Úvodní stránka

Publikováno:
2.3.2023
Autor:
odbor 32100

Nařízení Rady EU 2022/1854 o intervenci v mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie stanoví v článku 6 povinný strop tržních příjmů výrobců na 180 EUR/MWh.


Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejňuje podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), informaci poskytnutou dne 15. února 2023 na žádost, týkající se zastropování cen elektřiny a veřejné konzultace týkající se pokrytí železničních koridorů sítí 5G


Ministerstvo na základě rozhodnutí ministra průmyslu a obchodu ze dne 3. února 2023 poskytlo žadateli podle § 4 a § 16a odst. 6 písm. b) zákona k informacím požadovaným pod bodem 1. žádosti v souladu s § 4a odst. 2 písm. a) zákona informace následujícím sdělením sekce energetiky a jaderných zdrojů.

Nařízení Rady EU 2022/1854 o intervenci v mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie stanoví v článku 6 povinný strop tržních příjmů výrobců na 180 EUR/MWh. Z tohoto důvodu ministerstvo předkládá níže odůvodnění výše stropu pouze u těch obnovitelných zdrojů, u kterých byla v České republice stanovena odlišná výše stropu, tedy:

Podle § 95b zákona č. 458/2000 Sb. strop tržního příjmu činí v případě tržního příjmu získaného z prodeje 1 MWh elektřiny vyrobené

e) z plynného paliva z biomasy 240 EUR,

f) z pevného paliva z biomasy 210 EUR,

g) energetickým využitím odpadu s výjimkou biomasy 100 EUR.

V případě výroby elektřiny z bioplynu a biomasy, kdy se jedná o tzv. palivovou výrobu elektřiny, tedy z bioplynu a biomasy se do nákladů na výrobu elektřiny výrazně promítají razantní nárůsty výrobních nákladů pro výrobu elektřiny (náklady na naftu pro provoz zemědělských strojů, náklady na hnojiva, ostatní energie, změny cen ostatních vstupů). Bioplyn je vyráběn z mixu různých substrátů. Z části je mix tvořen odpady nebo vedlejšími produkty s relativně nízkými palivovými náklady. Významnější podíl však tvoří cíleně pěstovaná biomasa, bez které není možné stávající výkon bioplynových stanic držet. Náklady na zajištění vstupního substrátu rostou a jen v posledním roce tento nárůst dosahuje 30 %. Pokud by došlo ke stanovení stropu tržních příjmů výrobců na úrovni blížící se 180 EUR/MWh, došlo by tak k utlumení výroby elektřiny především z cíleně pěstované biomasy, která tvoří dražší část palivového mixu a u které rostly náklady nejvíce. Palivové náklady v závislosti na druhu biomasy použité pro výrobu bioplynu nebo pro přímé energetické využití se pohybují v rozmezí 0,5 - 4,4 Kč/kWh. Vedle palivových nákladů je třeba zahrnout další provozní náklady, jako jsou mzdy či opravy. To znamená, že celkové náklady na výrobu energie z bioplynu mohou v krajním případě dosáhnout i hodnoty 6000 Kč/MWh, tedy zhruba 240 EUR/MWh.

V případě výroby elektřiny z bioplynu je významně dražší náklad na technologii výroby elektřiny, protože tato technologie zahrnuje (na rozdíl od spalování biomasy) rovněž technologickou část pro přeměnu biomasy na plynné palivo. Aby byla zachovaná ekonomická motivace výroby elektřiny z plynné i pevné biomasy pro zavedení stropu tržních příjmů výrobců elektřiny. Proto by v případě bioplynu odpovídalo stanovení stropu tržního příjmu ve výši 230 EUR/MWh a v případě výroby elektřiny z biomasy ve výši 200 EUR/MWh, a to s ohledem na skutečnost, že v případě výroby elektřiny z bioplynu nebyla od roku 2009 valorizována výše podpory podle zákona č. 165/2012 Sb., přestože došlo k podstatnému nárůstu nákladů na výrobu substrátu. Zároveň byl strop tržního příjmu stanoven s ohledem na stropy tržních příjmů stanovených pro výrobu elektřiny z uhlí, protože se jedná v principu o konkurenční zdroje energie. Protože se ale současně odvod nadměrných příjmů nebude realizovat u výroben elektřiny s elektrickým výkonem do 1 MW, a mohlo by tak docházet k nepřiměřenému znevýhodnění výrobců provozujících výrobny elektřiny z bioplynu nebo biomasy na trhu s primárním palivem, došlo ke zvýšení stropu tržního příjmu výrobců elektřiny z bioplynu nebo biomasy o dodatečných 10 EUR/MWh.

V případě výroby elektřiny ze spalování komunálního opadu byl strop tržního příjmu odvozen od referenční výkupní ceny stanovené pro účely stanovení podpory Energetickým regulačním úřadem pro rok 2022 se zohledněním nákladů na odchylku, tedy obdobným způsobem jako v případě obnovitelných zdrojů energie



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/rozcestnik/ministerstvo/aplikace-zakona-c-106-1999-sb/informace-zverejnovane-podle-paragra...



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V