouně k výpadku datového spojení (nefunkční ADIS, e-mailová komunikace).

Aktualizace: Spojení bylo před polednem obnoveno.

Na Územním pracovišti v Hořovicích došlo dne 30. 8. 2021 k výpadku datového spojení. V provozu byly pouze pevné telefonní linky.

Aktualizace (31. 8. 2021): Technická závada je odstraněna - datové spojení obnoveno.

Na Územním pracovišti v Příbrami došlo 26. 8. 2021 k výpadku datového spojení. V provozu jsou jen pevné telefonní linky.
Technická závada byla odstraněna - datové spojení obnoveno.

Na Územním pracovišti v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi došlo k výpadku datového spojení. V provozu jsou jen pevné telefonní linky.

Technická závada byla odpoledne odstraněna - datové spojení obnoveno.

Finanční správa předkládá k volnému užití odborné i laické veřejnosti vlastní vizualizované statistiky v rámci agendy otevřených dat.

Na Územním pracovišti v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi došlo dnes v dopoledních hodinách k výpadku datového spojení. V provozu byly pouze pevné telefonní linky.
Technická závada byla odpoledne odstraněna - datové spojení obnoveno.

Z důvodu odstávky el. energie je ÚzP v Chomutově dnes cca do 12:00 hodin nedostupné. Na odstranění problémů pracuje poskytovatel služeb.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že ve čtvrtek 12. srpna 2021 bude z důvodu rozsáhlého přerušení dodávky vody po celý den budova na třídě Tomáše Bati 21, Zlín zcela uzavřena.

Studenti nejčastěji za účelem letního přivýdělku uzavírají se zaměstnavatelem dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. V souvislosti s letními brigádami se opakují dotazy, jak správně zdanit příjem studentů z výdělků, jaké slevy na dani a za jakých podmínek si je mohou zaměstnaní studenti uplatnit. Finanční správa proto přináší nejenom studentům souhrn praktických informací.

Z důvodu závady na vysokém napětí došlo na Územním pracovišti v Kutné Hoře k výpadku datového i telefonního spojení.

Aktualizace: Závada na vysokém napětí byla odstraněna, datové i telefonní spojení je již obnoveno.

Finanční správa spustila 1. srpna 2021 Registr dotací. Nová databáze obsahuje údaje o dotacích, návratných finančních výpomocích a dalších podobných transferech poskytovaných ze státního rozpočtu, státních fondů, státních finančních aktiv a Národního fondu a jejich příjemcích.

Dne 27. července 2021 byl ve Sbírce zákonů uveřejněn zákon č. 285/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

Dne 22. 7. 2021 je plánován ze strany dodavatele datových služeb výpadek datového spojení na Územním pracovišti v Příbrami z důvodu nezbytných oprav. Plánovaná doba trvání výpadku je od 8:00 do 17:00 hodin.

Technická závada na ÚzP v Příbrami a v Berouně byla odstraněna. Datové spojení (nefunkční ADIS, e-mailová komunikace) bylo v Příbrami obnoveno 19. 7. 2021 (v odpoledních hodinách) a v Berouně dnes, 20. 7. 2021.

V souvislosti s rozhodnutím ministryně financí o prominutí daně, příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události – tornádem na Břeclavsku a Hodonínsku, které bylo vydáno dne 29. 6. 2021 ve Finančním zpravodaji 26/2021, dochází u dotčených daňových subjektů k prominutí vyjmenovaných sankcí souvisejících s plněním daňových povinností.

Z důvodu technické závady došlo v pondělí dopoledne na Územních pracovištích v Příbrami a v Berouně k výpadku datového spojení (nefunkční ADIS, e-mailová komunikace). Na odstranění závad se pracuje.

Aktualizace: Datové spojení na ÚzP v Příbrami bylo obnoveno v odpoledních hodinách.

Česká spořitelna, a.s. převzala s účinností od 1. 1. 2021 podstatnou část obchodního závodu zahraniční banky Waldviertler Sparkasse Bank AG (dále jen "WSPK"), jehož prostřednictvím provozovala WSPK bankovní činnost na území České republiky (tuzemská pobočka se sídlem Klášterská 126, Jindřichův Hradec). Tímto Česká spořitelna, a.s. převzala kromě jiného práva a závazky spojené s databází účtů a vkladů klientů této pobočky WSPK. Z technických důvodů vedla Česká spořitelna, a.s. tyto účty původních klientů pobočky WSPK pod jejich původním číslem účtu a kódem banky i po 1. 1. 2021.

Finanční úřad pro Zlínský kraj oznamuje veřejnosti, že Územní pracoviště ve Valašském Meziříčí bude od 19. 7. 2021 přemístěno do budovy na ulici Zašovská 100, 757 01 Valašské Meziříčí.

Ministryně financí prodlužuje promíjení DPH při dodání respirátorů včetně pořízení z JČS a dovozu. Příslušné Rozhodnutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 25/2021 ze dne 28. června 2021.

Na základě výše uvedeného Rozhodnutí dochází k prodloužení prominutí DPH u dodání respirátorů včetně pořízení z JČS a dovozu a to od 1. 7. 2021 do 31. 8. 2021.Toto Rozhodnutí navazuje na stávající prominutí daně při dodání vyjmenovaného zboží v předchozích obdobích. Detailnější informace jsou uvedeny v Informaci k promíjení DPH u dodání respirátorů, zveřejněné dne 2. 2. 2021.

Ministerstvo financí vyhlásilo ve Finančním zpravodaji daňové úlevy pro spoluobčany, jejichž životy poznamenal ničivý živel z minulého týdne.

Finanční správa s konkrétnějšími informacemi musí vyčkat, až bude generální pardon ministryně financí zveřejněný ve Finančním zpravodaji. Teprve oficiálním zveřejněním může Finanční správa poskytnout relevantní informace spoluobčanům zasažených ničivým živlem, a to jak mají postupovat v případě, že jim bude posunuta splatnost daně z příjmů fyzických i právnických osob, úlev u kontrolního hlášení a na DPH, prominutí zálohy na silniční dani.

Daňové subjekty mohou od 1.7.2021 postupovat podle přímého účinku směrnice o DPH, neboť z důvodu prodlevy v legislativní procesu nebyla dosud schválena novela zákona o DPH. Směrnice o DPH zavádí nová pravidla u prodeje zboží na dálku (původně zasílání zboží), při obchodování se zbožím přes digitální platformy a u dovozu zboží nízké hodnoty. Daňové subjekty mohou plně využívat také zvláštní režim jednoho správního místa One Stop Shop pro zjednodušení odvodu DPH v rámci EU u vybraných plnění.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství dnes v prostorách Břevnovského kláštera uspořádaly již devatenáctý ročník vyhlášení nejvýznamnějších plátců daně z příjmů právnických osob. Zástupci oceněných společností převzali z rukou ministryně financí Aleny Schillerové a generální ředitelky Finanční správy Tatjany Richterové broušenou skleněnou plaketu. Po pěti letech se znovu stala nejvýznamnějším plátcem daně Česká spořitelna.

Dne 14. června 2021 nebyly dostupné telefonní linky na ÚzP v Ústí nad Labem (Dlouhá 3359/13A) z důvodu poruchy telefonní ústředny. Závada byla poskytovatelem služeb odstraněna.

Upozorňujeme uživatele portálu MOJE daně, že z důvodu provedení nutných servisních prací dojde v době od čtvrtka 10 .6. 2021 16:00 do pondělí 14. 6. 2021 cca 6:00 k jeho úplné odstávce, a to včetně starší verze – Daňového portálu.

Ministryně financí prodlužuje promíjení DPH při dodání respirátorů včetně pořízení z JČS a dovozu. Příslušné Rozhodnutí je zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 23/2021 ze dne 1. června 2021.

Na základě výše uvedeného Rozhodnutí dochází k prodloužení prominutí DPH u dodání respirátorů včetně pořízení z JČS a dovozu a to od 4. 6. 2021 do 30. 6. 2021.Toto Rozhodnutí navazuje na stávající prominutí daně při dodání vyjmenovaného zboží v předchozích obdobích. Detailnější informace jsou uvedeny v Informaci k promíjení DPH u dodání respirátorů, zveřejněné dne 2. 2. 2021.

Dne 7. 6. 2021 bude z provozně technických důvodů pro veřejnost uzavřena pokladna na Územním pracovišti Praha – západ. Hotovost je možné složit na pokladně Finančního úřadu pro Hlavní město Prahu, Územní pracoviště pro Prahu 1, Štěpánská 28, nebo na pokladně Finančního úřadu pro Středočeský kraj, Územní pracoviště Praha – východ, Thámova 27 a to v době od 8:00 – 11:30 hodin a 12:30 – 15:30 hodin.

Finanční správa ukončuje podporu zastaralých šifrovacích protokolů TLS, které nezaručují bezpečnou komunikaci mezi pokladním zařízením používaným k evidenci tržeb a příjmovou stranou systému EET. Po ukončení podpory zastaralého šifrovacího protokolu TLS 1.1 a vybraných šifer protokolu 1.2 nebude možné jejich prostřednictvím navázat zabezpečené spojení s příjmovou stranou systému EET. Povinnost evidovat tržby je odložena až na rok 2023 a podnikatelé mají více než rok a půl na kontrolu svých pokladních zařízení.

Z důvodu technické závady na Územním pracovišti v Berouně nefungovalo ve čtvrtek 27. 5. 2021 telefonické spojení a e-mailová komunikace. Závada již byla odstraněna.

Od 1. 7. 2021 dochází k významným změnám v zákoně o DPH u elektronického obchodování (e-commerce). Tyto změny se dotýkají zejména prodejců zboží uskutečňujících přeshraniční prodeje zboží koncovým spotřebitelům (např. e-shopy), digitálních platforem nebo dovozců zboží z třetí země.

Doplnění informace ze dne 14. 5. 2021 o změně struktury XML oznámení DAC6

Z důvodu přerušení dodávky elektrické energie bude dnes, tj. v pátek 21.5.2021 zhruba od 8 do 14 hodin nedostupné ÚzP v Kadani.

Z důvodu plánované odstávky distribuce elektrické energie bude ve středu, dne 26. 5. 2021 zcela uzavřeno Územní pracoviště v Nymburku. Pro vyřízení neodkladných záležitostí může veřejnost využít nejbližší územní pracoviště, kterým je Územní pracoviště v Poděbradech, Hakenova 1404, 290 01 Poděbrady, telefon 325 605 111. Provozní doba podatelny na tomto územním pracovišti je v uvedený den od 08:00 hod. do 17:00 hod

Při vracení daně z přidané hodnoty z přijatých zdanitelných plnění s místem plnění v České republice uskutečněných po 1. 1. 2021 osobám povinným k dani usazeným ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska je postupováno podle § 83 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
Informace shrnuje podmínky pro uplatnění nároku na vrácení daně z přidané hodnoty, podrobně seznamuje se způsobem a formou podání žádosti o vrácení daně. Současně jsou osoby povinné k dani usazené ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska informovány o naplnění principu vzájemnosti při vracení daně.

V období od 18. 5. 2021 do 25. 5. 2021 dojde k úpravě funkčnosti EPO formuláře, která bude mít za následek změnu struktury XML oznámení DAC6.

Z důvodu odstávky vody dne 13. 05. 2021 v době od 08:00 hod. do 17:00 hod. bude po celý tento den zcela uzavřeno Územní pracoviště v Mostě, veřejnost může v případě potřeby navštívit nejbližší územní pracoviště, kterým je Územní pracoviště v Litvínově, U Zámeckého parku 948, Litvínov, telefon 476769111, provozní doba podatelny na tomto územním pracovišti je od 08:00 hod. do 15:30 hod. Pro podání písemnosti v analogové(papírové) podobě lze využít kromě podání poštou také schránku umístěnou na budově úřadu vedle vchodu.

Finanční správa ukončuje 1. 6. 2021 podporu zastaralých šifrovacích protokolů TLS, které již nezaručují bezpečnou komunikaci mezi pokladním zařízením používaným k evidenci tržeb. Po ukončení podpory zastaralých šifrovacích protokolů TLS 1.1 a vybraných 1.2 nebude možné jejich prostřednictvím navázat zabezpečené spojení s příjmovou stranou systému EET. Povinnost evidovat tržby je však odložena až na rok 2023 a podnikatelé tak mají více než rok a půl na kontrolu svých pokladních zařízení.

Z důvodu mimořádných opatření přijatých ze strany Hygienické stanice hlavního města Prahy je do konce května 2021 na Územním pracovišti FÚ pro Prahu - západ omezena činnost oddělení vyměřovacího. Chod podatelny, pokladny a ostatních oddělení zůstává neomezen a pro veřejnost zachován ve standardním režimu.

Finanční správa dnes zveřejnila formulář žádosti o výplatu nového kompenzačního bonusu za další bonusové období. Vláda odsouhlasila prodloužení kompenzačního bonusu i na měsíc květen a žádost za květnové bonusové období je možné podat až do 2. 8. 2021. Žádosti se začnou zpracovávat příští týden a první peníze za květnové období by měly dorazit žadatelům na účty koncem týdne.

Finanční správa si i Vás dovoluje upozornit na phishingovou kampaň prostřednictvím které je zneužíváno jméno a logo Finanční správy.

Daňovým balíčkem pro rok 2021, který je součástí zákona č. 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, byla mimo jiné přijata i úprava, která od 1. ledna 2021 umožňuje zaměstnavatelům poskytovat zaměstnancům jako další formu příspěvku na stravování za zvýhodněných daňových podmínek peněžitý příspěvek na stravování, tzv. stravenkový paušál. Jedná se o alternativu ke stravenkám (nepeněžní příspěvek), které jsou rozšířeným zaměstnaneckým benefitem.

Od 1. 7. 2021 dochází ke změnám v uplatňování daně z přidané hodnoty (DPH) u elektronického obchodování (tzv. e-commerce). Tyto změny se týkají pravidel pro určení členského státu zdanění a ovlivní zejména prodejce zboží, kteří uskutečňují prodeje zboží do jiných členských států EU koncovým zákazníkům například prostřednictvím e-shopů.

Informační leták pro poplatníky daně z nemovitých věcí ohledně zasílání složenek pro platby daně z nemovitých věcí od roku 2021

Ministryně financí promíjí daň z přidané hodnoty při pořízení zboží z jiného členského státu a při dovozu zboží vymezeného v Rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události zveřejněném ve Finančním zpravodaji 18/2021 dne 13. dubna 2021.

Informační leták pro poplatníky daně z nemovitých věcí ohledně zpřístupnění hromadného předpisného seznamu na daň z nemovitých věcí v roce 2021

Na základě Usnesení vlády České republiky ze dne 3. března 2021 č. 247 byla nařízena pracovní povinnost lékařům a zdravotnickým pracovníkům, kteří vykonávají nelékařské zdravotnické povolání,

Finanční úřad pro Ústecký kraj sděluje, že došlo ke ztrátě razítka úřadu (kulatého) o průměru 36 mm

V letošním roce je na odevzdání přiznání k dani z příjmů více času a to až do 3. května 2021 v případě klasického formuláře odevzdaného na papíře a v případě elektronického podání až do 1. června. Aby probíhalo podávání přiznání bez zbytečných front a vzhledem ke zlepšující se epidemiologické situaci se Finanční správa rozhodla opět zprovoznit své pracoviště v tzv. „optimalizovaném režimu 2+2“.

Finanční správa dnes zveřejnila na svých webových stránkách formulář žádosti o výplatu nového kompenzačního bonusu za duben 2021. Bonusová období už nejsou svázána s trváním nouzového stavu a vláda odsouhlasila prodloužení kompenzačního bonusu i na měsíc duben. Žádost za duben je možné podat až do 1. července 2021.

Upozorňujeme poplatníky, že čtvrtek 1. dubna 2021 je posledním dnem pro podání daňového přiznání k dani silniční za rok 2020 bez pokuty.

Od odpoledních hodin ve čtvrtek 25. 3. do pátku 26. 3. 2021 může v souvislosti se servisní odstávkou IT systémů docházet k výpadkům internetových stránek provozovaných Finanční správou ČR.

V posledních dnech jsou často rozesílány e-maily, které působí dojmem, že je rozesílá Finanční správa a které zneužívají její jméno a logo.

Na Územním pracovišti Praha-západ došlo k poruše datového spojení.
Na odstranění poruchy se intenzivně pracuje.

Finanční úřad pro Zlínský kraj oznamuje občanům, že dochází k přestěhování Územního pracoviště v Otrokovicích. Od pondělí 29. 3. 2021 bude zahájen provoz Územního pracoviště v Otrokovicích na nové adrese - Jožky Jabůrkové 491.

Konec března je tradičně obdobím, kdy se na finančních úřadech odevzdávají daňová přiznání k dani z příjmů za minulý rok. Letos byly vyhlášeny generální pardony ministryně financí, kterými rozhodla, že je možné podat přiznání později – bez sankcí a to nejdříve pro daň z nemovitých věcí, silniční daň a také i na daň z příjmů. Na podání a zaplacení přiznání má tak veřejnost více času.

Finanční správa upřednostňuje a umožňuje podat daňové přiznání k dani z příjmů „bezkontaktně“ – elektronickou formou, a to až do 1. června 2021. Nadále platí, že kromě této možnosti je možné vyplněné formuláře také zaslat poštou nebo vhodit do sběrného boxu umístěného na územních pracovištích Finanční správy nejpozději 3. května 2021, a to bez jakýchkoliv sankcí.

V souvislosti s krizovým opatřením o omezení volného pohybu v období 1. 3. až 21. 3. 2021 v návaznosti na šíření viru SARS-CoV-2 vydala Ministryně financí Rozhodnutí o prominutí příslušenství daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události zveřejněné dne 2. 3. 2021 ve Finančním zpravodaji 13/2021, kterým se promíjí sankce vzniklá z důvodu zpoždění při plnění povinností plátce daně nebo identifikované osoby vyplývajících ze zákona o DPH v předmětném období.

Termín pro odevzdání daňového přiznání k dani z příjmů je 1. dubna. Finanční správa doporučuje pro jeho odevzdání využít elektronické způsoby, ale zároveň se připravuje i na osobní podání přímo na úřadech. Aby se na úřadech nevytvářely fronty, prodlouží se provozní doba podatelen, které budou otevřené každý všední den od 8:00 do 17:00 hodin, a to od 22. března 2021 do 1. dubna 2021.

Generální finanční ředitelství zaznamenalo množící se dotazy veřejnosti v souvislosti s obdrženými příjmy z titulu některých finančních podpor, jež jsou poskytovány fyzickým osobám v rámci nouzového stavu. Otázky se týkají zejména zdanění těchto příjmů a dále pak skutečnosti, zda jsou tyto příjmy započítávány do vlastního příjmu manžela/manželky ve smyslu ustanovení § 35ba odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“). Z důvodu správné aplikace zákona o daních z příjmů proto Generální finanční ředitelství k nejčastěji položeným dotazům sděluje následující:

Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání k dani z příjmů za rok 2020 je 1. duben 2021. Letos může veřejnost pro odevzdání daňového přiznání využít online finanční úřad, který nabízí možnost pohodlného a jednoduchého odevzdání z pohodlí domova. Přiznání k dani z příjmů fyzických i právnických osob podané elektronicky prodlužuje ze zákona lhůtu pro jeho podání o 1 měsíc, a to do 3.5.2021.

Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2020 požádat o vrácení DPH ze Spojeného království Velké Británie a Severního Irska podle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro podání žádosti je 31. března 2021. Zkrácení obvyklé lhůty souvisí s vystoupením Velké Británie z EU.

Zákon o novém kompenzačním bonusu prošel legislativním procesem a Finanční správa začíná se zpracováváním žádostí živnostníků, společníků malých s. r. o. a osob pracujících na dohodu. Nárok na bonus vzniká nově podnikatelům, u kterých došlo ke snížení příjmů z jejich podnikatelské činnosti alespoň o 50 % oproti měsíčnímu průměru za čtvrtletní srovnávací období z doby před vypuknutím pandemie.

Ministerstvo financí a Finanční správa spouští Online finanční úřad dostupný ze stránky www.mojedane.cz  Půjde o místo, kde si každý přes jedno přihlášení vyřeší své daně nebo daně svých firem, aniž by musel kamkoliv chodit. Stačí k tomu mít například občanku s čipem, mobilní klíč eGovernmentu nebo internetové bankovnictví u některé z bank, která již nabízí bankovní identitu. Zachováno zůstává přihlášení přes datovou schránku nebo si přístupové údaje vyzvednete na finančním úřadě.

Z důvodu přerušení dodávky elektrické energie na Územním pracovišti v Říčanech v dopoledních hodinách ve středu 24. února 2021 nefungovalo telefonické spojení a e-mailová komunikace. Krátce po poledni bylo spojení obnoveno.

Nově mohou o kompenzační bonus zažádat i lidé, kteří jsou v úpadku (typicky v konkurzu nebo oddlužení). Výkon činnosti dobrovolného pracovníka pečovatelské služby, anebo výkon pěstounské péče (resp. pobírání odměny pěstouna) s výkonem práce na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr - už také nepředstavují zákonnou překážku pro vznik nároku na kompenzační bonus.

Úspěchem skončil interní charitativní projekt Finanční správy „Pomáháme svým kolegům“. Ten je každoročně pořádaný ve spolupráci s Kontem Bariéry, aby pomohl zaměstnancům a jejich blízkým se zdravotním handicapem nebo vážnou nemocí zlepšit kvalitu života. 945 490,- Kč se rozdělí mezi tři rodiny, které se přihlásily do letošního ročníku.

Z mimořádných technických důvodů bude dnes , tj. 18. 2. 2021 Územní pracoviště v Holešově, Pivovarská 1419, po celý den uzavřeno.

Od 15. 2. 2021 jsou podatelny na finančních úřadech (kromě uzavřených okresů) otevřeny každý všední den. Pokladny - v pondělí a středu od 8:00 do 15:30 hod. Pracoviště 2+2 jsou prozatím uzavřena.

Cílem této Informace je upozornit na snížení sazby DPH u zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití od 1. 1. 2021 a upřesnit definici komunálního odpadu pro účely zákona o DPH.

Od odpoledních hodin pátku 12. 2. do soboty 13. 2. 2021 může v souvislosti s plánovanou technickou údržbou IT systémů docházet k výpadkům internetových stránek provozovaných Finanční správou ČR.

Nárok na kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně náleží osobám s převažující činností v přímo omezených oblastech ekonomiky. Tato činnost musí být, co se dosahovaných příjmů týče, dominantním zdrojem obživy. Podrobný výčet podmínek pro přiznání tohoto druhu podpory je obsažen v zákoně o kompenzačním bonusu (zákon č. 461/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Pracovníci Finanční správy i celá územní pracoviště finančních úřadů letošní rok bodovali v soutěži „Daňař & daňová firma roku 2020“, pořádané společností Wolters Kluwer ČR, a. s. Vyhlášení výsledků soutěže proběhlo letos prostřednictvím online konference.

Finanční správa spouští pilotní provoz online finančního úřadu – MOJE daně. Ten je z pohledu bezpečnosti nezbytným předstupněm ke startu pro širokou veřejnost, který je připraven na 28. února 2021. Online finanční úřad nabídne lidem moderní, jednoduché a především online řešení jejich daňových povinností.

Finanční správa spouští pilotní provoz online finančního úřadu – MOJE daně. Ten je z pohledu bezpečnosti nezbytným předstupněm ke startu pro širokou veřejnost, který je připraven na 28. února 2021. Online finanční úřad nabídne lidem moderní, jednoduché a především online řešení jejich daňových povinností.

Pro zmírnění dopadů pandemie vydala ministryně financí řadu tzv. generálních pardonů. Jedná se o její rozhodnutí ke stanovení různých úlev. Jejich celé znění je možné nalézt ve Finančním zpravodaji.

Upozornění k tiskopisům daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob pro poplatníky, kteří využijí možnosti podle zákona č. 39/2021 Sb., a uplatní v daňovém přiznání dočasně zvýšenou částku, kterou lze v úhrnu odečíst od základu daně v rámci uplatnění nezdanitelné části základu daně ve formě bezúplatného plnění (daru).

V období ode dne 3. 2. 2021 do dne 3. 4. 2021 promíjí ministryně financí daň z přidané hodnoty za dodání vyjmenovaného zboží vymezeného v Rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události zveřejněném ve Finančním zpravodaji 8/2021 dne 1. února 2021. Aktualizované informace k této problematice uvádíme níže.

Ve dnech 1. 2. 2021 a 3. 2. 2021 je z provozně technických důvodů pro veřejnost uzavřena pokladna na Územním pracovišti Praha – západ, Na Pankráci 95. Hotovost je možné složit na pokladně Finančního úřadu pro Hlavní město Prahu, Územní pracoviště pro Prahu 1, Štěpánská 28 nebo na pokladně Finančního úřadu pro Středočeský kraj, Územní pracoviště Praha – východ, Thámova 27, 1. 2. 2021 od 8:00 – 13:00 hodin, 3. 2. 2021 od 12:00 – 17:00 hodin.

Rozhodnutím ministryně financí „O prominutí daně z příjmů z důvodu mimořádné události“ zveřejněného ve Finančním zpravodaji č. 5/2021 dne 12. 1. 2021 byla prominuta daň z příjmů u peněžních náhrad vyplácených dle § 35 zákona č. 240/2000 Sb. (krizový zákon).

 

V důsledku novelizací právních úprav poplatníci nemají povinnost evidovat tržby od 27. 3. 2020 do 31. prosince 2022, což se promítá do možnosti poplatníků daně z příjmů fyzických osob uplatnit slevu na evidenci tržeb za zdaňovací období let 2020 – 2022.

Dne 2. 2. 2021 bude od 08:00 do 13:00 hod. z důvodu plánované odstávky elektrické energie na Územním pracovišti v Hořovicích nefunkční datové a telefonické spojení.

Finanční správa ČR upozorňuje na termín pro podávání žádostí o navrácení lhůty v předešlý stav pro první a druhé bonusové období (tedy za období od 5. 10. 2020 do 4. 11. 2020 a od 5. 11. 2020 do 21. 11. 2020) pro provozovatele taxislužby a jiné individuální smluvní přepravy osob.

Za předpokladu splnění všech zákonných podmínek daných zákonem č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu, ve znění pozdějších předpisů, mohou nově o kompenzační bonus žádat také provozovatelé taxislužby.

Nárok na kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně náleží osobám s převažující činností v přímo omezených oblastech ekonomiky. Tato činnost musí být, co se dosahovaných příjmů týče, dominantním zdrojem obživy. Podrobný výčet podmínek pro přiznání tohoto druhu podpory je obsažen v zákoně o kompenzačním bonusu (zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu, ve znění pozdějších předpisů).

Na Územním pracovišti Finančního úřadu pro Středočeský kraj v Hořovicích došlo v úterý 19. ledna 2021 k výpadku datového spojení. Závada byla v odpoledních hodinách odstraněna.

Finanční úřad pro Zlínský kraj oznamuje, že z technických důvodů budou dočasně hlasově nedostupné lokality Územních pracovišť v Uherském Hradišti a Uherském Brodě.

Finanční správa upozorňuje, že úlevy a generální pardony, které jsou v současnosti vydávány a které mají za cíl usnadnit daňovým subjektům plnění jejich povinností vzniklých za období ztížené pandemií vyvolanou nemocí COVID-19, nemohou daňovým subjektům „prominout“ povinnosti za roky, které pandemii předcházely.

Dnem 1. ledna 2021 nabývají účinnosti změny vyvolané novelou zákona o DPH a daňového řádu (zákon č. 283/2020 Sb.), a proto byla provedena aktualizace dokumentu Informace k problematice registrace k dani z přidané hodnoty č.j.: 50489/17/7100-20118-203500).

Dnem 1. ledna 2021 nabývají účinnosti změny vyvolané novelou zákona o DPH a daňového řádu (zákon č. 283/2020 Sb.) , a proto byla provedena aktualizace dokumentu Informace pro osoby povinné k dani neusazené v tuzemsku (registrace k DPH a ostatní vybrané daňové povinnosti) č.j.: 40950/19/7100-20118-203500).

Generální finanční ředitelství zaznamenalo zvýšenou frekvenci dotazů od plátců daně ze závislé činnosti na možnosti jakou formou předložit zaměstnancem Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro zdaňovací období 2021 (dále jen Prohlášení) a Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2020 (dále jen Žádost) v současné době, která je ovlivněna různými omezeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2.

Provoz podatelen a pokladen na finančních úřadech bude od pondělí 18. ledna 2021 omezen pouze na pondělí od 8:00 do 13:00 a ve středu od 12:00 do 17:00. Pracoviště Finanční správy však budou kvůli epidemiologické situaci stále pro veřejnost přístupné v omezeném rozsahu.

Stanovení jednotných kurzů za zdaňovací období 2020 podle § 38 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2020

Finanční správa zveřejňuje aktuální vzory Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách na daň z těchto příjmů a daňovém zvýhodnění a Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na základě zákona o daních z příjmů a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z těchto příjmů.

V případě, že z důvodu dopadů pandemie viru SARS-CoV-2 (nemoc, karanténa) nemůžete podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí a k dani silniční do 1. února, je v letošním roce možné jej podat později, aniž by vám vznikla pokuta za opožděné podání daňového tvrzení. Fakticky se tak termín podání daňového přiznání k těmto daním odsouvá pro všechny daňové subjekty z 1. února na 1. dubna 2021, a to bez rizika sankcí z prodlení.

Podat oznámení o vstupu do paušálního režimu je možné nejpozději do pondělí 11. ledna včetně, a to zasláním přes datovou schránku, poštou nebo osobním doručením na podatelnu finančního úřadu. Za tímto účelem budou upraveny úřední hodiny – v pátek 8. ledna budou finanční úřady otevřeny v čase 8:00-17:00, v pondělí 11. ledna v čase 8:00-18:00.

Do 1. února 2021 jsou poplatníci povinni podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí, pokud u nich v roce předcházejícím, tj. v roce 2020, došlo ke změně např. z důvodu prodeje, nákupu, zdědění, darování, přijetí daru nemovité věci nebo došlo ke změně osoby poplatníka. Stejný termín platí také pro nové poplatníky, kteří v uplynulém roce nabyli svou první nemovitost.
V souvislosti s přetrvávajícími protiepidemickými opatřeními platí od pondělí 4. ledna 2021 na Finančním úřadě pro Plzeňský kraj a jeho územních pracovištích omezené úřední hodiny, a to pondělí a středa od 8.00 do 13.00 h. Přístupné budou poplatníkům v uvedené době pouze podatelny. Mimo úřední hodiny je možné vhodit písemnost do připraveného sběrného boxu.

Podání Oznámení o finančních účtech - Oznámení GATCA přes portál EPO ve staré verzi XML schématu CRS (verze 1.0.) bude možné pouze do 12. 1. 2021. Ve druhé polovině ledna 2021 bude na portálu EPO umožněno podání Oznámení o finančních účtech - Oznámení GATCA v nové verzi XML schématu CRS (verze 2.0). Nová verze XML schématu CRS se v rámci výměny informací bude používat od 1. 2. 2021.

V úterý 5. ledna 2021 bylo obnoveno datové spojení na Územním pracovišti v Kolíně, které bylo z důvodu havárie v Elektrárně Kolín dne 28. prosince 2020 přerušeno.

Finanční úřad pro Plzeňský kraj oznamuje, že od 4. ledna 2021 budou pracoviště finančního úřadu pro veřejnost přístupná v omezeném rozsahu. Provoz podatelen a pokladny pro příjem plateb daní v hotovosti je omezen na pondělí a středu od 8 do 13 h.

Dnem 1. ledna 2021 nabývají účinnosti změny vyvolané novelou zákona o DPH v ustanovení § 101a odst. 1 a 2 zákona o DPH, podle kterých, mimo jiné, vzniká identifikované osobě povinnost podávat elektronicky daňová přiznání nebo dodatečná daňová přiznání, souhrnná hlášení nebo jiná hlášení, s výjimkou hlášení podle § 19 zákona o DPH, a pouze elektronicky podávat přihlášku k registraci nebo oznámení o změně registračních údajů.