Systém usnadňující komunikaci mezi úřady členských států se neustále rozšiřuje do dalších oblastí.
Systém IMI, který v současné době propojuje více jak 7000 úřadů, umožňuje rychlou a bezprostřední výměnu informací mezi úřady členských států EU ve všech oficiálních jazycích, a tím usnadňuje komunikaci mezi úřady v případech, kdy je zapotřebí rychle ověřit úřední dokumenty vydané jiným členským státem. Tím představuje výhodu i pro občany a podnikatele, kterým se díky IMI systému zkracují lhůty pro vyřízení administrativy nutné při některých aktivitách na vnitřním trhu EU.
V současnosti je systém IMI využíván v modulu pro uznávání odborných kvalifikací, dále v modulu služeb k ověřování informací o zahraničních společnostech nebo osobách, které chtějí začít poskytovat služby v daném členském státu. IMI se také používá pro oznámení, která informují Komisi a ostatní členské státy o změnách ve vnitrostátní legislativě týkající se poskytování služeb. Další oblastí je vysílání pracovníků, kde systém slouží k ověřování informací týkajících se vysílaných pracovníků. IMI systém zahrnuje také moduly práv pacientů (slouží k ověřování oprávnění provozovat praxi), licencí strojvůdců a pilotní projekt v oblasti elektronického obchodování (možnost požádat orgány jiného členského státu, aby přijaly konkrétní opatření, např. aby zakázaly nezákonný prodej zboží na internetu; případně ostatní upozornit na kroky, které hodlá stát podniknout proti poskytovatelům online služeb usazeným v jiné zemi).
IMI se také využívá v oblasti přepravy eurohotovosti, kterého se účastní pouze státy eurozóny. Pilotní modul funguje v oblasti veřejných zakázek k ověřování informací a dokumentace poskytované zahraničními uchazeči o zakázku. Systém se nyní užívá také jako databáze SOLVIT center. Od ledna 2016 funguje IMI systém k vyřizování Evropského profesního průkazu, který v současnosti funguje pro 5 kvalifikací: zdravotní sestra, farmaceut, fyzioterapeut, horský vůdce a realitní makléř. V roce 2016 se IMI systém začal používat i k výměně informací o navrácení nezákonně vyvezených kulturních statků. A plánuje se postupně rozšiřování do dalších oblastí.
Konkrétním příkladem použití IMI systému může být případ, kdy maďarská cestovní kancelář měla v plánu začít u nás poskytovat přeshraniční služby. Bylo potřeba získat doklad, že ve státě usazení, tedy v Maďarsku, tato cestovní kancelář podnikala v souladu se zákonem. Prostřednictvím systému IMI český úřad zaslal maďarským kolegům dotaz pomocí přednastavených otázek, na který odpověděli do druhého dne. Tedy IMI systém opravdu urychluje a usnadňuje komunikaci mezi úřady členských států.
IMI systém funguje od roku 2009. Dne 4. prosince 2012 vstoupilo v platnost nařízení o systému IMI, které sjednocuje stávající pravidla do jediného horizontálního, právně závazného nástroje. Hlavními cíli jsou zajištění efektivního fungování, vyjasnění rolí různých aktérů, kteří jsou do IMI zapojeni, a usnadnění rozšíření systému IMI do dalších oblastí. Jsou zde přesně zakotveny některé definice, práva a povinnosti. Občané, jejichž osobní údaje jsou pomocí systému IMI zpracovány, mají právo být o tom informováni a mají právo na opravu údajů v souladu s vnitrostátními právními předpisy pro ochranu osobních údajů. Informace a dokumenty získané prostřednictvím systému IMI od orgánů z jiných členských států mají stejnou právní váhu jako obdobné dokumenty pocházející z vlastního státu. To například znamená, že mohou být použity jako důkazní materiál ve správních řízeních, a to na stejném základě jako podobné vnitrostátní dokumenty. Příslušné orgány by také měly reagovat na žádosti zasílané prostřednictvím IMI v co nejkratší době.
Další informace naleznete na stránkách Evropské komise.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/podnikani-v-eu/vnitrni-trh-eu/administrativni-spoluprace-v-eu-se-rozviji... |