Mezinárodní obchod je motorem světové ekonomiky a jeho objem neustále roste, což s sebou přináší nové výzvy. Vzhledem k tomu, že zboží v novém globalizovaném světě překračuje hranice opakovaně – nejprve jako vstupy (suroviny, polotovary) a následně jako hotové výrobky – je nutné zajistit rychlé a účinné celní procedury na hranicích a v přístavech. Zbytečně zdlouhavé, komplikované a nákladné celní procesy a požadovaná dokumentace zvyšují náklady a zpomalují chod zboží, na což v konečném důsledku doplácí spotřebitelé, podniky i celé ekonomiky. Mikro, malé a střední podniky (MSMEs) na neefektivně nastavené celní postupy doplácí disproporčně více, než velké korporace. Pokud země dokáže zajistit hladký přechod zboží i služeb přes hranice, tak se stává mnohem atraktivnější i pro zahraniční investory.
TFI (Trade Facilitation Indicators)
Aby pomohla vládám zlepšit jejich hraniční postupy, snížit obchodní náklady, podpořit obchodní výměnu a využít více výhod z mezinárodního obchodu, vytvořila OECD soubor indikátorů, které vystihují úroveň usnadňování obchodu. Odhady vycházející z těchto ukazatelů poskytují vládám základ k prioritizaci opatření usnadňující obchod a umožňují jim lépe zaměřit své úsilí v oblasti technické pomoci. Ukazatele OECD pokrývají kompletní spektrum hraničních postupů pro 163 zemí napříč všemi úrovněmi příjmů, geografických regionů a v různých stupních rozvoje.
Jednotlivé indikátory mapují následující oblasti:
- Dostupnost informací – informační místa a zveřejňování obchodních informací, včetně informací na internetu;
- Zapojení do obchodní komunity – struktury pro konzultace, zavedené postupy konzultací, publikace návrhů a existence rámců pro oznamování a připomínkování;
- Předběžná rozhodnutí – předběžná oznámení administrativy ohledně klasifikace, původu, metody oceňování apod., které se vztahují na konkrétní zboží v momentu přechodu hranice a pravidla a postupy používané u těchto oznámení;
- Postupy pro podání odvolání – možnosti a způsoby odvolání proti administrativním rozhodnutím ze strany celních orgánů;
- Poplatky a platby – poplatky a platby související s vývozem a dovozem včetně pokut;
- Formality (dokumenty) – přijímání kopií, zjednodušení obchodních dokumentů, harmonizace s mezinárodními standardy;
- Formality (automatizace) – elektronická výměna dat, používání automatického řízení rizik, automatizované celní procedury a elektronické platby;
- Formality (procedury) – zjednodušení hraničních kontrol, místa pro předložení požadované dokumentace (tzv. Single Window), proclení před příjezdem zboží, zacházení se zbožím podléhajícím rychlé zkáze, kontroly (audity) po propuštění zboží a autorizovaní operátoři;
- Spolupráce agentur na vnitřních hranicích – institucionalizovaný mechanismus podporující spolupráci mezi různými pohraničními orgány, koordinace/harmonizace požadavků na údaje a kontroly dokumentů, koordinace inspekcí, koordinované/sdílené využití infrastruktury a zařízení;
- Spolupráce agentur na vnějších hranicích – spolupráce se sousedními a třetími zeměmi, sladění postupů a formalit, koordinace/harmonizace požadavků na údaje a kontroly dokumentů, spolupráce v oblasti řízení rizik, společné kontroly;
- Správa a nestrannost – celní struktury a funkce, odpovědnost a etické politiky.
Z grafu „otevřenosti ekonomik usnadňování obchodu“ lze vyčíst, že ČR je sice otevřenější, než Indie (jako zástupce rozvojových zemí), ale stále zaostává za obchodní velmocí (USA) a evropským obchodním lídrem (Německem). OECD doporučuje ČR zlepšení ve 4 oblastech:
- Dostupnost informací – zlepšení provozu celní pohotovostní linky (hotline) a zlepšení dostupnosti komplexních informací o odvolacích řízeních, sankčních ustanoveních a soudních rozhodnutích;
- Poplatky a platby – lépe zobrazit úplné informace o platných poplatcích a platbách na internetových stránkách Celní správy;
- Formality (dokumenty) – rozšířit možnost přijímání kopií dokumentů;
- Formality (procedury) – dokončit vývoj Jednotného portálu (Single Window) a rozšířit používání programů Autorizovaných operátorů.
Technické překážky obchodu (Technical Barriers to Trade/TBT)
Technické regulace, předpisy a normy stanovují specifické vlastnosti produktu (velikost, funkce, výkon,…) a způsob označování nebo balení výrobku před jeho uvedením na trh. Tato opatření obvykle slouží legitimním cílům veřejné politiky – např. ochrany lidského zdraví, bezpečnosti nebo životního prostředí.
OECD, která problematiku TBT zařazuje pod pojem usnadňování obchodu, se v tomto ohledu soustředí na označování výrobků (product labelling) a postupy posuzování shody (conformity assesment/CA). CA procedury se zabývají testováním, certifikací a akreditací. OECD zde sbírá data, které souvisí s obchodními problémy, které z CA procedur vyplývají.
Tematická studie OECD – Trade Facilitation and the Global Economy
V květnu 2018 vydala OECD publikaci zaměřenou na usnadňování obchodu a globální ekonomiku. Tato studie se zabývá klíčovými poznatky z analýzy TFIs. Představuje aktuální stav reforem usnadňování obchodu po celém světě v roce 2017, kdy vstoupila Dohoda o usnadňování obchodu (TFA) v platnost. Studie mapuje, čeho již bylo dosaženo a na co je potřeba se zaměřit do budoucna.
OECD obecně považuje za hlavní nedostatky fungování přeshraniční spolupráci agentur, jednoznačné rozdělení kompetencí celních autorit, nadbytečné a sekvenční kontroly, požadavky na duplicitní dokumentaci a absenci explicitního a udržitelného politického závazku k zajištění spolupráce agentur.
Celá publikace je k dispozici online v angličtině.
Další informace
Usnadňování obchodu a OECD (v angličtině), ve Světové obchodní organizaci a v pojetí Evropské hospodářské komise OSN.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/mezinarodni-organizace-a-obchod/oecd/usnadnovani-obchodu-v-oecd--239066 |