Úvodní stránka

Digitální služby dnes využívá valná většina českých občanů i podniků na denní bázi. Umožňují nám celou řadu činností – od komunikace s přáteli přes sociální sítě, přes nakupování produktů a služeb na online tržištích, až po vyhledávání informací prostřednictvím internetových vyhledávačů. Tyto služby přinášejí naší společnosti obrovské benefity, zároveň v sobě ale obsahují jistá rizika.

Základní pravidla pro poskytování digitálních služeb vychází z evropské směrnice o elektronickém obchodu (směrnice e-commerce), kterou v České republice implementuje zákon o některých službách informační společnosti. Tuto směrnici aktualizuje nově schválené nařízení o digitálních službách (DSA), které komplexně upravuje digitální prostředí jako takové. Problematiky digitálních služeb se dotýká i již dříve přijaté nařízení Platform to Business (P2B), které upravuje vztahy mezi podnikateli a online platformami.

Pro lepší orientaci v problematice digitálních služeb si můžete přečíst tento článek, ve kterém detailně vysvětlujeme jednotlivé pojmy.

Nařízení o digitálních službách (DSA)

Přelomové nařízení 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách), angl. Digital Services Act („DSA“) vešlo v platnost v listopadu 2022 a účinnosti nabyde v únoru 2024. Tento předpis komplexně upravuje sektor digitálních služeb v rámci EU a jeho cílem je zajistit správné fungování jednotného trhu, zejména v souvislosti s poskytováním přeshraničních digitálních služeb. Rozsah nařízení je velmi široký, zahrnuty jsou všechny zprostředkovatelské služby. Konkrétní pravidla pro jednotlivé subjekty jsou ale koncipovány asymetricky. Služby s větším společenským a ekonomickým dopadem tedy musejí splňovat přísnější podmínky.

DSA přináší uživatelům a poskytovatelům digitálních služeb:

  • efektivní opatření pro boj proti nezákonnému obsahu, včetně nezákonného zboží
  • záruky pro uživatele, včetně možnosti odvolat se proti rozhodnutí platforem ohledně moderování obsahu
  • snadnější a bezpečnější obchodování na online tržištích a možnost identifikovat prodejce nelegálního zboží
  • transparentně stanovené povinnosti pro podniky
  • prostředí využívající výhod vnitřního trhu – podpora růstu a konkurenceschopnosti evropských podniků

Zákon o některých službách informační společnosti

Zákon č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti je v České republice základním předpisem v oblasti digitálních služeb. Tento zákon upravuje, v souladu s právem Evropské unie, odpovědnost a práva a povinnosti osob, které poskytují služby informační společnosti a šíří obchodní sdělení. Dále jsou zde definovány pojmy pro správný výklad a aplikaci zákona, jako například služba informační společnosti, elektronická pošta či obchodní sdělení. Tento zákon věcně souvisí i s dalšími českými vnitrostátními předpisy, zejména se zákonem o regulaci reklamy, zákonem o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti či zákonem o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.

Nařízení P2B

Nařízení 2019/1150 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (tzv. Platform to Business Regulation, „P2B“) má za cíl zlepšit fungování jednotného digitálního trhu nastolením rovnějších podmínek ve vztazích mezi poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb a jejich podnikovými uživateli. Stanovuje soubor pravidel pro poskytovatele online zprostředkovatelských služeb a poskytovatele internetových vyhledávačů, aby bylo zajištěno spravedlivé, předvídatelné, udržitelné a důvěryhodné online podnikatelské prostředí v rámci vnitřního trhu. Tato pravidla a povinnosti se týkají především transparentních a předvídatelných podmínek služby, kde musí poskytovatelé uvést mj. popis hlavních parametrů, které určují pořadí zboží a služeb, popis doplňkového zboží a služeb, či informace o rozdílném zacházení nebo přístupu k údajům. Poskytovatelé musí také náležitě oznamovat a odůvodňovat případná omezení, pozastavení nebo ukončení poskytování služeb a rovněž odůvodnit omezení možnosti podnikatelských uživatelů nabízet stejné zboží a služby za různých podmínek jinými prostředky. Další povinností je zřízení interního systému vyřizování stížností nebo určení mediátorů. Dozorovým orgánem pro nařízení P2B v České republice je Český telekomunikační úřad.

PŘÍLOHY KE STAŽENÍ: DSA [pdf, 1619 kB] + P2B [pdf, 706 kB]

Na digitální ekonomiku dohlédne Český telekomunikační úřad

16.8.2023  - Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda koncepci, která pomůže zajistit jednotný dohled nad novými digitálními předpisy a posílí právní jistotu na trhu. Dohled a vymáhání evropských pravidel bude mít na starosti Český…

Nařízení o digitálních službách: smluvní podmínky

29.6.2023  - Přestože jsou zprostředkovatelské služby soukromými subjekty a na jejich vztah s uživateli se uplatní zásada smluvní svobody, v poslední době zejména velké sociální sítě plní roli veřejného prostoru a jejich zásahy…

Nařízení o digitálních službách: zprostředkovatelské služby

23.6.2023  - Digitální služby prošly za posledních dvacet let neuvěřitelným rozvojem. Nové služby, jako jsou sociální sítě, online tržiště, obchody s aplikacemi a další online platformy, zásadně změnily to, jakým způsobem komunikujeme, nakupujeme nebo…

Nařízení o digitálních službách: zprávy o moderování uživatelského obsahu

13.3.2023  - Mezi hlavní cíle nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) patří zajištění transparentnějšího online prostředí. Za tímto účelem DSA zavádí soubor několika opatření, od transparentních smluvních podmínek, přes…

Nařízení „Platform to Business“

9.2.2023  - Online platformy, které propojují podniky s jejich zákazníky, jsou klíčovým hráčem nových obchodních modelů, obchodu a inovací. Podnikům poskytují přístup k novým trhům a obchodním příležitostem, spotřebitelům rozšiřují možnosti…

Nařízení o digitálních službách: důvěryhodní oznamovatelé

12.1.2023  - Nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) stanovuje obecná pravidla moderace obsahu online. Jedním ze základních kamenů je tzv. mechanismus „Notice and Action“, který uživatelům umožní online platformě…

Jaká pravidla a povinnosti přináší nařízení o digitálních službách?

11.1.2023  - Nařízení o digitálních službách stanovuje povinnosti pro digitální služby asymetricky dle velikosti a charakteru služby. Mikro a malé podniky mají z většiny povinností výjimku, naopak velmi velké online platformy a velmi velké…

Nařízení o digitálních službách: reklama

21.12.2022  - Kromě obsahu nahrávaného uživateli, kterému se věnujeme v dalších článcích, je v online prostředí důležitá také reklama, která často slouží jako zdroj financování online platforem. Reklama může stejně jako další obsah…

Nařízení o digitálních službách: online tržiště

28.11.2022  - Nakupování on-line nabývá v posledních letech na čím dál větším významu. Pandemie covid-19 tento trend ještě akcelerovala a objednat si cokoliv a kdykoliv od prodejce z druhé strany zeměkoule se tak stalo každodenní součástí…

Nařízení o digitálních službách: povinnost online platforem a internetových vyhledávačů zveřejnit počet svých příjemců

28.11.2022  - Jednou z nejdůležitějších povinností, kterou stanovuje nové nařízení o digitálních službách, je povinnost online platforem uveřejnit průměrný počet aktivních příjemců služeb v Unii. Tento požadavek musí splnit všechny…

Online prostředí bude transparentnější a bezpečnější. Ve Štrasburku byl podepsán Akt o digitálních službách

20.10.2022  - Internet se změní. Digitální služby budou muset být transparentnější, uživatelé dostanou více práv, děti budou mít zajištěnu vyšší úroveň bezpečí. Nejen tyto novinky by měl přinést čerstvě schválený Akt o digitálních službách…

Představení Aktu o digitálních službách 25.7.2022

4.7.2022  - Ministerstvo průmyslu a obchodu si Vás dovoluje pozvat na představení klíčového evropského nařízení v oblasti digitální ekonomiky, e-commerce a digitálních služeb – Aktu o digitálních službách.

Jak řeší Akt o digitálních službách moderování obsahu na internetu ?

4.7.2022  - Akt o digitálních službách (Digital Services Act, „DSA“) je návrh nařízení, jehož podoba byla v nedávné době schválena na politické úrovni mezi zástupci členských států, Evropskou komisí a Evropským parlamentem. Cílem…

Co znamená Akt o digitálních službách pro podniky?

4.7.2022  - Aby mohly podniky využívat výhod působení na celoevropském trhu, potřebují, aby pravidla pro provozování jejich služeb byla ve všech členských státech jednotná. V případě trhu digitálních služeb, který v posledních dekádách…

Co znamená Akt o digitálních službách pro uživatele?

4.7.2022  - Internet a digitální služby existují již několik desetiletí. V posledních několika letech, ale tento sektor nabývá na čím dál větší důležitosti, a to jak v rámci běžné populace, tak i byznysu. K nebývalému rozvoji…

Akt o digitálních službách

4.7.2022  - Na konci dubna letošního roku se zástupci členských států dohodli se svými kolegy z Evropského parlamentu a Evropské komise na finální podobě Aktu o digitálních službách, jehož cílem je zajistit správné fungování jednotného trhu,…

Workshop k problematice Digital Services Act

19.6.2020  - Evropská komise hodlá aktualizovat pravidla pro digitální služby na vnitřním trhu.

Informační společnost v číslech 2020

30.3.2020  - Analýza vývoje digitální ekonomiky a informační společnosti ČR v uceleném statistickém přehledu ČSÚ

Nařízení Evropského parlamentu a Rady o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb

11.7.2019  - Od roku 2020 budou platit nová pravidla a povinnosti pro online zprostředkovatelské služby

Informační společnost v číslech 2019

23.4.2019  - Nejaktuálnější statistická data Českého statistického úřadu o vývoji české digitální ekonomiky a informační společnosti.

Máme více uživatelů internetu, než je současný průměr v Evropské unii, a více než polovina Čechů používá sociální sítě

27.11.2018  - Český statistický úřad zveřejnil nejnovější údaje o české informační společnosti

Studie poskytovatelů vybraných služeb informační společnosti v České republice v rámci Společnosti 4.0

5.11.2018  - Analýza subjektů poskytujících online přístup k autorskoprávně chráněnému obsahu zahrnuje i doporučení týkající se dalších legislativních a nelegislativních aktivit

Ministerstvo průmyslu a obchodu uspořádalo jednání k problematice boje proti nezákonnému obsahu online

8.10.2018  - Za účasti Evropské komise byly diskutovány nejdůležitější body indikované v rámci diskuzí národní úrovni

Rozhodnutí Soudního dvora EU ve věci C-521/17 doplňuje výklad omezení odpovědnosti držitelů IP adres

20.9.2018  - Výjimka z úpravy odpovědnosti se vztahuje na služby poskytované v čistě technické, automatické a pasivní podobě  

Evropská komise navrhla opatření ke zvýšení transparentnosti a spravedlnosti v oblasti digitální ekonomiky

3.5.2018  - Nová pravidla mají upravovat vztahy mezi zprostředkovateli online služeb a jejich obchodními uživateli

Informační společnost v číslech 2018

6.4.2018  - Analýza vývoje digitální ekonomiky a informační společnosti ČR v uceleném statistickém přehledu ČSÚ

Evropská komise doporučila přijetí konkrétních opatření pro boj proti nezákonnému obsahu online

9.3.2018  - Zvláštní důraz přitom klade na obsah podněcující k terorismu

Rozsudkem ve věci C-434/15 Soudní dvůr EU klíčovým způsobem doplnil výklad práva týkající se služeb informační společnosti

3.1.2018  - Služba navazování kontaktů s neprofesionálními řidiči poskytovaná společností Uber je vyňata z působnosti směrnice o elektronickém obchodu

Evropská komise zveřejnila sdělení k odstraňování online dostupného ilegálního obsahu

4.10.2017  - Boj proti ilegálnímu obsahu na internetu by měl podle Komise probíhat ve spolupráci všech dotčených stran

Všeobecný a absolutní zákaz online reklamy na poskytování stomatologických služeb je neslučitelný s unijním právem zakotveným ve směrnici 2000/31/ES

20.7.2017  - Rozhodnutí Soudního dvora EU ve věci C-339/15 tak doplňuje výklad legislativy v oblasti služeb informační společnosti

Rozhodnutí Soudního dvora EU C-610/15 ve vztahu k porušování autorských práv provozovateli online platforem pro sdílení

23.6.2017  - Provozovatel služby informační společnosti hraje při zprostředkování těchto děl významnou roli, i když předmětná díla umisťují online uživatelé platformy pro sdílení

Za šíření obchodních sdělení je odpovědný nejen rozesílatel, ale i objednatel tohoto sdělení

2.6.2017  - Na tuto skutečnost upozornil Úřad pro ochranu osobních údajů na základě závěrů své dozorové činnosti

Rozsudky Soudního dvora EU C-160/15 a C-484/14 upřesňují výklad některých aspektů služeb informační společnosti na vnitřním trhu EU

14.11.2016  - Jejich význam spočívá rovněž v upřesnění zásad dodržování autorských práv v online prostředí

Analýza elektronického obchodu v českém podnikatelském prostředí

9.6.2016  - Vláda na svém jednání dne 8. června 2016 projednala materiál analyzující elektronický obchod v České republice.

Poziční dokument ČR k problematice elektronického obchodu

18.1.2016  - Vláda ČR na svém jednání dne 13. ledna 2016 schválila materiál zabývající se dílčími aspekty elektronického obchodu.

Informační společnost v číslech 2015

30.4.2015  - informace o zveřejnění analýzy ČSÚ Informační společnost v číslech 2015

Rozsudek Soudního dvora EU C-360/13 se významným způsobem vztahuje i ke službám informační společnosti a zaručení jejich ochrany

26.6.2014  - K vytváření kopií internetových stránek není nutný souhlas majitelů odpovídajících autorských práv

Rozhodnutí Soudní dvora Evropské unie v oblasti služeb informační společnosti

28.4.2014  - Rozsudek ve věci C-314/12 - odpověď na žádost o rozhodnutí o předběžné otázce

Užívání ICT technologie v České republice za rok 2013

15.4.2014  - Český statistický úřad zveřejnil nejnovější data o využívání informačních a komunikačních technologií českou společností v roce 2013

Využívání informačních a komunikačních technologií v podnicích v roce 2013

29.1.2014  - Nejnovější údaje o vývoji ekonomických ukazatelů v oblasti ICT v roce 2013

Výkladové stanovisko k § 3 až 6 zákona č.480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti

12.9.2012  - Výkladové stanovisko ze dne 12. září 2012 k problematice odpovědnosti poskytovatelů služeb informační společnosti, kteří pasivně hostí nebo "přenášejí" obsah, podle § 3 až 6 zákona č. 480/2004 Sb.,…

Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti

16.2.2011  - zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (t.j. zákon o některých službách informační společnosti)

Výklad některých ustanovení směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu Evropským soudním dvorem

16.2.2011  - Výklad některých ustanovení směrnice 2000/31/ES o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu Evropským soudním dvorem

Směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu

16.2.2011  - Směrnice 2000/31/ES o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (t.j. "směrnice o elektronickém obchodu")

Pojem "služba informační společnosti"

16.2.2011  -

Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/digitalni-sluzby
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V