Evropský parlament schválil dne 26. 3. 2019 dva legislativní návrhy upravující zejména práva spotřebitelů z vadného plnění, tj. práva, která vzniknou spotřebiteli v případě zakoupení vadného zboží, digitálního obsahu či služby.
Dne 26. března 2019 byl v plénu Evropského parlamentu přijat návrh směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží a návrh směrnice o některých aspektech smluv o digitálním obsahu. Obě nové směrnice upravují zejména otázku odpovědnosti za prodej vadného zboží, nefunkčního softwaru, mobilní aplikace, digitální hry, anebo poskytnutí vadné digitální služby umožňující například sdílení souborů, hudebních nahrávek či videí atd.
Nová úprava vychází ze stávající směrnice 99/44/ES, avšak přináší řadu změn, například nově se tato právní úprava bude vztahovat i na smlouvy, na jejichž základě spotřebitel neplatí penězi, ale kdy například za poskytnutý digitální obsah či službu umožní poskytovateli zpracovávat jeho osobní údaje.
Oproti stávajícímu stavu bude povinností prodávajícího prokázat po dobu jednoho roku od dodání zboží či digitálního obsahu, že vada neexistovala v době dodání (dnes trvá tato doba 6 měsíců). Pokud je ale u digitálního obsahu či služby dohodnuto plnění po určité období, nese prodávající/poskytovatel odpovědnost po celou dobu trvání závazku ze smlouvy. V případě koupě zboží s digitálním prvkem, jako jsou například chytré telefony, hodinky či jiná elektronika bude nově též prodávající odpovědný za vadu souvisejícího digitálního obsahu či služby, která se projeví v průběhu dvou let, či po dobu, po jakou je dohodnuto plnění ve smlouvě (vždy odpovídá minimálně po dobu dvou let).
Kritéria, na základě kterých bude nesoulad posuzován, stejně jako prostředky nápravy, na které spotřebitel bude mít právo v případě vadného plnění, budou nově stejná pro celou Evropskou unii. Prostředky náprav nejsou však pro zboží a digitální obsah shodné, neboť například v případě digitálního obsahu nemá spotřebitel právo volit, jaký prostředek má být použit k tomu, aby byl nesoulad resp. vada odstraněna.
Nyní je nutné, aby byly návrhy přijaty Radou EU. Po 20 dnech od uveřejnění v Úředním věstníku EU vstoupí tyto směrnice v platnost. Poté mají členské státy dva roky, aby nová pravidla byla provedena do jejich právních řádů. Tato nová pravidla musí být účinná do 2,5 let od vstupu směrnic v platnost.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/eu-a-spotrebitel/novy-jednotny-ramec-pro-prava-spotrebitelu-z-vadneho... |