Italské železnice zavádějí hybridní vlaky, obnovitelné zdroje energie a recyklované materiály, což představuje příležitosti pro české firmy | Velvyslanectví České republiky v Římě

Italské železnice zavádějí hybridní vlaky, obnovitelné zdroje energie a recyklované materiály, což představuje příležitosti pro české firmy

04.01.2024 / 11:38 | Aktualizováno: 04.01.2024 / 11:41

Skupina Italských železnic Ferrovie dello Stato usiluje o snížení emisí, a to díky postupnému vyřazování dieselových vozidel a výrobě čisté energie. Projekt je ambiciózní, ale Italské železnice se snaží postupně snižovat svůj dopad na životní prostředí, až dosáhne uhlíkové neutrality s časovým horizontem do roku 2040.

Snížení spotřeby a emisí o 50 %,  které musí do roku 2030 dosáhnout, začíná v zavádění úsporných vlaků. Nový typ vlaků Blues se připojuje k vlakům Pop a Rock, dvěma elektrickým vlakům nejnovější generace vyrobeným z lehkých materiálů, které snižují spotřebu o 30 % oproti starým, přičemž cílem je do dvou let obnovit 80 % vozového parku regionálních vlaků v celé zemi. Vlaky Blues, které navrhla a vyrobila italská společnost Hitachi Rail, snižují spotřebu paliva na polovinu a ve srovnání s ostatními dieselovými vozy výrazně snižují emise oxidu uhličitého. Jeho předností je hybridní technologie: má elektromotor pro provoz na elektrifikovaných tratích a dieselový motor pro ty, které elektrifikované nejsou. Vše doplňují baterie, které pokryjí první a poslední kilometry na neelektrifikovaných tratích, a to při vjezdu do stanice nebo výjezd z ní. To znamená méně emisí a hluku v blízkosti zastavěné oblasti

U modelu Blues jsou motory a baterie umístěny na střeše, aby se usnadnila údržba a uvnitř zůstalo více místa. Vlak má čtyři vozy a pojme 300 cestujících. Rodiny mají k dispozici vyhrazený dětský prostor a ti, kdo jezdí na elektrokolech a koloběžkách, mohou počítat s 8 stanicemi doplněnými nabíjecími zásuvkami. Větší okna propouštějí více přirozeného světla, čemuž je přizpůsobeno LED osvětlení, a klimatizační systém optimalizuje spotřebu podle aktuálního počtu cestujících ve vlaku. Důležitou roli při dosahování cílů hrají také materiály, z nichž je vůz vyroben: jsou z 95 % recyklovatelné a použité suroviny jsou samy recyklovány.

Aby Italské železnice dosáhly těchto ambiciózních cílů, postupuje ve čtyřech směrech: změna způsobu dopravy, postupné vyřazení fosilních paliv, energetická účinnost a obnovitelné zdroje energie. První z nich, zahrnující 1 000 kilometrů nových vysokorychlostních železničních tratí a intermodálních stanic, si klade za cíl přimět stále více lidí k využívání vlaků, autobusů, a sdílených dopravních prostředků, ale také k přepravě stále většího podílu zboží po železnici, aby ze silnic zmizely osobní a nákladní automobily, které dnes v Itálii stále představují 80 % přepravy. Podnikatelský plán rovněž počítá s elektrifikací více než 2 000 kilometrů tratí a s postupným vyřazením dieselových vozidel z provozu, a tedy i z používání fosilních paliv. Nová vozidla a energetická modernizace hlavních infrastruktur umožní kontrolovat spotřebu. A v některých oblastech vlastněných skupinou již byla zahájena výroba čisté energie. Konkrétním příkladem je současný závod na údržbu vysokorychlostních vlaků v Římě. Jako jedno z prvních svého druhu má na střechách provozoven, kde se pravidelně kontrolují a v případě potřeby seřizují a opravují vlaky Freccia, nainstalovány solární panely.

Na obrazovce se každý den zobrazuje množství vyrobené energie a snížení emisí. V areálu se nachází také čisticí stanice, která čistí průmyslovou vodu používanou ve skladech a odpadní vodu z vlaků před jejím vypouštěním, a zkoumá se způsob jejího opětovného využití. Ambiciózním cílem však není pouze zajistit soběstačnost zařízení, ale také vyrábět energii pro provoz vlaků. Díky investici ve výši 1,6 miliardy eur chce skupina FS ve svých prostorách instalovat fotovoltaické systémy, které by po plném zprovoznění měly vyrábět 2,6 TWh ročně. Dalším krokem, který umožní, aby sluneční energie poháněla vlaky, bude připojení těchto zařízení k elektrickým rozvodnám skupiny, aby bylo možné přímo napájet železniční dopravu.

Vlaky a infrastruktura jsou navrhovány, stavěny a udržovány s ohledem na měnící se klima a častější a závažnější extrémní jevy. V oblasti ochrany životního prostředí je oběhové hospodářství materiálů doprovázeno opatřeními na ochranu biologické rozmanitosti, zatímco v sociální oblasti se skupina zavázala zlepšit prostřednictvím investic otázku bezpečnosti. Skupina zavádí rovněž monitorovací systém, který bude hodnotit environmentální a sociální výkonnost dodavatelů a pomáhat jim se zlepšováním.

Příležitosti pro české firmy

Českým společnostem z oboru doporučujeme navštívit webové stránky nákupního portálu skupiny FS, který představuje referenční bod pro dodavatele. Zde lze nalézt vypisované tendry FS.

Pro získání více informací ohledně plánovaných tendrů se můžete obrátit na ekonomické oddělení Velvyslanectví ČR v Itálii, email: commerce_rome@mzv.cz.

Petr Havlík, ekonomický diplomat, Andrea Nimmerfrohová, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Římě

 



Zdroj datwww.mzv.cz
Originálmzv.cz/rome/cz/obchod_a_ekonomika/italske_zeleznice_zavadeji_hybridni.html

Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.