Nealkoholická piva a vína: nový trend naplno zasáhl Belgii
01.10.2019 / 11:25 | Aktualizováno: 10.05.2024 / 13:23
V Belgii se za posledních pět let trojnásobně zvýšil prodej nealkoholických nápojů, jako jsou piva, vína, šumivá vína či cidery. Poptávka po „dealkoholizovaných nápojích“ konstantně roste a belgický trh se musí přizpůsobovat. Vzniká tak nová příležitost pro exportéry nealkoholických nápojů i z České republiky.
V roce 2013 se v Belgii prodalo 8,64 milionů litrů nealkoholického piva, vína a dalších nápojů. V porovnání s tím v roce 2018 prodej překročil hranici 23 milionů litrů. Největší nárůst jsme poté mohli sledovat mezi lety 2017 a 2018, a to o úctyhodných 63 %. „Nápoje jako vína, piva nebo cidery bez alkoholu nyní zažívají skutečný boom. Od roku 2015 se zájem o tento druh nápojů mezi zákazníky zvýšil o 350%,“ tvrdí Marc Mondus z agentury GfK pro výzkum trhu. Ve srovnání s loňským rokem v Belgii v roce 2019 vzrostl zájem o nealkoholické nápoje tohoto druhu o 20 % s tím, že jen u nealkoholického piva to bylo o téměř 30 %. Víme, že letos již tyto výrobky nakupuje 28 % belgických domácností, a z toho celých 20 % domácností nakupuje nealkoholické pivo.
Kvalita nápojů se zvyšuje, starost o zdraví a bezpečnost na silnicích roste
Důvodů, proč se v Belgii za posledních pět let konzumace nealkoholických nápojů ztrojnásobila, je více. Chuť nápojů a receptury jejich přípravy, a to hlavně nealkoholického piva, se význačně zlepšila. Lákadlem je i množství různých příchutí. Výhodou je fakt, že pivo si dle konzumentů udrží dobrou chuť i bez obsahu alkoholu. Nealkoholické nápoje se tak pomalu zařazují po bok trendů, jakými jsou organická strava či snížení konzumace masa. Stejná logika v tomto případě platí i v tomto kontextu, kdy pozorujeme, že zákazník hledá zdravější alternativy k alkoholickým nápojům.
Nárůstu popularity nealkoholických nápojů mezi belgickými konzumenty nahrává i větší zaměření na bezpečnost na silnicích, kterou zdůrazňovaly různé kampaně na vymýcení alkoholu za volantem. Počet řidičů, kterým byl naměřen alkohol při policejní kontrole, klesnul z 9,9 % v letech 2002-2003 na 1,9 % mezi lety 2018-2019. Za tímto značným snížením může stát i větší rozšířenost nealkoholických nápojů.
Trh s nealkoholickým pivem, vínem a dalšími nápoji nabírá v Belgii na síle. Společnost Delhaize je momentálně největším distributorem nealkoholického piva na belgickém trhu. Největší belgické pivovary jako jsou AB InBev nebo Alken Maes (skupina Heineken) už se výrobě nealkoholického piva věnují. Pro menší belgické pivovary je ale nákup dealkoholizačního stroje prozatím riskantní investice. Na belgickém trhu tak vzniká prostor pro nové potencionální dovozce nealkoholického piva a jiných nealkoholických nápojů, kteří by pomohli uspokojit místní poptávku. Českým firmám v oboru jsou tedy otevřeny dveře pro nové obchodní příležitosti.
Autoři: Tamara Katuščák, zástupkyně velvyslance na Velvyslanectví České republiky v Bruselu, a stážistka Kristýna Karešová
Zdroj dat | www.mzv.cz |
---|---|
Originál | mzv.cz/brussels/cz/obchodne_ekonomicky_usek/ekonomicke_a_obchodni_aktuality/x2019/nealkoholicka_piva... |