3. Kde najdu informace o pravidlech zaměstnávání cizinců, rozdílech mezi jednotlivými pracovními oprávněními a postupy zaměstnavatele?
4. Jak se mohu do aplikace přihlásit?
- Přihlášení je možné pouze přes datovou schránku. O možnosti přihlášení i přes NIA ID vás budeme informovat.
5. Jsem nepodnikající fyzická osoba a nemám datovou schránku, mohu se přihlásit?
- Nikoliv, pro podání je nutné mít zřízenou datovou schránku. Pakliže si nepodnikající fyzická osoba nebude chtít zřídit datovou schránku, je nutné toto řešit přes místně příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR.
6. Co mám vyplnit do kolonky pracovní oprávnění, když zaměstnanec má rozhodnutí o přidělení zaměstnanecké nebo modré karty, tzn. může nastoupit, ale zatím ji nemá fyzicky vydanou, takže nemá číslo?
- Je nutné vyplnit referenční číslo volného místa. Ve chvíli, kdy zaměstnanec získá fyzicky kartu a nebo již zná číslo takovéto karty, je nutné zaslat nové hlášení.
7. Kde mohu najít identifikátor již zadaného zaměstnance?
- K datu spuštění (12.2.2024) si zaměstnavatel musí zobrazený identifikátor uložit. Již brzy bude implementována funkcionalita „osvědčení o digitálním úkonu“, které zaměstnavateli přijde do datové schránky včetně identifikátoru.
8. Mám více identifikátorů na jednoho zaměstnance, který mohu použít?
- Vždy je nutné použít ten poslední.
9. Nenašel jsem identifikátor, jak mohu tedy změnu nahlásit?
- Toto není problém, je však nutné formulář vyplnit znovu. Je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v předešlém hlášení a mohlo tak dojít ke správnému spárování s původním hlášením. Je žádoucí si nový identifikátor poznamenat.
10. Jak mohu udělat storno nahlášené karty?
11. Na koho se obrátit, když se mi nechtějí údaje uložit?
12. Při vypisování číselníku jsem nenašel adresu ČR?
- Pro zobrazení našeptávače je potřeba zadat alespoň část názvu ulice a alespoň jedno číslo. Případně je možnost se obrátit na Call centrum ÚP.
13. Jak mám zadat místo výkonu práce, pokud má zaměstnanec více míst výkonu práce?
- Pokud místo výkonu práce není jedna konkrétní adresa, je k zadání místa výkonu práce k dispozici druhé pole, kam je možné zadat slovní popis (např. konkrétní průmyslová zóna, obec, případně i kraj, pokud místo výkonu práce nelze určit konkrétněji)
14. Při vypisování do číselníku jsem nenašel profesi, na kterou je zaměstnanec přidělen?
15. Co mám dělat, když chci přípravu hlášení delegovat na třetí osobu?
- Pro tento případ je možné využít XML editor umístěný na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: Digitalizace informačních karet (mpsv.cz). Pověřený zástupce ho vyplní a zašle zástupci společnosti, u které dotyčný pracuje, a následně soubor zašle do datové schránky Úřadu práce ČR: 2akmgv5.
16. Je možné podání v zastoupení?
- K datu spuštění (12.2.2024) je podání v zastoupení možné pouze pro zaslání hlášení pomocí přímé integrace. Pro podání prostřednictvím webového formuláře a zaslání XML souboru přes datovou schránku nikoli, nicméně na zprovoznění této funkcionality se usilovně pracuje.
17. Uvidím jako zaměstnavatel přehled všech svých nahlášených zaměstnanců?
- V případě podání přes webový formulář nebo prostřednictvím datové schránky nikoliv. V případě přímé integrace uvidíte přehled všech svých nahlášených zaměstnanců ve svém informačním systému.