Digitální služby dnes využívá valná většina českých občanů i podniků na denní bázi. Umožňují nám celou řadu činností – od komunikace s přáteli přes sociální sítě, přes nakupování produktů a služeb na online tržištích, až po vyhledávání informací prostřednictvím internetových vyhledávačů. Tyto služby přinášejí naší společnosti obrovské benefity, zároveň v sobě ale obsahují jistá rizika.
Základní pravidla pro poskytování digitálních služeb vychází z evropské směrnice o elektronickém obchodu (směrnice e-commerce), kterou v České republice implementuje zákon o některých službách informační společnosti. Tuto směrnici aktualizuje nově schválené nařízení o digitálních službách (DSA), které komplexně upravuje digitální prostředí jako takové. Problematiky digitálních služeb se dotýká i již dříve přijaté nařízení Platform to Business (P2B), které upravuje vztahy mezi podnikateli a online platformami.
Pro lepší orientaci v problematice digitálních služeb si můžete přečíst tento článek, ve kterém detailně vysvětlujeme jednotlivé pojmy.
Nařízení o digitálních službách (DSA)
Přelomové nařízení 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách), angl. Digital Services Act („DSA“) vešlo v platnost v listopadu 2022 a účinnosti nabyde v únoru 2024. Tento předpis komplexně upravuje sektor digitálních služeb v rámci EU a jeho cílem je zajistit správné fungování jednotného trhu, zejména v souvislosti s poskytováním přeshraničních digitálních služeb. Rozsah nařízení je velmi široký, zahrnuty jsou všechny zprostředkovatelské služby. Konkrétní pravidla pro jednotlivé subjekty jsou ale koncipovány asymetricky. Služby s větším společenským a ekonomickým dopadem tedy musejí splňovat přísnější podmínky.
DSA přináší uživatelům a poskytovatelům digitálních služeb:
- efektivní opatření pro boj proti nezákonnému obsahu, včetně nezákonného zboží
- záruky pro uživatele, včetně možnosti odvolat se proti rozhodnutí platforem ohledně moderování obsahu
- snadnější a bezpečnější obchodování na online tržištích a možnost identifikovat prodejce nelegálního zboží
- transparentně stanovené povinnosti pro podniky
- prostředí využívající výhod vnitřního trhu – podpora růstu a konkurenceschopnosti evropských podniků
Zákon o některých službách informační společnosti
Zákon č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti je v České republice základním předpisem v oblasti digitálních služeb. Tento zákon upravuje, v souladu s právem Evropské unie, odpovědnost a práva a povinnosti osob, které poskytují služby informační společnosti a šíří obchodní sdělení. Dále jsou zde definovány pojmy pro správný výklad a aplikaci zákona, jako například služba informační společnosti, elektronická pošta či obchodní sdělení. Tento zákon věcně souvisí i s dalšími českými vnitrostátními předpisy, zejména se zákonem o regulaci reklamy, zákonem o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti či zákonem o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.
Nařízení P2B
Nařízení 2019/1150 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (tzv. Platform to Business Regulation, „P2B“) má za cíl zlepšit fungování jednotného digitálního trhu nastolením rovnějších podmínek ve vztazích mezi poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb a jejich podnikovými uživateli. Stanovuje soubor pravidel pro poskytovatele online zprostředkovatelských služeb a poskytovatele internetových vyhledávačů, aby bylo zajištěno spravedlivé, předvídatelné, udržitelné a důvěryhodné online podnikatelské prostředí v rámci vnitřního trhu. Tato pravidla a povinnosti se týkají především transparentních a předvídatelných podmínek služby, kde musí poskytovatelé uvést mj. popis hlavních parametrů, které určují pořadí zboží a služeb, popis doplňkového zboží a služeb, či informace o rozdílném zacházení nebo přístupu k údajům. Poskytovatelé musí také náležitě oznamovat a odůvodňovat případná omezení, pozastavení nebo ukončení poskytování služeb a rovněž odůvodnit omezení možnosti podnikatelských uživatelů nabízet stejné zboží a služby za různých podmínek jinými prostředky. Další povinností je zřízení interního systému vyřizování stížností nebo určení mediátorů. Dozorovým orgánem pro nařízení P2B v České republice je Český telekomunikační úřad.
Na digitální ekonomiku dohlédne Český telekomunikační úřad
Nařízení o digitálních službách: smluvní podmínky
Nařízení o digitálních službách: zprostředkovatelské služby
Nařízení o digitálních službách: zprávy o moderování uživatelského obsahu
Nařízení „Platform to Business“
Nařízení o digitálních službách: důvěryhodní oznamovatelé
Jaká pravidla a povinnosti přináší nařízení o digitálních službách?
Nařízení o digitálních službách: reklama
Nařízení o digitálních službách: online tržiště
Nařízení o digitálních službách: povinnost online platforem a internetových vyhledávačů zveřejnit počet svých příjemců
Online prostředí bude transparentnější a bezpečnější. Ve Štrasburku byl podepsán Akt o digitálních službách
Představení Aktu o digitálních službách 25.7.2022
Jak řeší Akt o digitálních službách moderování obsahu na internetu ?
Co znamená Akt o digitálních službách pro podniky?
Co znamená Akt o digitálních službách pro uživatele?
Akt o digitálních službách
Workshop k problematice Digital Services Act
Informační společnost v číslech 2020
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb
Informační společnost v číslech 2019
Máme více uživatelů internetu, než je současný průměr v Evropské unii, a více než polovina Čechů používá sociální sítě
Studie poskytovatelů vybraných služeb informační společnosti v České republice v rámci Společnosti 4.0
Ministerstvo průmyslu a obchodu uspořádalo jednání k problematice boje proti nezákonnému obsahu online
Rozhodnutí Soudního dvora EU ve věci C-521/17 doplňuje výklad omezení odpovědnosti držitelů IP adres
Evropská komise navrhla opatření ke zvýšení transparentnosti a spravedlnosti v oblasti digitální ekonomiky
Informační společnost v číslech 2018
Evropská komise doporučila přijetí konkrétních opatření pro boj proti nezákonnému obsahu online
Rozsudkem ve věci C-434/15 Soudní dvůr EU klíčovým způsobem doplnil výklad práva týkající se služeb informační společnosti
Evropská komise zveřejnila sdělení k odstraňování online dostupného ilegálního obsahu
Všeobecný a absolutní zákaz online reklamy na poskytování stomatologických služeb je neslučitelný s unijním právem zakotveným ve směrnici 2000/31/ES
Rozhodnutí Soudního dvora EU C-610/15 ve vztahu k porušování autorských práv provozovateli online platforem pro sdílení
Za šíření obchodních sdělení je odpovědný nejen rozesílatel, ale i objednatel tohoto sdělení
Rozsudky Soudního dvora EU C-160/15 a C-484/14 upřesňují výklad některých aspektů služeb informační společnosti na vnitřním trhu EU
Analýza elektronického obchodu v českém podnikatelském prostředí
Poziční dokument ČR k problematice elektronického obchodu
Informační společnost v číslech 2015
Rozsudek Soudního dvora EU C-360/13 se významným způsobem vztahuje i ke službám informační společnosti a zaručení jejich ochrany
Rozhodnutí Soudní dvora Evropské unie v oblasti služeb informační společnosti
Užívání ICT technologie v České republice za rok 2013
Využívání informačních a komunikačních technologií v podnicích v roce 2013
Výkladové stanovisko k § 3 až 6 zákona č.480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti
Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti
Výklad některých ustanovení směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu Evropským soudním dvorem
Směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu
Pojem "služba informační společnosti"
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/digitalni-sluzby |