Od roku 2020 budou platit nová pravidla a povinnosti pro online zprostředkovatelské služby
Dne 20. června 2019 byla vyhlášena v Úředním věstníku Evropské unie finální verze nařízení Evropského parlamentu a Rady o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb, které vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení, tj. 12. července 2020.
Návrh tohoto nařízení vydala Evropská komise dne 26. dubna 2018, jehož prostřednictvím mělo být podle Komise zlepšeno fungování jednotného digitálního trhu, a to nastolením rovnějších podmínek ve vztazích mezi poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb (online platforem) a jejich podnikovými uživateli (obchodníky), jejichž zboží či služby jsou prostřednictvím těchto platforem nabízeny.
Hlavním cílem nařízení je řešení vztahů mezi poskytovateli online zprostředkovatelských služeb a podnikatelskými uživateli jejich služeb, a to zejména:
- vytvořením transparentního a předvídatelného podnikatelského prostředí pro menší podnikatelské subjekty, které získávají přístup ke spotřebitelům prostřednictvím poskytovatelů online zprostředkovatelských služeb,
- zajištěním účinnější možnosti nápravy a řešení sporů ve vztazích mezi poskytovateli online zprostředkovatelských služeb a podnikatelskými uživateli jejich služeb,
- vytvořením předvídatelného a inovativního prostředí na úrovni EU pro regulaci poskytovatelů online zprostředkovatelských služeb.
Podle nařízení zprostředkovatelé online služeb musí pro zajištění transparentnosti především upravit své obchodní podmínky, stanovit důvody a způsob informování o vyloučení, popřípadě o přerušení poskytovaní online služby podnikatelskému uživateli nebo musí v předem stanovené přiměřené lhůtě oznámit změny v poskytování služeb. Úprava poskytování služeb se rovněž týká obecných zásad, které mají být podle nařízení dostupně zveřejněny a v nichž zprostředkovatelé online služeb poskytnou informace o datech, která generují, o možnosti přístupu k nim nebo například o indexaci a o kritériích, která ji určují. Pro účinnější řešení sporů musí zprostředkovatelé online služeb zřídit interní systém řešení stížností nebo ustavit nezávislé a kvalifikované mediátory, kteří budou schopni řešit spory vznikající v souvislosti s poskytováním online služeb. Podle dosažených výsledků hodnocení tohoto nařízení a získaných informací EK do tří let posoudí, zda je zapotřebí přijmout další opatření.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/e-komunikace-a-posta/postovni-sluzby/sluzby-informacni-spolecnosti/narizeni-evropskeho-par... |