Řecko a Bulharsko chtějí společně stavět nový železniční koridor propojující šest přístavů
20.09.2017 / 15:08 | Aktualizováno: 28.08.2019 / 11:05
Athény a Sofie podepsaly memorandum, které předpokládá výstavbu moderního železničního koridoru a propojí Egejské moře s Dunajem. V případě, že se podaří zajistit evropské financování projektu, lze očekávat příležitosti v oboru železniční dopravy, stavebnictví a infrastruktury. Podle bulharského premiéra železnice také rozšíří potenciál dunajské vodní cesty.
Dne 6. září 2017 se v severořecké Kavale sešli premiéři Bulharska Bojko Borisov a Řecka Alexis Tsipras. V jejich přítomnosti podepsali ministři dopravy obou zemí memorandum o vzájemné spolupráci při výstavbě nového železničního koridoru, který má propojit Soluň s bulharským dunajským přístavem Ruse. Jde o první písemné stvrzení delší dobu vedených úvah a jeho výsledkem má být vznik společného řecko-bulharského podniku.
Nová železniční trať má být dvoukolejná, plně elektrifikovaná a má umožnit rychlosti okolo 160km/h. Propojovat by měla nejen Soluň a Ruse, ale i další obchodní přístavy v Kavale, Alexandroupoli, Varně a Burgasu. Řecký tisk odhadl, že náklady přesáhnou 4 mld. € s tím, že obě země se budou ucházet o financování ze strukturálních fondů EU a z evropských bankovních institucí. Za tímto účelem požádají Athény a Sofie o podporu předsedu Evropské komise Jean-Claude Junckera.
Podle premiéra Borisova je projekt železnice kompatibilní s „Dunajskou strategií“ a nabídne příležitosti i pro další země jako je Rumunsko, Rakousko, Německo a Česká republika. Řecko věří, že moderní železniční koridor oživí ekonomiku regionů Makedonie a Thrákie a vhodně doplní jeho projekt regionálního energetického hubu na východě Balkánského poloostrova (interkonektor IGB, terminál LNG v Alexandroupoli, plynovod TAP).
Milan Fischer, zástupce velvyslance, Velvyslanectví ČR v Athénách
Zdroj dat | www.mzv.cz |
---|---|
Originál | mzv.cz/athens/cz/obchod_a_ekonomika/obchodne_ekonomicke_aktuality/zajimave_zpravy_z_minulych_let_let... |