Úvodní stránka

Publikováno:
23.3.2017
Autor:
10300

Metodický pokyn byl vydán dne 16. února 2017.


Metodický pokyn Ministerstva průmyslu a obchodu č. 2/2017

JUDr. Igor Fojtík
ředitel odboru
zakladatelských činností a majetkových účastí

 

V Praze dne 16. února 2017
čj. MPO 12817/2017
PID: MIPOX024I0HJ
 

Metodický pokyn Ministerstva průmyslu a obchodu č. 2/2017 k aplikaci novely zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů

 

V návaznosti na novelu zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, provedenou zákonem č. 253/2016 Sb., Ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovalo stanoviska k dotazům, týkajícím se problematiky nakládání s majetkem státu, se kterým mají právo hospodařit státní podniky.

 

1. K dotazu ve věci směny pozemku, který  státní podnik v zájmu provozování své podnikatelské činnosti potřebuje směnit za pozemek ve vlastnictví jiné právnické nebo fyzické osoby, ve vztahu k  § 17c zákona o státním podniku

Má-li státní podnik ve svém majetku pozemek, který  v zájmu provozování své podnikatelské činnosti potřebuje směnit za pozemek ve vlastnictví právnické nebo fyzické osoby, nelze takový pozemek považovat za nepotřebnou nemovitou věc ve smyslu  § 17c zákona o stáním podniku.

Jde o případy, kdy má podnik právo hospodařit s pozemkem, který z různých důvodů nekoresponduje s podnikatelskými zájmy podniku a přitom má možnost tento pozemek směnit za jiný pozemek, který naopak podnikatelským zájmům podniku vyhovuje. Je tedy možné konstatovat, že podnik pozemek pro provozování podnikatelské činnosti potřebuje, ale potřebuje pozemek jiný než je pozemek v jeho majetku. Takový pozemek nelze označit za nepotřebný nemovitý majetek, protože podnik tento pozemek potřebuje právě k tomu, aby jej směnil za pozemek jiný. V praxi může jít o případy, kdy pozemek v majetku podniku je nevhodně situován v terénu, je neúměrně vzdálen od místa, ve kterém podnik svoji podnikatelskou činnost provozuje, je špatně dostupný apod. Může jít také o případ, kdy podnik potřebuje získat  pozemek z vlastnictví právnické nebo fyzické osoby navazující na jeho provozní areál a na místo kupní ceny může právnické nebo fyzické osobě nabídnout pozemek z majetku podniku ležící ve zcela jiné lokalitě.

Obecně lze učinit závěr, že podnik se svého pozemku nehodlá zbavit, ale že jej potřebuje k tomu, aby jej směnil za jiný konkrétní a pro podnik vhodnější pozemek. Nemůže tedy takový pozemek nabídnout komukoliv, ale pouze osobě, která mu může za jeho pozemek nabídnout pozemek vhodnější.

Pozemky potřebné ke směně za jiné pozemky nesplňují parametry nemovitých věcí, o kterých má státní podnik informovat na  Portálu veřejné správy  organizační složky státu a jiné stání organizace, neboť z hlediska státního podniku nejde o nemovitý majetek nadbytečný, nepoužitelný nebo jinak nepotřebný, kterého by se chtěl podnik zbavit. Účelové určení tohoto majetku podniku spočívá v tom, že má být směněn za jiný potřebný majetek.

 

2. K dotazu ve věci uveřejňování nepotřebného majetku – staveb určených k odstranění (fyzické likvidaci) -  na Portálu veřejné správy   

Nepotřebné nemovité věci (budovy a jiné stavby), které jsou státním podnikem určeny k  likvidaci  formou

demolice nebo demontáže, nejsou vhodné k tomu, aby byly zveřejňovány na Portálu veřejné správy, neboť informace o takových nemovitých věcech nemůže organizačním složkám státu nebo jiným státním organizacím sloužit k tomu, aby projevily o využití takových nemovitých věcí zájem a aby je přebíraly do příslušnosti hospodařit. Likvidace věci sice náleží do kategorie nakládání s majetkem státu, jde však o jiný způsob nakládání než je převod takového majetku na jakýkoli jiný subjekt.

 

3. K dotazu ve věci povinnosti státního podniku zveřejnit nepotřebnou nemovitou věc na Portálu veřejné správy v případě, kdy již před zveřejněním projeví zájem o její převzetí konkrétní organizace

Ustanovení § 17c zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů ukládá v odstavci 1 státnímu podniku povinnost zveřejnit na internetovém Portálu veřejné správy skutečnost, že má ve svém majetku nepotřebnou nemovitou věc. Tato povinnost je objektivní a jejím cílem a účelem je transparentně informovat všechny organizační složky státu a jiné státní organizace o existenci nepotřebné nemovité věci a o možnosti organizačních složek státu a jiných státních organizací převzít takovou nemovitou věc do své příslušnosti hospodařit. Státní podnik musí tuto povinnost splnit bez ohledu na to, zda v době, kdy rozhodne o nepotřebnosti nemovité věci, existuje konkrétní zájemce o její převzetí či nikoliv. Pokud je určité státní příspěvkové organizaci známo, že podnik má ve svém majetku nepotřebnou nemovitou věc, muže svůj zájem o převzetí této nemovité věci do své příslušnosti hospodařit projevit vůči státnímu podniku ve  lhůtě jednoho měsíce, která je v ustanovení § 17c odst. 2 zákona o státním podniku určena jako lhůta, po kterou musí být informace o nepotřebné nemovité věci na internetovém Portálu veřejné správy zveřejněna. Ustanovení § 17c zákona o státním podniku sleduje také ekonomický zájem státního podniku, který informaci o nepotřebné nemovité věci předepsaným způsobem zveřejní. Tento ekonomický zájem spočívá v tom, že podmínkou pro uskutečnění převodu nepotřebné nemovité věci do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace je, že organizační složka státu nebo jiná státní organizace musí státnímu podniku za převzatou nemovitou věc zaplatit kupní cenu rovnající se ceně obvyklé. Požadavkem na zaplacení kupní ceny za převzatou nemovitou věc se zajišťuje rovnováha daného smluvního vztahu spočívající v tom, že nemovitá věc zůstane i nadále ve vlastnictví státu a bude sloužit k plnění jeho úkolu nebo funkcí, přičemž převádějící státní podnik obdrží finanční ekvivalent hodnoty převedené nemovité věci stejně, jako kdyby tuto nemovitou věc realizoval na volném trhu.

Pouze ve výjimečných a odůvodněných případech může být nepotřebná nemovitá věc z majetku podniku převedena do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace bezúplatně. K takovému způsobu naložení s nemovitou věcí je však nutný předchozí souhlas vlády, který vláda vydá buď na návrh zakladatele převádějícího státního podniku nebo na návrh jiného ministerstva, tedy zejména toho ministerstva, které je zřizovatelem organizační složky státu nebo jiné státní organizace, do jejichž příslušnosti hospodařit má být nemovitá věc převedena. Prakticky to znamená, že pokud existuje státní příspěvková organizace, která má zájem o převzetí nemovité věci z práva hospodařit státního podniku do své příslušnosti hospodařit, projeví zájem o převzetí nemovité věci po jejím zveřejnění na internetovém Portálu veřejné správy a pokud zejména z ekonomických důvodů nemůže za tuto nemovitou věc zaplatit obvyklou kupní cenu, požádá ministerstvo, které je jejím zřizovatelem, aby předložilo vládě návrh na vyslovení souhlasu s bezúplatným převodem takové nemovité věci do její příslušnosti hospodařit. Pokud vláda takový souhlas vydá, státní podnik bez zbytečného odkladu nepotřebnou nemovitou věc převede ze svého majetku do příslušnosti hospodařit určené státní příspěvkové organizace.

 

4. K dotazu ve věci informace o požadované kupní ceně nemovitých věcí v majetku podniku pro účely nabídkového řízení podle § 17c zákona o státním podniku - zda může podnik při zveřejňování informací o nemovitém majetku na Portálu veřejné správy z důvodu časové úspory a úspory nákladů na vyhotovení znaleckých posudků o ceně nemovitých věcí ve výši rovnající se ceně obvyklé, uvést v rubrice nabídkového formuláře (kupní cena) cenu zjištěnou, je-li tato cena zjištěná konkrétní nemovité věci prokazatelně vyšší než její cena obvyklá

Zákon o státním podniku výslovně neupravuje strukturu informací, které mají být v souvislosti se zveřejněním nepotřebné nemovité věci na internetovém Portálu veřejné správy, uváděny. Ustanovení § 17c odst. 1 zákona o státním podniku však otázku vlastního převodu nepotřebné nemovité věci do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace upravuje tak, že preferuje úplatný převod nemovité věci před jejím bezúplatným převodem. Proto je třeba v souvislosti se zveřejněním skutečnosti, že státní podnik má ve svém majetku nepotřebnou nemovitou věc zájemce o převzetí takové nemovité věci alespoň rámcově informovat o její hodnotě a o předpokládané kupní ceně. Proto lze  návrh na tento postup akceptovat s tím, že do rubriky „kupní cena“ v rejstříku „Nepotřebné nemovité věci“ se uvede zjištěná cena nepotřebné nemovité věci a v rubrice „Popis nemovité věci“ se uvede, že zjištěná cena je prokazatelně vyšší než cena obvyklá a až v případě zájmu konkrétní organizační složky nebo jiné státní organizace bude vypracován znalecký posudek na cenu obvyklou.

 

5. K dotazu ve věci převodu nemovitých věcí v případě vzniku nepotřebnosti těchto věcí před 1. lednem 2017

Podle ustanovení § 17c odst. 1 platí, že má-li podnik ve svém majetku nepotřebnou nemovitou věc, zveřejní tuto skutečnost na internetovém „Portálu veřejné správy“ za účelem informovanosti organizačních složek státu a jiných státních organizací o možnosti převzít takovou nemovitou věc do jejich příslušnosti hospodařit. Z této dikce zákona vyplývá, že má-li státní podnik ve svém majetku po nabytí účinnosti zákona č. 253/2016 Sb., tedy po 1. lednu 2017, nepotřebnou nemovitou věc, vznikne mu povinnost takovou nemovitou věc zveřejnit na internetovém Portálu veřejné správy. Tato informační povinnost vznikne státnímu podniku bez ohledu na to, zda se konkrétní nemovitá věc stala pro podnik nepotřebnou již před 1. lednem 2017 nebo až po tomto datu. Státnímu podniku povinnost zveřejnit nemovitou věc na Portálu veřejné správy nevznikne pouze v případech, kdy s nemovitou věcí, která se stala nepotřebnou před 1. lednem 2017, již v této době naložil platným právním jednáním, tedy uzavřel smlouvu o převodu takové nemovité věci do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace, či do práva hospodařit jiného státního podniku, popřípadě smlouvu o převodu vlastnictví takové nemovité věci. To platí i v případě, že nemovitá věc nebyla ještě z majetku státního podniku po 1. lednu 2017 předána do faktické dispozice nabyvateli například proto, že nedošlo ke schválení smlouvy ze strany zakladatele předávajícího státního podniku nebo zřizovatele přejímající organizační složky státu nebo jiné státní organizace, které předpokládá zákon o státním podniku ve znění platném do 31. 12. 2016, jiné právní předpisy nebo vnitřní předpisy příslušných ministerstev.

Tento výklad posuzování právních vztahů k nepotřebným nemovitým věcem v majetku státního podniku vychází ze skutečnosti, že zákon č. 253/2016 Sb., kterým se mění zákon č.77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, neobsahuje přechodná ustanovení, která by umožňovala posuzovat právní vztahy vzniklé před nabytím účinnosti novely zákona podle dosavadních právních předpisů. Podle článku 51 Legislativních pravidel vlády České republiky platí, že v přechodném ustanovení právního předpisu může být například stanoveno, že na právní vztahy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti nového právního předpisu se vztahují dosavadní právní předpisy. To prakticky znamená, že všechny právní vztahy vznikající k nepotřebným nemovitým věcem v majetku státních podniků se při absenci takového přechodného ustanovení posuzují od 1. ledna 2017 pouze dle ustanovení zákona o státním podniku ve znění účinném od tohoto data.

Nemovitou věc, která se před 1. lednem 2017 objektivně stala nepotřebnou a nebylo s ní do 1. ledna 2017 státním podnikem naloženo platným právním jednáním, je státní podnik povinen zveřejnit na internetovém Portálu veřejné správy, a to i přesto, že před nabytím účinnosti zákona č. 253/2016 Sb. vedl kontraktační jednání s organizační složkou státu nebo jinou státní organizací, která však nebyla do 1. ledna 2017 dokončena.

 

6. K dotazu ve věci ceny nepotřebných nemovitých věcí při jejich převodu do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace, která o její převzetí projeví zájem v době jejího zveřejnění na Portálu veřejné správy

Pokud jde o cenu, za kterou může tento státní podnik převést nepotřebnou nemovitou věc do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace, která o její převzetí projeví zájem v době jejího zveřejnění na internetovém Portálu veřejné správy, je třeba takový převod nemovité věci, v souladu s ustanovením § 17c  odst. 1 věta druhá zákona o státním podniku uskutečnit za úplatu, a to za cenu obvyklou. Nebude-li organizační složka státu nebo jiná státní organizace takovou cenu za nemovitou věc ochotna nebo schopna zaplatit, lze převod nemovité věci uskutečnit bezúplatně, a to s předchozím souhlasem vlády vydaným na návrh zakladatele předávajícího státního podniku nebo na návrh ministerstva, které je zřizovatelem přejímající organizační složky státu nebo jiné státní organizace. Zákon nepřipouští, aby se převod nepotřebné nemovité věci do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace v rámci nabídkového řízení na Portálu veřejné správy ve smyslu § 17c odst. 1 zákona o státním podniku, uskutečnil za úplatu, která by byla dohodou smluvních stran snížena pod úroveň ceny obvyklé.



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/rozcestnik/ministerstvo/o-ministerstvu/statni-podniky/metidicky-pokyn-ministerstva-prumysl...
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V