Behaviorální studie Evropské komise k nekalým obchodním praktikám v digitálním prostředí: tmavé vzory a manipulativní personalizace.
Ochrana spotřebitele na jednotném digitálním trhu je jednou z hlavních politických priorit na úrovni EU. V březnu 2022 Evropská komise zahájila hodnocení evropského spotřebitelského práva (tzv. fitness check), pokud jde o poctivost a férovost v digitálním prostředí vůči spotřebitelům. Jedná se o formální hodnocení základních horizontálních právních předpisů na ochranu spotřebitelů za účelem zjištění, zda tyto právní předpisy zajištují vysokou ochranu spotřebitelů v digitálním prostředí.
Evropská komise nedávno zveřejnila behaviorální studii k tématu nekalých obchodních praktik v digitálním prostředí – tmavým vzorům a manipulativní personalizaci. Hlavním cílem studie je identifikace problematických nekalých obchodních praktik ve vztazích mezi obchodníky a spotřebiteli v digitálním prostředí, zejména pokud jde o tmavé vzory a manipulativní personalizaci.
Pojmem „tmavých vzorů“ jsou označovány praktiky obchodníků v digitálním prostředí, jimiž jsou spotřebitelé klamáni, nuceni či manipulováni do rozhodnutí, která často nejsou v jejich nejlepším zájmu.
Studie je ke stažení ZDE (v angličtině).
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/eu-a-spotrebitel/behavioralni-studie-evropske-komise-na-tema-tmavych-... |