Evropská komise informovala zástupce členských zemí o výsledcích své interní analýzy týkající se problematiky regulace služeb na vnitřním trhu EU. Analýzu má představit i ministrům na příštím zasedání Rady pro konkurenceschopnost 12. března v Bruselu.
Elzbieta Bienkowska, komisařka odpovědná za vnitřní trh, průmysl a malé a střední podniky Služby jsou stále důležitější částí hospodářství jak v ČR, tak v EU a dnes je již zcela zřejmé, jak moc jsou provázány i s tradičními hospodářskými odvětvími, jako jsou zpracovatelský průmysl nebo maloobchod. Zároveň je však v oblasti služeb na vnitřním trhu pořád poměrně velká míra regulace a překážek, na což Česká republika dlouhodobě upozorňuje. Komise se proto rozhodla zkoumat, jaké přímé a nepřímé důsledky by mohlo uvolnění regulace služeb mít na sektor maloobchodu, jenž je nejbližší spotřebitelům. Jakékoliv pozitivní změny by proto měly bezprostřední dopad na občany.
Míru restriktivnosti regulace měří standardizovaný indikátor OECD se škálou 0 až 6 (OECD PMR in Retail Distribution index). Analýza ukázala, že snížení restriktivnosti regulace ve službách byť jen o jeden bod této škály by v maloobchodu vedl ke snížení cen až o 7 %, resp. o 6,5 % ve specifické oblasti potravin. To by znamenalo nezanedbatelnou úsporu pro spotřebitele. Takto ušetřené zdroje by mohly být dále investovány, což by vedlo k dalšímu hospodářskému růstu. Navíc Komise předpokládá, že uvolnění regulace služeb by rovněž vedlo ke zvýšení produktivity (v některých odvětvích téměř o 20 %), což by znamenalo pro ekonomiku další pozitiva.
Z interní analýzy Komise dále vyplývá, že jakkoliv se postupně regulace ve službách v EU v průměru snižuje, mezi členskými státy jsou poměrně významné rozdíly, což vnitřní trh tříští a připravuje podniky i občany o jeho potenciální výhody. Negativní vliv fragmentace na podnikatele je viditelný zejména v případě malých a středních podniků, které nemají prostředky pro vyhodnocení rizik a ochranu proti právním rizikům v každém jednotlivém státě. Ta s sebou nese přeshraniční činnost, nebo zvládnutí administrativních složitostí jiného státu. Podniky proto často na expanzi do jiných členských států rovnou rezignují. Tím se pro občany omezuje přístup k rozmanitější nabídce služeb za výhodnější ceny a firmám se samozřejmě zužuje možné pole působnosti.
Důkladná analýza důsledků cíleného uvolnění neodůvodněné regulace by podle Komise mohla ukázat jasné a bezprostředně hmatatelné výhody pro občany. Podobné analýzy dnes často chybí, což následně vede k odporu proti reformám a, ve svém důsledku, ke snižování jejich ambicí, nebo dokonce k jejich nerealizaci. Tím se podniky a občané připravují o výše nastíněné výhody.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/podnikani-v-eu/vnitrni-trh-eu/volny-pohyb-sluzeb/jednoduche-uvolneni-reg... |