Dne 24. června 2019 zveřejnila Evropská komise oficiální zprávu o výsledcích komparativních testů vybraných potravin za účelem potvrzení dvojí kvality a zjištění rozsahu tohoto problému. Komparativní testy byly provedeny Společným výzkumným střediskem EK v souladu s jednotnou metodikou a byly financovány Evropskou komisí. Výsledky komparativních testů poukazují na to, že některé potraviny jsou označeny stejnou nebo podobnou značkou, i když se jejich složení liší.
Podle právní úpravy EU uvedení na trh určitého výrobku jako totožného s výrobkem uvedeným na trh v jiných členských státech EU, přestože takový výrobek má významně odlišné složení nebo charakteristiku, které nelze odůvodnit legitimními a objektivními důvody, by mohlo být pro spotřebitele zavádějící (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách). Všechny potraviny uváděné na trh EU musí splňovat přísné právní požadavky na ochranu zdraví spotřebitelů a musí být pravdivě označeny informacemi o složení a charakteristice tak, aby byl spotřebitel řádně informován před zakoupením konkrétní potraviny (nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 a (ES) č. 1925/2006 a o zrušení směrnice Komise 87/250/EHS, směrnice Rady 90/496/EHS, směrnice Komise 1999/10/ES, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/13/ES, směrnic Komise 2002/67/ES a 2008/5/ES a nařízení Komise (ES) č. 608/2004).
V období let 2016 – 2018 byly některými členskými státy a sdruženími zastupujícími spotřebitele oznámeny rozdíly ve složení anebo v senzorických vlastnostech některých potravin nabízených na jejich trzích ve srovnání se stejnými potravinami nabízenými v jiných členských státech. Prezident Evropské komise Jean-Claude Juncker ve svém projevu o stavu Unie v roce 2017 označil tuto situaci za nepřijatelnou s tím, že Evropská komise se problematikou dvojí kvality výrobků bude dále zabývat. K eliminaci této nekalé obchodní praktiky byly Evropskou komisí realizovány tyto kroky:
- vydání souboru pokynů (https://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=604475) s cílem pomoci vnitrostátním orgánům uplatňovat právní předpisy EU v oblasti potravin a ochrany spotřebitele,
- vyjasnění toho, kdy je dvojí kvalita výrobků klamavou praktikou, prostřednictvím právních předpisů v rámci nedávno dohodnuté nové politiky ochrany spotřebitele (New Deal for Consumers - https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/consumers/review-eu-consumer-law-new-deal-consumers_en),
- zpracování společné metodiky pro testování potravinářských výrobků https://ec.europa.eu/knowledge4policy/publication/eu-harmonised-methodology-testing-food-products_en(https://ec.europa.eu/knowledge4policy/publication/eu-harmonised-methodology-testing-food-products_en). Tato metodika umožňuje srovnatelné odběry vzorků, testování a interpretaci údajů v rámci celé EU;
- vyčlenění více než 4,5 milionu eur na řešení tohoto problému, testování výrobků v celé EU za použití stejné metodiky, aby bylo možné získat o dvojí kvalitě zboží lepší povědomí.
Studie provedená JRC popisuje situaci zjištěnou na trzích devatenácti zúčastněných členských států (Bulharsko, Chorvatsko, Kypr, Česko, Dánsko, Estonsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Malta, Polsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko a Nizozemí) v období listopad – prosinec 2018, které předložily informace o 113 značkových výrobcích a 15 výrobcích privátních značek obchodních řetězců. Výrobky byly vybrány v návaznosti na stížnosti zaslané příslušným orgánům členských států nebo na základě návrhů sdružení pro ochranu spotřebitele. Studie byla provedena v souladu se společnou metodikou pro testování zpracovanou JRC.
Hlavní zjištění
V rámci studie bylo posouzeno 1 380 vzorků 128 různých potravinářských výrobků z devatenácti členských států EU. Tento soubor však není reprezentativní z hlediska velké rozmanitosti potravinářských výrobků na vnitřním trhu EU.
V rámci studie bylo zjištěno, že:
- ve většině případů složení odpovídalo způsobu, jak byly potraviny prezentovány: 23 % výrobků mělo totožnou přední stranu obalu a totožné složení a u 27 % výrobků bylo signalizováno odlišné složení v různých zemích EU při odlišných předních stranách obalu;
- celkem 9 % potravin, které byly prezentovány jako stejné v celé EU, mělo rozdílné složení:
u těchto výrobků byla přední strana obalu totožná, ale jejich složení se lišilo; - dalších 22 % potravin prezentovaných podobným způsobem mělo rozdílné složení:
u těchto výrobků byla přední strana obalu podobná, ale jejich složení se lišilo; - neexistuje žádný jednotný zeměpisný vzorec, pokud jde o používání stejného nebo
podobného obalu pro výrobky s rozdílným složením. Zjištěné rozdíly ve složení
testovaných výrobků navíc nezbytně neznamenají rozdíly v jejich kvalitě.
Podrobné informace pro každý typ výrobku jsou uvedeny v příloze této zprávy. Kromě toho jsou na každém z výrobkových listů uvedeny také připomínky od potravinářského průmyslu k jednotlivým produktům.
Je nezbytné zdůraznit, že se nejedná o zjištění reprezentativní pro všechny potravinářské výrobky nabízené v členských státech EU.
Hodnocení, zda některé z identifikovaných případů stejného uvedení na trh zboží s podstatně odlišným složením by představovalo klamavou praktiku, přesahovalo účel této studie. Podle příslušných právních předpisů by příslušný vnitrostátní orgán musel vyžadovat další specifické posouzení případů, které by zohlednily všechny ostatní důležité faktory (zejména legitimitu a objektivitu jakéhokoliv zdůvodnění, které poskytuje majitel značky).
Nicméně, tato zpráva poskytuje lepší základ pro diskusi o dvojí kvalitě na jednotném trhu EU. Je však třeba učinit další kroky a provést další výzkum, aby bylo toto posouzení reprezentativnější a aby bylo možné lépe pochopit spojitost mezi složením a kvalitou.
Evropská komise proto zahájila dne 24. 6. 2019 novou výzvu k podávání návrhů s rozpočtem celkem 1,26 milionu eur na posílení kapacit spotřebitelských organizací výrobky testovat a určit potenciálně klamavé praktiky (Call for proposals for action grants for limiting dual quality and strengthening consumer organisations in the EU, ID: REC-CONS-RPPI-AG-2019). Lhůta pro přihlášení je 6. listopadu 2019. Podrobné informace jsou k dispozici na webové stránce EK - https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/rec-cons-rppi-ag-2019.
Další informace naleznete v přílohách.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/eu-a-spotrebitel/dvoji-kvalita-vyrobku-_-komparativni-testy-potravin-... |