Na základě strategického dokumentu "Poslání MPO při dozoru nad komoditním trhem v ČR" se zveřejňuje tato infomace, která byla schválena poradou vedení Ministerstva průmyslu a obchodu dne 26. 6. 2015.
Stěžejním úkolem Ministerstva průmyslu a obchodu, jako jednoho ze dvou příslušných orgánů státní správy, bylo, stejně jako v předchozím období, i v roce 2014 garantovat účastníkům trhu, že držitelé oprávnění k provozování komoditní burzy splňují stanovená kritéria zákona, tj. členové burzy splňují dané kvalifikační předpoklady, burzovní aparát disponuje dostatečnými finančními, materiálními, personálními a organizačními předpoklady pro provozování burzy vzhledem k rozsahu činnosti a zaměření burzy a burzovní obchody uzavírají jen osoby k tomu oprávněné. V současném pojetí principů dobré státní správy je v těchto souvislostech nezbytné zasahovat do organizování burzovních obchodů dozorovaných subjektů v míře, v níž je to nezbytně nutné pro dosažení cílů státního dozoru nad komoditním trhem, tj. výhradně v souvislosti s aplikací litery zákona o komoditních burzách. V případech zjištění závažných porušení zákona jsou příslušné orgány státní správy povinny přistoupit k uložení sankcí, v krajních případech až k odnětí státních povolení k provozování burzy, a to právě z titulu ochrany všech účastníků transparentního komoditního trhu v ČR.
Rok 2014 byl ve výkonu státního dozoru ojedinělou etapou, ve které poprvé od roku 1992, kdy došlo k přijetí zákona o komoditních burzách, probíhaly historicky první soudní spory ve věcech žalob na příslušné orgány státní správy z titulu vydaných správních rozhodnutí na základě závadového jednání některých komoditních burz. Vzhledem k tomu, že soudy přiznávaly podaným žalobám odkladný účinek, mohly dotčené komoditní burzy nadále provozovat svou činnost a zprostředkovávat tak burzovní obchody až do doby pravomocného rozsudku soudu.
V roce 2014 též došlo k určité medializaci problematiky komoditních burz ve vztahu k platnému právnímu rámci problematiky veřejných zakázek. Z dikce § 23 odst. 5 písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá, že nákupy prostřednictvím komoditních burz vzniklých dle zákona č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších předpisů, mohou u zadavatelů veřejných zakázek nahrazovat obvyklé postupy podle zákona o veřejných zakázkách. V těchto souvislostech byl některými podnikatelskými subjekty objeven dosud ne zcela využitý zájmový segment trhu, kam nově hodlají směřovat své aktivity. Tato situace přinesla určité konkurenční tlaky, které při neadekvátní orientaci v principech komoditního obchodování vedly až ke konfliktním vztahům mezi dotčenými subjekty. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto v pozici orgánu státního dozoru vypracovávalo odpovědi na interpelace, vyjadřovalo se k podaným stížnostem a prověřovalo je, zpracovávalo vyjádření k vzneseným dotazům a vyjadřovalo se též k pořadům odvysílaným veřejnoprávní televizí.
K datu 1. ledna 2014 na komoditním trhu v ČR působilo celkem 9 komoditních burz, z toho nad 6 komoditními burzami Ministerstvo průmyslu a obchodu vykonávalo státní dozor. Z tohoto počtu komoditních burz v kompetenci Ministerstva průmyslu a obchodu bylo 5 subjektů, kterým státní povolení vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (POWER EXCHANGE CENTRAL EUROPE, a.s., Českomoravská komoditní burza Kladno, HRAPRAKO komoditní burza, Komoditní burza Říčany, Komoditní burza PROFIT) a 1 subjekt, kterému státní povolení k provozování burzy vydalo Ministerstvo zemědělství. Jedná se o Komoditní burzu Praha, které Ministerstvo průmyslu a obchodu dne 22. března 2012 udělilo státní povolení k rozšíření předmětu zprostředkování burzovních obchodů o energetické komodity. V průběhu roku 2014 nebyla Ministerstvu průmyslu a obchodu podána žádná nová žádost o udělení státního povolení k provozování burzy, ani nedošlo k výmazu žádné zrušené komoditní burzy z obchodního rejstříku, tedy k datu 31. prosince 2014 zůstal počet komoditních burz, nad kterými Ministerstvo průmyslu a obchodu vykonává státní dozor beze změny. Za situace, kdy zákon o komoditních burzách součinnost burzovních komisařů ani součinnost obou příslušných orgánů státní správy výslovně neupravuje, byla spolupráce s Ministerstvem zemědělství v roce 2014 v dané oblasti založena na vzájemné dohodě burzovních komisařů o rámcových principech při výkonu státního dozoru nad komoditními burzami organizujícími současně obchody s komoditami spadajícími jak do působnosti Ministerstva zemědělství, tak do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu. Pro naplnění základních zásad správního řádu, zejména pro realizaci rovného přístupu k dozorovaným subjektům a obdobného řešení skutkově shodných nebo podobných případů se burzovní komisaři vzájemně informovali o svých stanoviscích a úkonech, případně probíhala verifikace použitých postupů. Dále pokračovalo provádění hloubkových kontrol provozu jednotlivých burz na místě v rozšířené podobě, průběžně docházelo k vydávání individuálních správních aktů materiální povahy, a to jak na základě žádosti (4 správní řízení ve věci udělení státního povolení ke změně statutu, 1 správní řízení ve věci udělení státního povolení ke vzniku členství na burze), tak z moci úřední (3 správní rozhodnutí o odvolání a jmenování členů burzovní komory).
Klíčové informace lze o jednotlivých burzách v působnosti státního dozoru Ministerstva průmyslu a obchodu čerpat na webových stránkách jednotlivých burz:
Českomoravská komoditní burza Kladno www.cmkbk.cz
POWER EXCHANGE CENTRAL EUROPE, a.s. www.pxe.cz
HRAPRAKO komoditní burza www.hraprako.cz
Komoditní burza Říčany www.burzaricany.cz
Komoditní burza PROFIT www.kbprofit.cz
Komoditní burza Praha www.kbp.cz
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/komoditni-burzy/informace-o-komoditnim-trhu-v-cr/informace-o-vyvoj... |