Úvodní stránka

Publikováno:
1.4.2019
Autor:
Odbor technické harmonizace a spotřebitelské legislativy

Evropský parlament schválil dne 26. 3. 2019 dva legislativní návrhy upravující zejména práva spotřebitelů z vadného plnění, tj. práva, která vzniknou spotřebiteli v případě zakoupení vadného zboží, digitálního obsahu či služby.


Dne 26. března 2019 byl v plénu Evropského parlamentu přijat návrh směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží a návrh směrnice o některých aspektech smluv o digitálním obsahu. Obě nové směrnice upravují zejména otázku odpovědnosti za prodej vadného zboží, nefunkčního softwaru, mobilní aplikace, digitální hry, anebo poskytnutí vadné digitální služby umožňující například sdílení souborů, hudebních nahrávek či videí atd.

Nová úprava vychází ze stávající směrnice 99/44/ES, avšak přináší řadu změn, například nově se tato právní úprava bude vztahovat i na smlouvy, na jejichž základě spotřebitel neplatí penězi, ale kdy například za poskytnutý digitální obsah či službu umožní poskytovateli zpracovávat jeho osobní údaje.

Oproti stávajícímu stavu bude povinností prodávajícího prokázat po dobu jednoho roku od dodání zboží či digitálního obsahu, že vada neexistovala v době dodání (dnes trvá tato doba 6 měsíců). Pokud je ale u digitálního obsahu či služby dohodnuto plnění po určité období, nese prodávající/poskytovatel odpovědnost po celou dobu trvání závazku ze smlouvy. V případě koupě zboží s digitálním prvkem, jako jsou například chytré telefony, hodinky či jiná elektronika bude nově též prodávající odpovědný za vadu souvisejícího digitálního obsahu či služby, která se projeví v průběhu dvou let, či po dobu, po jakou je dohodnuto plnění ve smlouvě (vždy odpovídá minimálně po dobu dvou let).

Kritéria, na základě kterých bude nesoulad posuzován, stejně jako prostředky nápravy, na které spotřebitel bude mít právo v případě vadného plnění, budou nově stejná pro celou Evropskou unii. Prostředky náprav nejsou však pro zboží a digitální obsah shodné, neboť například v případě digitálního obsahu nemá spotřebitel právo volit, jaký prostředek má být použit k tomu, aby byl nesoulad resp. vada odstraněna.

Nyní je nutné, aby byly návrhy přijaty Radou EU. Po 20 dnech od uveřejnění v Úředním věstníku EU vstoupí tyto směrnice v platnost. Poté mají členské státy dva roky, aby nová pravidla byla provedena do jejich právních řádů. Tato nová pravidla musí být účinná do 2,5 let od vstupu směrnic v platnost.



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/eu-a-spotrebitel/novy-jednotny-ramec-pro-prava-spotrebitelu-z-vadneho...
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.