Obecně k předsednictví

Obecné informace o předsednictví v Radě EU 

Přesto, že předsednictví nepředstavuje žádný orgán či těleso, nýbrž funkci, resp. úřad, jde o důležitou součást stávajícího institucionálního fungování Evropské unie. Důvodem, který leží v pozadí existence institutu předsednictví, není jen potřeba praktického vedení jednání orgánů Evropské unie, ale zejména fakt, že Rada EU jakožto kolektivní orgán by neměla k dispozici jiný prostředek pro svou reprezentaci ve vztahu k jiným orgánům či partnerům na mezinárodní scéně. Moderní předsednictví plní několik funkcí, částečně stanovených v rámci zřizovacích smluv, částečně v jednacím řádu Rady EU, a konečně stanovených na základě existujícího úzu. Předsednictví tak vystupuje např. jako politický iniciátor, vyjednavač i mediátor při řešení problémů, reprezentant Rady EU vůči jiným orgánům, jako „tiskový mluvčí“ Rady EU a celé Evropské unie, aktivní účastník mezinárodních jednání vedených mezi Evropskou unií a jinými subjekty mezinárodního práva.

Je to předsednictví, které svolává Radu EU, určuje její agendu, podepisuje záznam z jednání Rady EU; velvyslanec státu držícího předsednictví vede jednání COREPER/u (Výbor stálých zástupců), stejně tak i jednání pracovních skupin vedou členové těchto skupin reprezentující stát držící úřad předsednictví; předsednictví určuje, jaký je časový rozvrh scházení pracovních skupin (s ohledem na zasedání COREPER/u, na němž se mají výstupy z pracovních skupin projednávat).

Plnit roli předsednictví je velmi náročný proces a vyžaduje dlouhodobou přípravu. Klíčovým koncepčním aspektem předsednictví je návrh jeho priorit. Předsednictví musí navrhnout program společně s dalšími dvěma zeměmi tzv. tria předsednictví (v našem případě Francií a Švédskem) a také svůj vlastní program a žebříček priorit, prezentovat tento Radě EU a Evropskému parlamentu, musí obhájit své úmysly/plány a po skončení svého předsednictví musí provést jeho vyhodnocení. Ve svém rozhodování o programu předsednictví není členský stát zcela svobodný, jelikož musí stavět jak na dohodách se zeměmi tria, dosavadním vývoji Evropské unie, dlouhodobých koncepcích nastavených Evropskou radou a aktuálních otázkách.


Zdroj datwww.mvcr.cz
Originálmvcr.cz/clanek/ceske-predsednictvi-v-eu-obecne-k-predsednictvi.aspx
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.