Úvodní stránka

Jednotná digitální brána propojí systémy eGovernmentu v rámci Evropské unie. Vláda schválila materiál k její implementaci v ČR.

Publikováno:
23.6.2020
Autor:
51100

Vláda v květnu schválila materiál, jímž upřesňuje způsob implementace Jednotné digitální brány. V materiálu Vláda zadala úkol jednotlivým úřadům upravit jimi poskytované informace, elektronické postupy a asistenční služby do podoby, aby byly v souladu s požadavky nařízení EU o jednotné digitální bráně, a to za současného dodržení ambiciózního harmonogramu.


Jednotná digitální brána je celounijním projektem, který má základ v nařízení (EU) č. 2018/1724 o jednotné digitální bráně (dále jen „nařízení“). Cílem tohoto nařízení je vytvořit elektronický rozcestník, jehož prostřednictvím budou občanům a podnikatelům poskytovány relevantní informace, elektronické postupy a asistenční služby v různorodých oblastech, jako jsou podnikání, sociální zabezpečení, daně a řady dalších, a to na celoevropské úrovni. Nařízení tak reaguje na snahu odstranit překážky způsobené nedostupností informací, které vyvstávají pro občany a podnikatele uvažující o usídlení se, prodeji zboží, nebo poskytování služeb v jiných členských státech Evropské unie. Jednotná digitální brána by tak v konečném důsledku měla být svými uživateli pravidelně využívána v případě, že se rozhodnou hledat dostupné a kvalitní informace, elektronické postupy nebo asistenci při jejich přeshraničních aktivitách v rámci Evropské unie, a to nejen v jazyce daného členského státu, ale také v angličtině.

Aby však mohla Jednotná digitální brána v jednotlivých členských státech řádně fungovat, je zapotřebí tamní prostředí eGovernmentu náležitě upravit. Z toho důvodu Ministerstvo průmyslu a obchodu jako gestor nařízení a Ministerstvo vnitra jako gestor českého eGovernmentu společně připravili plán, jakým se bude ubírat příprava adaptace českého prostředí na požadavky nařízení. Znamená to uzpůsobit informace poskytované státními orgány do takové podoby, která bude pro uživatele srozumitelná a přívětivá, přeložit je do angličtiny a následně nahrát na určené portály, ze kterých budou tyto informace přístupné i zahraničním uživatelům. Současně to ale také znamená zelektronizovat vybrané služby, které stát v současnosti poskytuje pouze ve fyzické podobě, a zpřístupnit je kromě domácím uživatelům i těm ze zahraničí. V neposlední řadě mají členské státy povinnost poskytovat vybrané asistenční služby, mezi něž patří například Jednotné kontaktní místo, Kontaktní místo pro výrobky či Národní centrum pro odbornou kvalifikaci, jejichž kvalitu zaručují právě požadavky dané nařízením.

Zmíněný plán je představený v materiálu, který byl schválen vládou 11. května 2020 v rámci usnesení č. 525. Vláda povinuje jednotlivé státní orgány, aby se představeným plánem řídily a aby současně dodržovaly harmonogram, jež je jeho součástí. Tento harmonogram je nastaven tak, aby bylo možné splnit související termíny, které nařízení ukládá.

Čeští i evropští uživatelé tak budou mít v konečném důsledku možnost od počátku roku 2021 nalézt na portálu Your Europe (Vaše Evropa) veškeré potřebné informace pro jejich pohyb napříč Unií, a to na jednom místě, v přehledné a uživatelsky přívětivé podobě a v neposlední řadě také v angličtině. Podobně budou uživatelé od počátku roku 2024 schopni komunikovat na dálku nejen s českými, ale i s dalšími orgány napříč Evropskou unií. Budou si tak moci vyřídit veškeré potřebné formality například v oblasti daní, podnikání či studia, a to z pohodlí svého domova nebo kanceláře.