Úvodní stránka

Publikováno:
28.11.2022
Autor:
Odbor digitální ekonomiky a chytré specializace

Nakupování on-line nabývá v posledních letech na čím dál větším významu. Pandemie covid-19 tento trend ještě akcelerovala a objednat si cokoliv a kdykoliv od prodejce z druhé strany zeměkoule se tak stalo každodenní součástí našich životů. Dle statistik EU, 75 % občanů nakoupilo zboží či služby online a ČR dokonce drží prim v počtu e-shopů na obyvatele na světě.

Právě online tržiště jsou důležitou součástí Aktu o digitálních službách, který jim věnuje celou jednu část a doplňuje tak další předpisy v oblasti ochrany spotřebitele a stanovuje, jaké specifické požadavky nyní online tržiště musí plnit.


1. Co je online tržiště?

Nejprve je třeba rozlišit online tržiště od běžného e-shopu. Zatímco v e-shopu nabízí své zboží zpravidla jeden výrobce/podnikatel svým zákazníkům, online tržiště je pouze zprostředkovatelem mezi mnoha prodávajícími a nakupujícími. Jinými slovy, online tržiště poskytuje platformu, prostřednictvím které mohou jiné podniky oslovovat své zákazníky. Typicky se jedná např. o aukční portály či nákupní galerie.

V tomto typu obchodování typicky figuruje několik subjektů:

  • zprostředkovatel, tedy nějaká on-line platforma, přes kterou je zboží nebo služba nabízena
  • prodávající-obchodník, tedy osoba, která nabízí svoje výrobky a služby na on-line platformě v souvislosti se svým podnikáním (definice v čl. 3 písm. f),
  • prodávající – neobchodník, tedy osoba, která nejedná na online tržišti v souvislosti se svým podnikáním. Může se jednat např. o osobu, která jednorázově prodává bazarové zboží. Důležité je, že tento prodej nijak nesouvisí s jeho podnikáním.
  • nakupující – může se jednat o spotřebitele, ale i o podnik

2. Jaké nové povinnosti přinese DSA pro tato tržiště?

Nařízení DSA zavádí pro online tržiště následující specifická pravidla[1]:

  • tzv. pravidlo „know your business customer“
  • povinnosti vztahující se k uspořádání online rozhraní platformy
  • povinnost informovat zákazníka o nezákonných výrobcích či službách

Povinnosti se ale nevztahují na všechna online tržiště – ta, která jsou mikro nebo malými podniky, mají výjimku a povinnosti plnit nemusí.[2]

Pravidlo „poznej svého obchodního zákazníka“

První povinnost „know your business customer rule“ neboli „poznej svého podnikového/obchodního zákazníka“ znamená, že si tržiště musí od obchodníka aktivně vyžádat některé základní identifikační údaje. Cílem je především zajištění bezpečného, důvěryhodného a transparentního online prostředí, kde nebudou nabízeny výrobky, které jsou v rozporu s právními předpisy (např. nebezpečné nebo padělané výrobky) a snadnější stíhání podvodníků, kteří takové výrobky nabízí.

Jaké identifikační údaje musí online tržiště požadovat od obchodníka?

  • kontaktní informace (jméno, poštovní adresu, telefonní číslo, e-mailovou adresu);
  • kopii dokladu či jinou elektronickou identifikaci (např. bankovní identita, MojeID aj., viz stránky Ministerstva vnitra);
  • údaje o platebním účtu;
  • informaci, zda je zapsán v obchodním či jiném rejstříku a případně registrační číslo;
  • autocertifikaci obchodníka, kterou se zavazuje nabízet výrobky nebo služby, které jsou v souladu s právem EU (právo EU stanovuje požadavky na různé typu výrobku, např. hračky jsou z důvodu ochrany dětí přísně regulovány a musejí nést označení CE)

Poté, co tyto informace obdrží, musí je poskytovatel online tržiště zkontrolovat – může např. využít volně dostupné oficiální databáze nebo si od obchodníka vyžádat další podklady (kopie dokladu totožnosti, výpisy z obchodního rejstříku aj.). Až poté, co tyto informace bude mít poskytovatel ověřené, může obchodníkovi umožnit využívání jeho služeb, tedy obchodování na online tržišti. Online tržiště má pak povinnost tyto informace uchovávat po dobu 6 měsíců a ve stanovených případech může informace poskytnout např. veřejným orgánům. Kontaktní informace, informace z obchodního rejstříku a autocertifikaci musí poskytovatel zpřístupnit na online rozhraní, kde je prezentována informace o produktu či službě.

Online rozhraní

Pokud obchodník prodává či nabízí svoji službu, musí (stejně jako v offline světě) poskytnout zákazníkovi rozličné předsmluvní informace (např. dle zákona o ochraně spotřebitele, zákona o nekalých praktikách atd.). Dle nařízení DSA musí online tržiště svoje online rozhraní koncipovat tak, aby obchodník mohl tyto informační povinnosti snadno splnit. Obchodníkům musí být umožněno, aby poskytli alespoň následující údaje:

  • jasnou a jednoznačnou identifikaci výrobků nebo služeb
  • znak identifikující obchodníka – může se jednat např. o ochrannou známku, logo, symbol
  • informace o označeních v oblasti bezpečnosti výrobků (např. logo CE)

Poskytovatelé poté musí v rámci svých možností posoudit, zda jsou uvedené informace úplné. Poskytovatel dále musí provádět náhodné kontroly, aby ověřil, zda nabízené výrobky nebo služby nejsou nezákonné (např. prověření na oficiálních, volně dostupných online databázích jako je RAPEX).

Právo na informace

Ačkoliv existuje spousta nástrojů, jak zabránit tomu, aby byly na trhu nabízeny nezákonné výrobky nebo služby, pokud se něco takového stane, má online tržiště povinnost informovat spotřebitele, který si výrobek nebo službu koupil o tom, že je služba nebo výrobek nezákonný (např. že jde o padělek), o totožnosti obchodníka a o jakýchkoliv relevantních prostředcích náhrady. V případě, že poskytovatel nemá kontaktní údaje všech spotřebitelů, kteří si nezákonnou službu nebo výrobek koupili, musí poskytovatel zveřejnit informace o nezákonnosti na svém online rozhraní.

 


 

[1] Tento článek se týká pouze povinností stanovených specificky pro on-line tržiště. DSA stanovuje taktéž další povinnosti, které musí splňovat všechny digitální služby – např. povinnosti týkající se transparentnosti, povinnost zveřejnit kontaktní místo aj.

[2] Dle doporučení Komise 2003/361 se mikropodnikem rozumí podnik, který zaměstnává méně než 10 osob a jehož roční obrat a/nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR a malým podnikem podnik, který zaměstnává méně než 50 osob a jehož roční obrat a/nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 10 milionů EUR.

 

 



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/narizeni-o-digitalnich-sluzbach-online-trziste--271279
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V