Zápis úmrtí a vystavení českého úmrtního listu
27.12.2022 / 14:07 | Aktualizováno: 21.02.2023 / 14:17
Pokud zemře občan České republiky v zahraničí, je v zájmu pozůstalých, zejména za účelem vyřizování rodinných i majetkoprávních záležitostí v ČR, podat žádost o zápis úmrtí do zvláštní matriky v Brně. Výsledkem procesu vyřízení žádosti je zápis úmrtí občana do matriční knihy, vystavení českého úmrtního listu a zápis úmrtí občana do evidence obyvatel.
Žádost o zápis úmrtí lze vyřídit na území ČR (lze ji podat bezplatně na jakémkoliv matričním úřadu v ČR, který žádost postoupí ZM v Brně, nebo přímo na pracovišti ZM v Brně) nebo lze žádost podat prostřednictvím ZÚ.
Žádost se podává u zastupitelského úřadu osobně a předkládají se níže uvedené doklady, přičemž všechny tyto doklady musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích:
- formulář žádosti o zápis úmrtí;
- slovenský úmrtní list (došlo-li k úmrtí v SR)
- doklad o státním občanství ČR zemřelého;
- rodný list zemřelého;
- oddací list zemřelého, pokud byl ženatý;
- pravomocný rozsudek soudu o rozvodu manželství, byl-li zemřelý rozvedený;
- úmrtní list bývalého manžela, byl-li zemřelý ovdovělý;
- další podpůrné dokumenty, pokud je má žadatel k dispozici - doklad o pohřbu nebo zpopelnění, průkaz zdravotní pojišťovny nebo doklad prokazující, u které zdravotní pojišťovny v ČR je zemřelý registrován, lékařskou zprávu – list o prohlídce mrtvého, byla-li provedena zdravotní nebo soudní pitva – písemné oznámení lékaře;
- doklad prokazující vztah žadatele k zemřelému, příp. oprávněnost podání žádosti;
- doklad totožnosti žadatele.
Cizozemský úmrtní list potřebný k provedení zápisů matriční události jsou součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně, žadatelům se nevrací.
Vyřízení žádosti trvá cca 2 - 3 měsíce a tento úkon není zpoplatněn.
Zdroj dat | www.mzv.cz |
---|---|
Originál | mzv.cz/bratislava/cz/vizove_a_konzularni_informace/matricni_doklady/zapis_umrti_a_vystaveni_ceskeho_... |