Nová pravidla mají upravovat vztahy mezi zprostředkovateli online služeb a jejich obchodními uživateli
Dne 26. dubna 2018 vydala Evropská komise (dále jen „EK“ nebo „Komise") návrh nařízení, jehož prostřednictvím má být zlepšeno fungování jednotného digitálního trhu ve vztazích mezi zprostředkovateli online služeb a jejich obchodními partnery. Tato iniciativa navazuje na sdělení o přezkumu v polovině období provádění strategie pro jednotný digitální trh z května 2017, kdy Komise oznámila přípravu opatření k řešení otázek spojovaných s nespravedlivými smluvními podmínkami a praktikami zjištěnými při obchodování mezi zprostředkovateli online služeb a podniky. EK v této souvislosti poukazuje na rostoucí závislost podniků na zprostředkovatelích online služeb a na skutečnost, že nevyvážený vztah otevírá prostor pro škodlivé obchodní praktiky.
Návrh nařízení má v obecné rovině vytyčeny tři cíle: prvním je vytvoření spravedlivého a transparentního podnikatelské prostředí pro menší podnikatelské subjekty, které využívají online služeb zprostředkovatelů. Druhým cílem je poskytnout podnikatelským subjektům účinnější možnosti nápravy a třetím vytvoření předvídatelného a inovativního prostředí v rámci EU pro regulaci zprostředkovatelů online služeb. Za tímto účelem je navržen vznik střediska („observatoře“) EU pro sledování dopadu nově přijímaných pravidel.
Podle předloženého návrhu nařízení by zprostředkovatelé online služeb měli pro zajištění transparentnosti především upravit své obchodní podmínky, stanovit důvody a způsob informování o vyloučení, popřípadě o přerušení poskytovaní online služby podnikateli nebo v předem stanovené přiměřené lhůtě oznámit změny v poskytování služeb. Úprava poskytování služeb by se rovněž měla týkat obecných zásad, které mají být podle návrhu dostupně zveřejněny a v nichž zprostředkovatelé online služeb poskytnou informace o datech, která generují, o možnosti přístupu k nim nebo například o indexaci a o kritériích, která ji určují. Pro účinnější řešení sporů je navrženo zřízení interního systému řešení stížností na straně zprostředkovatelů online služeb nebo ustavení nezávislých, kvalifikovaných mediátorů, kteří budou schopni řešit spory vznikající v souvislosti s poskytováním online služeb. Výše zmíněné středisko EU pro objevující se problémy by mělo seskupovat skupinu odborníků, která bude sledovat vznikající trendy a vývoj problémů v regulované oblasti. Podle dosažených výsledků a informací získaných prostřednictvím této observatoře EK do tří let posoudí, zda je zapotřebí přijmout další opatření.
Zprostředkovatelé online služeb jsou klíčovými subjekty umožňujícími digitální obchod a jeho rozvoj. V současné době podle údajů Komise více než milion podniků v EU nabízí své zboží a služby prostřednictvím zprostředkovatelů online služeb za účelem oslovení svých zákazníků a odhaduje se, že přibližně 60% spotřeby a 30% veřejné spotřeby zboží a služeb souvisejících s celkovým digitálním objemem ekonomiky je realizováno prostřednictvím zprostředkovatelů online služeb. V rámci EU doposud neexistují právní předpisy, které se týkají specificky zprostředkovatelských obchodních vztahů mezi podniky a zprostředkovateli online služeb, platná legislativa se zaměřuje na chování podniků v rámci hospodářské soutěže v obecné rovině a na ochranu spotřebitele před nekalými obchodními praktikami. Kromě pozitivního efektu na jednotný digitální trh by předmětné nařízení mělo podle Komise přinést pozitivní dopad na ekonomický růst ve výši mezi 0,81 až 4,05 mld. EUR, dále pak na navýšení počtu podniků využívajících služby online platforem a pozitivní sociální efekt v podobě nárůstu pracovních míst.
Další související dokumenty jsou dostupné na webu Evropské komise.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/e-komunikace-a-posta/postovni-sluzby/sluzby-informacni-spolecnosti/evropska-komise-navrhla... |