Problematika digitálního světa dnes prostupuje všemi odvětvími a na národní úrovni je tak nutno řešit kromě digitalizace státní správy i další témata. Jedním z nich je i téma digitální ekonomiky, které je v dnešní době nesmírně důležité a pojímá velmi rozsáhlou agendu, sahající od digitálních služeb, přes datovou ekonomiku, až po umělou inteligenci a program Digitální Evropa. Všechny tyto fenomény jsou pilířem českého hospodářství, jejichž potenciál bude do budoucna dále narůstat. Na Ministerstvu průmyslu a obchodu se jim primárně věnuje Odbor digitální ekonomiky a chytré specializace.
Digitální služby dnes využívá valná většina českých občanů i podniků na denní bázi. Umožňují nám celou řadu činností – od komunikace s přáteli skrze sociální sítě, přes nakupování produktů a služeb na online tržištích, až po vyhledávání informací prostřednictvím internetových vyhledávačů. Tyto služby přinášejí naší společnosti obrovské benefity, zároveň v sobě ale obsahují jistá rizika.
Základní pravidla pro poskytování digitálních služeb vychází z evropské směrnice o elektronickém obchodu (směrnice e-commerce), kterou v České republice implementuje zákon o některých službách informační společnosti. Tuto směrnici aktualizuje nově schválené nařízení o digitálních službách (DSA), které komplexně upravuje digitální prostředí jako takové. Problematiky digitálních služeb se dotýká i již dříve přijaté nařízení Platform to Business (P2B), které upravuje vztahy mezi podnikateli a online platformami.
Data jsou v dnešní době jednou z nejdůležitějších komodit, ze které mohou prosperovat podniky, občané i veřejný sektor. Stejná data navíc mohou být využita různými aktéry, a to i opakovaně. Jejich účinné využití může být ku pomoci v celé řadě sektorů – od zdravotnictví až po průmysl. Je tedy velmi důležité, aby data proudila napříč společností a aby k nim mělo přístup co největší množství oprávněných aktérů.
Problematika datové ekonomiky je řešena primárně na evropské úrovni. Akt o správě dat (DGA) upravuje sdílení dat v držení veřejného sektoru směrem k podnikům, sdílení dat prostřednictvím tzv. zprostředkovatelů dat a datový altruismus. Nařízení o datech (Data Act) se pak primárně zabývá sdílením dat v rukou podniků s firemními i nefiremními zákazníky (spotřebiteli) a veřejným sektorem, ale také například cloudovými službami.
Umělá inteligence patří mezi jednu z nových disruptivních technologií, která má velký potenciál zlepšit kvalitu našeho života i celé společnosti, a to skrze napodobování lidských schopností a činností, jako je třeba učení nebo plánování. Ačkoli je umělou inteligenci složité jednoduše definovat, jde o velice aktuální a často diskutované téma. Zejména v posledních letech byl rozvoj této technologie velice dynamický a její využití v praxi se rozšířilo do mnoha oblastí, od zemědělství přes průmysl až po služby. I když si to mnozí neuvědomují, s umělou inteligencí se setkáváme v našem každodenním životě. Systémy umělé inteligence se často používají například pro komunikaci prostřednictvím virtuálních asistentů jako např. chatboty, pro překlady psaného a mluveného textu nebo v rámci biometrického rozpoznávání obličejů. Velký potenciál má umělá inteligence také pro rozvoj ekonomiky a konkurenceschopnosti, a to především díky její schopnosti zefektivnit práci. Aby byl rozvoj umělé inteligence v ČR podpořen, vznikla v roce 2019 Národní strategie pro umělou inteligenci, která je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu.
Program Digitální Evropa je prvním programem EU, jehož cílem je urychlit obnovu a podpořit digitální transformaci Evropy. Jeho záměrem je zavést nové technologie v oblasti vysoce výkonné výpočetní techniky, umělé inteligence, kyberbezpečnosti a rozšíření digitálních dovedností. Celkový rozpočet na období 2021-2027 je 7,588 mld. EUR. Gestorem programu za ČR je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Kromě tematických výzev podporuje Program Digitální Evropa zavádění nových technologií v různých oblastech. V rámci programu budou financována Evropská digitální inovační centra ( „EDIHs“) a Testovací a experimentální zařízení pro umělou inteligenci („AI TEFs).
Nařízení o datech v kostce aneb revoluce v práci s daty v Evropě
Výbor pro umělou inteligenci projednal aktualizovanou strategii umělé inteligence
Evropská komise investuje více než 176 milionů Eur do digitálních kapacit a technologií
Další kolo výzev Programu Digitální Evropa – cloud, data, AI a jiné
Pozvánka na tři informační webináře k nově vyhlášeným výzvám v rámci programu Digitální Evropa
Pozvánka na informační den Evropské komise – výzva Aliance pro jazykové technologie a open-source model
Mezinárodní kulatý stůl o Národních strategiích umělé inteligence
Nařízení o datech zjednoduší přístup k datům a podpoří datovou ekonomiku
První zasedání Platformy pro digitalizaci hospodářství
Platforma pro digitalizaci hospodářství
Představení nařízení o datech
Výsledky veřejné konzultace k aktualizace Národní strategie umělé inteligence
Digitální transformace malých a středních firem a její financování
Představení nařízení o datech 3. 10. 2023
COREPER odsouhlasil výsledný kompromisní návrh nařízení o datech
Evropská komise přijala prováděcí rozhodnutí k Evropské digitální dekádě: digitální cíle pro rok 2030
Rada a Evropský parlament našli shodu nad podobou nařízení o datech
Nařízení o digitálních službách: smluvní podmínky
Veřejná konzultace k aktualizaci Národní strategie umělé inteligence
Nařízení o digitálních službách: zprostředkovatelské služby
Výzva k podání žádostí o poskytnutí dotace pro národní kofinancování AI TEF Manufacturing/Výroba v rámci programu Digitální Evropa
Výzva k podání žádostí o poskytnutí dotace pro národní kofinancování Evropských center digitálních inovací (EDIH) v rámci programu Digitální Evropa II
Datový altruismus podle nařízení o správě dat
Služby zprostředkování dat podle nařízení o správě dat
Nařízení o digitálních službách: zprávy o moderování uživatelského obsahu
Nařízení „Platform to Business“
Nařízení o digitálních službách: důvěryhodní oznamovatelé
Jaká pravidla a povinnosti přináší nařízení o digitálních službách?
Úspěchy českého předsednictví v digitální oblasti
Výzva k podání žádosti o poskytnutí dotace pro Národní kofinancování Evropských center digitálních inovací (EDIHs) v rámci programu Digitální Evropa I
Nařízení o digitálních službách: reklama
České předsednictví přispělo k rozvoji digitální a datové ekonomiky
Nařízení o digitálních službách: online tržiště
Nařízení o digitálních službách: povinnost online platforem a internetových vyhledávačů zveřejnit počet svých příjemců
Praha se stala evropským a mezinárodním centrem diskusí o digitální budoucnosti
Ministerská konference o kybernetické a digitální bezpečnosti
Prague Digital Council Conference představila budoucnost digitalizace Evropy
Online prostředí bude transparentnější a bezpečnější. Ve Štrasburku byl podepsán Akt o digitálních službách
Pozvánka na konferenci EU Secure and Innovative Digital Future (3. - 4. 11. 2022)
Evropská komise otevřela 2. kolo evropské výzvy pro Evropská digitální inovační centra – EDIH
VÝBOR PRO UMĚLOU INTELIGENCI PROJEDNAL PROCES VYHODNOCENÍ STRATEGIE UMĚLÉ INTELIGENCE
Zřízení Platformy pro digitalizaci hospodářství
MPO chce během CZ PRES posílit vývoj strategických digitálních produktů a služeb
Představení Aktu o digitálních službách 25.7.2022
Jak řeší Akt o digitálních službách moderování obsahu na internetu ?
Co znamená Akt o digitálních službách pro podniky?
Co znamená Akt o digitálních službách pro uživatele?
Akt o digitálních službách
V Česku vznikne pět Evropských center pro digitální inovace. Pomohou rozvíjet malé a střední podniky
Vyhlášení výsledků Nominační výzvy pro „Letter of Commitment“ pro zapojení do evropské výzvy TEF Manufacturing-DIGITAL-2022-CLOUD-AI-02-TEF-MANUF
ČR na jednání D9+ zdůraznila nutnost posílení transatlantické spolupráce ve strategických oblastech
Vyhlášení Nominační výzvy pro "Letter of commitment" pro evropskou výzvu TEFs
Dne 14. 3. 2022 pořádala agentura HaDEA on-line informační seminář k druhému kolu výzev Programu Digitální Evropa
Zpráva o průběhu online kulatého stolu k návrhu nařízení Evropské komise: Akt o datech
Výzvy programu Digitální Evropa pro sektorová Testovací a experimentální zařízení (TEF) byly vyhlášeny
Evropská komise představila nařízení o datech
Hledání partnerů pro založení AI TEF - Informační den k výzvám programu Digitální Evropa pro sektorová Testovací a experimentální zařízení
Ministerstvo průmyslu a obchodu uspořádalo INFODAY k aktuálním výzvám PROGRAMU DIGITÁLNÍ EVROPA
Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na pozici národního experta v Globálním partnerství pro umělou inteligenci
PRVNÍ VÝZVY NOVÉHO PROGRAMU DIGITÁLNÍ EVROPA JSOU OTEVŘENY
Výzva na Evropská centra pro digitální inovace otevřena od 17. listopadu 2021 do 22. února 2022
17.11.2021 Spuštění evropské výzvy pro Evropská digitální inovační centra - EDIH
Jak evropská legislativa v umělé inteligenci ovlivní české firmy a start-upy?
ZASEDÁNÍ VÝBORU PRO UMĚLOU INTELIGENCI
Informační seminář k sektorovým Testovacím a experimentálním zařízením pro využití umělé inteligence z programu Digitální Evropa
Zpráva o konání mezinárodní konference SOLAIR 2021
Zpráva o průběhu online Setkání k národní pozici k veřejné konzultaci Evropské komise k Aktu o datech
Sektorová Testovací a experimentální zařízení pro využití umělé inteligence - AI TEFs
Představení národní pozice pro veřejnou konzultaci Evropské komise k nařízení o datech
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyzývá k účasti ve veřejné konzultaci k nařízení o datech
Výstupy z Národní diskuse a spuštění dotazníku k evropskému Digitálnímu kompasu 2030
NÁRODNÍ DISKUSE K EVROPSKÉMU DIGITÁLNÍMU KOMPASU 2030
Tisková zpráva ke schválení programu Digitální Evropa
Nominační výzva do českého seznamu Evropských center pro digitální inovace - vyhlášení výsledků
Zasedání Výkonného výboru pro digitální ekonomiku a společnost
Konzultace k Nominační výzvě do českého seznamu Evropských center pro digitální inovace
Nominační výzva do českého seznamu Evropských center pro digitální inovace
eDIH Infoday Czech Republic
INFODAY - Nominační výzva pro síť Evropských center pro digitální inovace (eDIH)
Program - Umělá inteligence pro bezpečnější společnost – oznámení výsledku výzvy
Workshop k problematice Digital Services Act
Workshop k problematice Digital Services Act
Jak jsme na tom s digitální transformací firem? Zapojte se do mapování pro vznik Evropských center!
Program - Umělá inteligence pro bezpečnější společnost – prodloužení lhůt
Informační společnost v číslech 2020
Program - Umělá inteligence pro bezpečnější společnost
MPO hledá možnosti využití nových technologií pro zefektivnění státní správy
Mapa - Subjekty pracující s umělou inteligencí v ČR
K programu Digitální Evropa probíhá veřejná konzultace, otevřena je do 25. října
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb
Technologický zázrak. Na MPO se debatovalo o využití Center pro digitální inovace
MPO na semináři představilo využití blockchainu
Inspirace i poučení. MPO uspořádalo seminář o podpoře infrastruktury pro umělou inteligenci
Digitální továrna. Startuje studentská soutěž o nejlepší návrh 3D sochy
Česko míří mezi elitu a představuje strategii umělé inteligence
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost. MPO připravilo cyklus seminářů
Informační společnost v číslech 2019
Strategie umělé inteligence je hotová. MPO ji poslalo do meziresortního připomínkového řízení
Hlavní cíle koncepce Digitální ekonomika a společnost
Koncepce Digitální ekonomika a společnost
Program Digitální Česko
Máme více uživatelů internetu, než je současný průměr v Evropské unii, a více než polovina Čechů používá sociální sítě
Studie poskytovatelů vybraných služeb informační společnosti v České republice v rámci Společnosti 4.0
Ministerstvo průmyslu a obchodu uspořádalo jednání k problematice boje proti nezákonnému obsahu online
Rozhodnutí Soudního dvora EU ve věci C-521/17 doplňuje výklad omezení odpovědnosti držitelů IP adres
Evropská komise navrhla opatření ke zvýšení transparentnosti a spravedlnosti v oblasti digitální ekonomiky
Informační společnost v číslech 2018
Evropská komise doporučila přijetí konkrétních opatření pro boj proti nezákonnému obsahu online
Rozsudkem ve věci C-434/15 Soudní dvůr EU klíčovým způsobem doplnil výklad práva týkající se služeb informační společnosti
Evropská komise zveřejnila sdělení k odstraňování online dostupného ilegálního obsahu
Všeobecný a absolutní zákaz online reklamy na poskytování stomatologických služeb je neslučitelný s unijním právem zakotveným ve směrnici 2000/31/ES
Rozhodnutí Soudního dvora EU C-610/15 ve vztahu k porušování autorských práv provozovateli online platforem pro sdílení
Za šíření obchodních sdělení je odpovědný nejen rozesílatel, ale i objednatel tohoto sdělení
Rozsudky Soudního dvora EU C-160/15 a C-484/14 upřesňují výklad některých aspektů služeb informační společnosti na vnitřním trhu EU
Analýza elektronického obchodu v českém podnikatelském prostředí
Poziční dokument ČR k problematice elektronického obchodu
Informační společnost v číslech 2015
Rozsudek Soudního dvora EU C-360/13 se významným způsobem vztahuje i ke službám informační společnosti a zaručení jejich ochrany
Rozhodnutí Soudní dvora Evropské unie v oblasti služeb informační společnosti
Užívání ICT technologie v České republice za rok 2013
Využívání informačních a komunikačních technologií v podnicích v roce 2013
Výkladové stanovisko k § 3 až 6 zákona č.480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti
Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti
Výklad některých ustanovení směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu Evropským soudním dvorem
Směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu
Pojem "služba informační společnosti"
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika |