Úvodní stránka

Publikováno:
20.9.2016
Autor:
odbor 01200

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.


Zákon o svobodném přístupu k informacím

Zákon, jehož návrh byl předložen skupinou senátorů a který byl po schválení v legislativním procesu vyhlášen dne 8. června 1999 ve Sbírce zákonů v částce 39 [pdf, 1 MB] pod číslem 106/1999 Sb. jako zákon o svobodném přístupu k informacím, byl přijat za účelem provedení čl. 17 Listiny základních práv a svobod, konkrétně jeho odstavců 1, 2, 4 a 5, dle nichž je právo na informace zaručeno, každý má právo informace svobodně vyhledávat a šířit (kromě případů stanovených zákonem), právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde—li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti, a státní správy a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytnout informace o své činnosti.

Zákon o svobodném přístupu k informacím upravuje jak základní podmínky, za nichž mají být informace poskytovány, tak také podmínky přístupu k těmto informacím, podústavním způsobem zajišťuje právo veřejnosti na informace, jež mají k dispozici státní orgány, orgány územní samosprávy, jakož i další subjekty, které rozhodují na základě zákona o právech a povinnostech občanů a právnických osob. Tyto tzv. povinné subjekty jsou zákonem zavázány především k tomu, aby zveřejňovaly základní a standardní informace o své činnosti automaticky tak, aby byly všeobecně přístupné. Mají k tomu využívat jak tradičních prostředků zveřejňování informací, tak moderních prostředků šíření informací v elektronických sítích. Ostatní informace, které mají k dispozici, vydají povinné subjekty na požádání žadatele, tj. každé fyzické nebo právnické osoby. Výjimkou z tohoto pravidla jsou informace, jejichž poskytnutí zákon výslovně vylučuje nebo v nutné míře omezuje. Jde zejména o informace, které jsou na základě zákona prohlášeny za utajované, nebo informace, které by porušily ochranu osobnosti a soukromí osob.

 

Dokument Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu na vydání zákona o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů (sněmovní tisk 374/2, 1999, III. volební období) obsahoval návrh novely zákona o svobodném přístupu k informacím, přednesený ve druhém čtení dne 19. ledna 2000. Zákon ze dne 4. dubna 2000 o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, vyhlášený dne 25. dubna 2000 ve Sbírce zákonů v částce 32 [pdf, 557 kB] pod číslem 101/2000 Sb., s účinností dnem 1. června 2000 změnil ustanovení § 2 odst. 3 včetně poznámky pod čarou č. 1), nahradil v § 5 odst. 3 znění věty druhé [včetně poznámky pod čarou č. 3a)] a zrušil v § 8 odstavce 1 a 2 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 5).

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 15/1998 Sb., a některé další zákony (sněmovní tisk 480/0, 1999, III. volební období), obsahoval návrh změny zákona o svobodném přístupu k informacím. Návrh spočíval v novelizaci zákona č. 106/1999 Sb. tak, aby Finančně analytický útvar (jako organizační složka Ministerstva financí) nemusel poskytovat informace o své činnosti, podobně jako zpravodajské služby nebo orgány činné v trestním řízení (poskytování informací podle výše uvedeného zákona by mohlo zmařit šetření prováděné Finančně analytickým útvarem). Zákon ze dne 18.května2000, kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 15/1998 Sb., a některé další zákony, vyhlášený dne 21. června 2000 ve Sbírce zákonů v částce 49 [pdf, 799 kB] pod číslem 159/2000 Sb., s účinností prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení (1. srpna 2000) v § 11 odst. 4 doplnil, že povinné subjekty (dále) neposkytnou informace o činnosti příslušné organizační složky Ministerstva financí podle zvláštního právního předpisu.

 

Dokument Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 813/2, 201, III. volební období), obsahoval mj. návrh obsažený v usnesení výboru pro vědu vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu č. 225 ze 42. schůze ze dne 10. ledna 2001 (tisk 813/1) na změnu v ustanovení § 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím a dále legislativně technické úpravy k tisku 813/1 přednesené zpravodajem ve druhém čtení, vztahující se k dotčenému ustanovení. Zákon ze dne 23. ledna 2001, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých zákonů, vyhlášený dne 25. ledna 2001 ve Sbírce zákonů v částce 14 [pdf, 91 kB] pod číslem 39/2001 Sb., s účinností dnem vyhlášení v § 2 odst. 1 doplnil, že povinnými subjekty, které mají podle zákona o svobodném přístupu k informacím povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou rovněž veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky.

 

Vládní návrh zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní způsobilosti (sněmovní tisk 881/0, 2005, IV. volební období) obsahoval návrh změny zákona o svobodném přístupu k informacím, neboť v souvislosti se zavedením nového pojmu utajovaná "informace" je nutné tímto pojmem nahradit dosud užívaný pojem utajovaná "skutečnost" (současně bylo třeba v dotčených zákonech — včetně zákona o svobodném přístupu k informacím —, zejména v poznámkách pod čarou, nahradit číslo a název původního zákona číslem a názvem navrhovaného zákona). Zákon ze dne 21. září 2005 o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní způsobilosti, vyhlášený dne 18. října 2005 ve Sbírce zákonů v částce 143 [pdf, 576 kB] pod číslem 413/2005 Sb., s účinností dnem 1. ledna 2006 v § 7 nahradil slova "skutečnost" slovem "informace" a nahradil v poznámce pod čarou č. 4) původní návrh zákona.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č. 81/2005 Sb., a zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 991/0, 2005, IV. volební období), představoval transpozici Směrnice Evropského parlamentu a rady 2003/98/ES, o opakovaném použití informací veřejného sektoru. Současně se jevilo jako vhodné zohlednit při novelizaci zákona o svobodném přístupu k informacím také změny, k nimž došlo v posledních letech v právním řádu České republiky (především zákon č. 500/2004 Sb., správní řád). Posledním zdrojem změn, které přinášela tato novelizace, jsou dosavadní zkušenosti s aplikací zákona o svobodném přístupu k informacím. Dokument Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č. 81/2005 Sb., a zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 991/2, 2005, IV. volební období) obsahoval jak návrhy obsažené v usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu č. 291 ze 46. schůze ze dne 14. září 2005 (sněmovní tisk 991/1, 2005, IV. volební období), tak pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení dne 21. září 2005. Zákon ze dne 3. února 2006, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č. 81/2005 Sb., a zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený dne 8. března 2006 ve Sbírce zákonů v částce 26 [pdf, 195 kB] pod číslem 61/2006 Sb., s účinností dnem 23. března 2006 novelizoval komplexněji zákon o svobodném přístupu k informacím.

 

Vládní návrh zákona o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů (sněmovní tisk 92/0, 2006, V. volební období), předkládaný s hlavním cílem stanovit takovou strukturu ústředních orgánů státní správy, která bude lépe reagovat a uskutečňovat výzvy a potřeby spojené s informační společností, eGovernmentem a ICT obecně, obsahoval mj. návrh na změnu ve zmocňovacím ustanovení. Zákon ze dne 19. dubna 2007 o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů, vyhlášený dne 15. května 2007 ve Sbírce zákonů v částce 41 [pdf, 174 kB] pod číslem 110/2007 Sb., s účinností prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení (1. června 1997) v § 21 odst. 3 nahradil slovo "informatiky" slovem "vnitra", takže orgánem, který stanoví vyhláškou strukturu informací zveřejňovaných o povinném subjektu podle § 5 odst. 1 a 2 způsobem umožňujícím dálkový přístup, osnovu popisu postupů podle § 5 odst. 1 písm. d), formu a datový formát údajů pro zpřístupnění nebo předání informací podle § 5 odst. 6, bylo určeno Ministerstvo vnitra.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 280/0, 2007, V. volební období), předložený v návaznosti na materiál Rámec návrhu novely právních předpisů v oblasti ochrany utajovaných informací a archivní a spisové služby, schváleny vládou usnesením č. 574 ze dne 23. května 2007, obsahoval mj. návrh omezit přístup k dokumentům typu NATO UNCLASIFIED a LIMITE také v zákoně o svobodném přístupu k informacím. Zákon ze dne 16. ledna 2008, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený dne 12. února 2008 ve Sbírce zákonů v částce 11 pod číslem 32/2008 Sb., s účinností prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení (1. března 2008) v § 11 odst. 1 doplnil písmeno c) včetně poznámky pod čarou č. 8a), takže žadateli nebudou shora uvedené informace poskytnuty, pokud není k jejich přístupu oprávněn.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (sněmovní tisk 386/0, 2008, V. volební období), obsahoval mj. návrh úpravy textu [§ 11 odst. 4 písm. e)] tak, aby se odstranila legislativně nesprávná úprava s odkazem na poznámku pod čarou. Zákon ze dne 5. června 2008, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, vyhlášený dne 8. července 2008 ve Sbírce zákonů v částce 80 [pdf, 447 kB] pod číslem 254/2008 Sb., s účinností prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení (1. září 2008) stanovil, že povinné subjekty dále neposkytnou informace o "činnosti Ministerstva financí podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo podle zákona o provádění mezinárodních sankcí", a zrušil poznámku pod čarou č. 12a.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky (sněmovní tisk 440/0, 2008, V. volební období), obsahoval návrh v § 11 odst. 4 vložit nové písmeno d) zakládající oprávnění Policie České republiky neposkytnout informace o plnění úkolů Policie České republiky, pokud by tím došlo k ohrožení jejich plnění. Dokument Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky (sněmovní tisk 440/3, 2008, V. volební období) obsahoval mj. pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení dne 18. června 2008, konkrétně návrh poslance Tomáše Kladívka na změnu zákona o svobodném přístupu k informacím spočívající v doplnění § 11 o nový odstavec 6 včetně poznámky pod čarou. Zákon ze dne 17. července 2008, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky, vyhlášený dne 11. srpna 2008 ve Sbírce zákonů v částce 91 [pdf, 385 kB] pod číslem 274/2008 Sb., s účinností dnem 1. ledna 2009 stanovil, že "povinný subjekt neposkytne informaci o činnosti orgánů činných v trestním řízení, včetně informací ze spisů, a to i spisů, v nichž nebylo zahájeno trestní řízení, dokumentů, materiálů a zpráv o postupu při prověřování oznámení, které vznikly činností těchto orgánů při ochraně bezpečnosti osob, majetku a veřejného pořádku, předcházení trestné činnosti a při plnění úkolů podle trestního řádu, pokud by se tím ohrozila práva třetích osob anebo schopnost orgánů činných v trestním řízení předcházet trestné činnosti, vyhledávat nebo odhalovat trestnou činnost nebo stíhat trestné činy nebo zajišťovat bezpečnost České republiky", doplnil poznámku pod čarou č. 13e a dosavadní poznámku pod čarou č. 13e označil jako poznámku pod čarou č. 13f.

 

Ústavní soud rozhodl dne 30. března 2010 v plénu o návrhu Mgr. F. K., Ph.D., na zrušení slova "pravomocných" v § 11 odst. 4 písm. b) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, spojeného s ústavní stížností proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 4. 2009, č. j. 8 As 50/2008—75, a to ke dni vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů (nález byl vyhlášen dne 29. dubna 2010 ve Sbírce zákonů v částce 44 [pdf, 2 MB] pod číslem 123/2010 Sb.).

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základním registru obyvatel, zákona o základním registru osob, zákona o základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí a zákona o základním registru práv a povinností (sněmovní tisk 714/0, 2009, V. volební období), obsahoval mj. návrh na promítnutí změn obsažených v zákonech o základních registrech. Zákon ze dne 17. června 2009, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech, vyhlášený dne 24. července 2009 ve Sbírce zákonů v částce 68 [pdf, 1 MB] pod číslem 227/2009 Sb., s účinností dnem 1. července 2010 v § 14 odst. 2 vložil za slova "identifikační číslo" slovo "osoby".

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě (sněmovní tisk 408/0, 2011, VI. volební období), obsahoval návrh zavést v právních předpisech nový pojem "zdravotní služby", který nahradí dosud používaný pojem "zdravotní péče". Zákon ze dne 6. listopadu 2011, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě, vyhlášený dne 8. prosince 2011 ve Sbírce zákonů v částce 131 [pdf, 2 MB] pod číslem 375/2011 Sb., s účinností prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení (1. dubna 2012) v § 8b odst. 2 provedl shora uvedenou změnu.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (sněmovní tisk 581/0, 2012, VI. volební období), předložený s cílem dokončit a zpřesnit systém zásad pro nakládání s dokumenty v digitální podobě a zajistit jednotný právní rámec pro jejich výběr a ukládání, obsahoval návrh na promítnut terminologických úprav (používání pojmu "elektronická adresa podatelny"). Zákon ze dne 25. dubna 2012, kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, vyhlášený dne 30. května 2012 ve Sbírce zákonů v částce 60 [pdf, 1 MB] pod číslem 167/2012 Sb., s účinností dnem 1. července 2012 změnil text v § 5 odst. 1 písm. j) a v § 14 odst. 3 a zrušil poznámku pod čarou č. 13f).

 

Vládní návrh zákona o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) (sněmovní tisk 81/0, 2014, VII. volební období) obsahoval mj. návrh omezit poskytování údajů vedených v evidenci kybernetických bezpečnostních incidentů. Zákon ze dne 23. července 2014 o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), vyhlášený dne 29. srpna 2014 ve Sbírce zákonů v částce 75 [pdf, 698 kB] pod číslem 181/2014 Sb., s účinností dnem 1. ledna 2015 v § 11 odst. 4 doplnil, že povinný subjekt dále neposkytne informaci o "údajích vedených v evidenci incidentů podle zákona o kybernetické bezpečnosti, ze kterých bylo možné identifikovat orgán nebo osobu, která kybernetický bezpečnostní incident ohlásila nebo jejichž poskytnutí by ohrozilo účinnost reaktivního nebo ochranného opatření podle zákona o kybernetické bezpečnosti."

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 395/0, 2015, VII. volební období), byl předložen jako reakce na Směrnici Evropského parlamentu a Rady č. 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice č. 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoru (Public Sector Information Directive; dále jen "směrnice"). Původní znění směrnice č. 2003/98/ES se do zákona o svobodném přístupu k informacím promítlo prostřednictvím novely provedené zákonem č. 61/2006 Sb. Zákon o svobodném přístupu k informacím tak musel reagovat na přijaté změny předmětné evropské legislativy, která ukládala členským státům Evropské unie povinnost provést transpozici Směrnice s účinností od 18. července 2015. Zákon ze dne 12. srpna 2015, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený dne 10. září 2015 ve Sbírce zákonů v částce 92 [pdf, 861 kB] pod číslem 222/2015 Sb., s účinností dnem vyhlášení přispěje k možnosti využívat výhody otevřených dat v podnikatelské sféře, neziskovém sektoru i akademickém výzkumu za současného zkvalitnění veřejných služeb, neboť kromě požadavku na formáty zveřejňovaných a poskytovaných informací explicitně zavádí možné způsoby poskytování informací na základě žádosti. Kromě tradičních způsobů uvádí též způsob poskytnutí informace formou sdílení dat prostřednictvím rozhraní informačního systému a umožněním dálkového přístupu k informacím, které se v průběhu času mění, obnovují, doplňují nebo opakovaně vytvářejí, nebo jejich pravidelným předáváním jiným způsobem. Uvedené způsoby budou využitelné primárně pro žadatele, kteří požadují informace pro opakované použití ve smyslu Směrnice. Bude především na žadateli, aby požadavek na způsob poskytnutí informace specifikoval v žádosti (výčet způsobů uvedených v návrhu je demonstrativní) a povinný subjekt je v zásadě povinen požadavku vyhovět. Výjimku představuje situace, kdy žadatelem zvolený způsob není možný nebo by pro povinný subjekt představoval nepřiměřenou zátěž. V takovém případě vyhoví povinný subjekt žádosti tím, že poskytne informaci jiným způsobem umožňujícím její účinné využití žadatelem.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, obsahoval mj. návrh novely zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, zakotvující do právního řádu úpravu tzv. otevřených dat. Smyslem úpravy je napomoci efektivnějšímu zveřejňování informací veřejného sektoru a jejich opakovanému použití. Navrhovaná úprava v tomto směru navázala na novelu zákona o svobodném přístupu k informacím publikovanou ve Sbírce zákonů pod č. 222/2015 Sb. implementující do právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a Rady č. 2013/37/EU ze dne 26. června 2013, kterou se mění směrnice č. 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoru. Zákon ze dne 24. srpna 2016, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený dne 19. září 2016 ve Sbírce zákonů v částce115 [pdf, 626 kB] pod číslem 298/2016 Sb. s účinností dnem vyhlášení zavádí do právního řádu definici pojmu "otevřená data". Otevřená data lze v obecném významu chápat jako zvláštní způsob poskytování informací zveřejněním. Pouze ty informace splňující veškeré atributy uvedené v definici obsažené v navrhovaném § 3 odst. 11 zákona o svobodném přístupu k informacím lze považovat za otevřená data. Úprava dále vymezuje určitý segment informací zveřejňovaných povinně jako otevřená data. Účelem tohoto vymezení je aktivace systému otevřených dat v České republice. Pro efektivní fungování systému otevřených dat je nezbytné dosáhnout minimálního množství zajímavých a použitelných informací zveřejňovaných jako otevřená data. Viditelná využitelnost poskytnutých otevřených dat pak může působit vůči povinným subjektům ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím jako motivace ke zveřejňováním dalších informací v podobě otevřených dat. Úpravou současně dochází k právnímu zakotvení národního katalogu otevřených dat, tedy informačního systému veřejné správy sloužícího k evidování informací zveřejněných jako otevřená data. Národní katalog otevřených dat slouží jako centrální místo, v němž jsou zaevidovány všechny informace zveřejněné jako otevřená data.



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/rozcestnik/ministerstvo/aplikace-zakona-c-106-1999-sb/zakon-o-svobodnem-pristupu-k-informa...
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V