V roce 2019 ubylo úředníků a zlepšil se výkon veřejné správy

Méně úředníků, zdravější hospodaření a zvýšení výkonu, to jsou jen některé z výsledků veřejné správy v roce 2019. Vyplývá to z výroční zprávy o stavu veřejné správy České republiky, kterou zpracovalo Ministerstvo vnitra. 

Rok 2019 byl ve znamení zefektivnění úřadů a snižování počtu úředníků. Ve státních úřadech ubylo 2 042 míst, zatímco v obcích a krajích došlo k meziročnímu úbytku o 1 101 úvazků. Ve státních úřadech se tím počet míst vrátil na rozsah před rokem 2016.

Výroční zpráva se zaměřila také na výkon služeb veřejné správy. V loňském roce například došlo k vydání 1 089 037 občanských průkazů, 631 891 cestovních pasů nebo 698 529 řidičských průkazů. V přepočtu na pracovní dny to znamená přes 9 600 vydaných dokladů každý den. Jde přitom jen o malou ukázku z celé řady služeb, které úřady vykonávající státní správu zajišťují.

V předchozím roce obce a kraje hospodařily zdravě – obce s přebytkem 25 mld. Kč a kraje s přebytkem 5 mld. Kč. Na příjmové stránce obce obdržely prostředky ve výši 360 mld. korun, což je meziroční nárůst o 30 mld. Kč. Kraje získaly příjmy ve výši 238 mld. Kč, tj. o 33 mld. korun více než v roce 2018. Stát jim rovněž poslal rekordní příspěvek na výkon přenesené státní správy. Obce od státu obdržely 10,85 mld. Kč a kraje 1,48 mld. Kč. Na účtech územních rozpočtů tak na konci roku 2019 leželo již 300 mld. korun.

Pokroky jsou patrné také v elektronizaci veřejné správy. V mezinárodním srovnání si Česko v žebříčku využívání internetu při styku s úřady polepšilo o tři příčky. Podle dat Českého statistického úřadu využívá internet při styku s úřady 53 % Čechů, čímž jsme se poprvé přehoupli přes průměr Evropské unie. Rovněž byl překročen milník jednoho milionu založených datových schránek, kterými bylo celkově posláno již 713 milionů datových zpráv a díky kterým došlo jen za rok 2019 k 27 milionům elektronických podání.

Závěry výroční zprávy doporučují podporovat inovace ve veřejné správě a rozhodování založené na analýzách, které by mělo přispět k vyšší efektivitě a trvalejším výsledkům, dále rozvoj spolupráce mezi úřady, a tím omezení tzv. resortismu, a v neposlední řadě další podporu rozvoje digitalizace.

Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru tisku a public relations 

Související dokumenty


Zdroj datwww.mvcr.cz
Originálmvcr.cz/clanek/v-roce-2019-ubylo-uredniku-a-zlepsil-se-vykon-verejne-spravy.aspx
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.