Dne 13. února 2021 února vstoupila v platnost revize Nařízení 654/2014 (tzv. enforcement regulation) dojednaná v reakci na zablokování odvolacího orgánu WTO
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2021/167 ze dne 10. února 2021, kterým se mění nařízení (EU) č. 654/2014 o výkonu práv Unie za účelem uplatňování a prosazování pravidel mezinárodního obchodu přináší posílení nástrojů, jež má EU k dispozici při obraně svých legitimních zájmů.
Po této revizi má EU možnost jednat i v situacích, kdy je příslušný mechanismus sporů ať již ve WTO, či podle bilaterální obchodní dohody, zablokován a není tedy možno navzdory snaze EU dosáhnout konečného řešení sporu dohodou předvídaným postupem.
Prvotním impulzem k přijetí této změny byla ztráta funkčnosti odvolacího orgánu WTO na konci roku 2019, jež otevřela prostor pro podání „odvolání do prázdna“ a tedy ponechání sporu bez definitivního rozhodnutí. Bez něj ale, do provedení revize Nařízení, nebyla EU podle své vnitřní legislativy oprávněna přijmout kroky potřebné pro obranu svých zájmů a druhá strana se mohla svým povinnostem a odpovědnosti vyhnout. Vzhledem k tomu, že k zablokování příslušných mechanismů může dojít v případě nespolupráce druhé smluvní strany i při řešení sporů dle bilaterálních či regionálních obchodních dohod, byla působnost rozšířena i na tyto případy.
Druhou podstatnou změnou, kterou Nařízení přináší, je rozšíření možných protiopatření přijímaných EU také do oblasti služeb a některých obchodních aspektů práv k duševnímu vlastnictví (dříve bylo možno reagovat pouze v oblasti obchodu zbožím a veřejných zakázek). To reflektuje změn v realitě mezinárodního obchodu a dává EU možnost reagovat na porušení jejích práv přímo v oblastech a sektorech v nichž k porušením dochází a jejichž význam zároveň v mezinárodním obchodu stoupá.
Revize nařízení je součástí strategie, která má napomoci k lepší obraně EU proti neférovým obchodním praktikám a zlepšení dodržování závazků plynoucích z obchodních dohod jejichž je Unie součástí. Přistoupit k jednostranným krokům ale ani podle revidovaného Nařízení rozhodně není z pohledu EU preferovaným řešením a pokud je to možné, přednost mají dostat vždy dohodnuté nástroje, ať již dvoustranné či mnohostranné. I nadále je tedy pro EU nejlepší variantou dobře fungující multilaterální systém zahrnující funkční mechanismus řešení sporů, a tedy zachování a potřebná reforma WTO.
Mechanismus fungování revidovaného nařízení č. 654/2014 pro případ řešení sporu ve WTO si můžete prohlédnout zde:
EU Trade policy at work [pdf, 301 kB]
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/spolecna-obchodni-politika-eu/obchodni-legislativa-eu/eu-posilila-moznos... |