Na MPO zasedal Řídící výbor pro exportní strategii ČR
Plnění Exportní strategie ČR za rok 2015 a její aktualizace byly hlavními tématy řádného zasedání Řídícího výboru pro implementaci exportní strategie České republiky pro období let 2012 — 2020, které se konalo 15. dubna 2016 na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Dvaatřicetičlenné kolegium vedené ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem, za účasti tří náměstků MPO, klíčových představitelů podnikatelských reprezentací (Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářskou komoru ČR, Asociaci malých a středních podniků a další), zástupců vládních resortů (MZV, MO, MZe, MF, MMR) a odborových organizací (ČMKOS, KZPS a dalších), se zabývalo aktuálními otázkami podpory exportu, obchodní politiky a ekonomické diplomacie.
Zpráva o plnění Exportní strategie za uplynulý rok 2015 se opírá zejména o rekordní hodnoty českého zahraničního obchodu dosažené v loňském roce a opatření, která i do budoucna maximálně podpoří český export. Akcentuje podpůrnou roli služeb státu a jejich úlohu při prosazování ekonomických cílů českých podniků na zahraničních trzích.
Dalším klíčovým tématem byl návrh Aktualizace Exportní strategie ČR předložený Ministerstvem průmyslu a obchodu, jehož úloha spočívá v dalším zkvalitnění služeb poskytovaných exportérům a nastavení vetší flexibility státního aparátu tak, aby efektivně reagoval na měnící se světové geopolitické a ekonomické podmínky.
Na pátečním zasedání Řídícího výboru ministr Mládek ohlásil obnovení činnosti tzv. Rady CzechTrade, jako užšího, operativního orgánu, jehož hlavním cílem bude průběžné přenášení aktuálních požadavků a zpětné vazby od samotných exportérů k poskytovateli služeb, agentuře CzechTrade.
Členové řídícího výboru podpořili účast České republiky na připravované výstavě EXPO 2017 v kazašské Astaně jako vhodné příležitosti pro prezentaci našeho státu. Ocenili dobře nastavenou spolupráci resortů průmyslu a zahraničí v podobě komplementárně pracující Jednotné zahraniční sítě a Katalogu služeb. Rovněž se však shodli na tom, že současná ekonomická konjunktura není samozřejmá, zahraničí obchod se nemůže spolehnout pouze na současný nadbytek zakázek, ale příležitosti je třeba systematicky připravovat i do budoucna, řešit aktuální situaci nedostatku technických pracovníků, nebo zachovat výhodné financování a pojišťování exportu tak, aby podpořilo konkurenceschopnost českých firem v zahraničí.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/na-mpo-zasedal-ridici-vybor-pro-exportni-strategii-cr-... |