Úvodní stránka

Publikováno:
20.7.2016
Autor:
61100

Řídicí orgán OP PIK zvěřejňuje Výroční zprávu o implementaci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost za rok 2015.


Výroční zpráva OP PIK za rok 2015

Výroční zpráva OP PIK za rok 2015 byla schválena Evropskou komisí dne 13. 7. 2016.

Shrnutí pro veřejnost

Výroční zpráva o implementaci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost poskytuje klíčové informace o provádění programu a jeho priorit. Zpráva rovněž uvádí souhrnný přehled zjištění všech hodnocení programu, přijatých opatření a jakýchkoliv záležitostí, které ovlivňují výkonnost programu tak, jak je obsaženo v Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013.

Na velmi úspěšný Operační program Podnikání a inovace navazuje v novém programovém období 2014—2020 Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost je základním programovým dokumentem Ministerstva průmyslu a obchodu pro čerpání finančních prostředků z Evropských strukturálních a investičních fondů v období 2014—2020 s celkovou alokací 4 331,1 mil. EUR (117,0 mld. CZK). Cílem tohoto operačního programu je dosažení konkurenceschopné a udržitelné ekonomiky založené na znalostech a inovacích. Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost je koncipován ve vazbě na základní evropské a národní strategie a dokumenty v souladu s Dohodou o partnerství pro programové období 2014—2020, která byla schválena Evropskou komisí dne 26. srpna 2014. Ve vazbě na tyto evropské a národní strategie a ve spolupráci s hospodářskými a sociálními partnery byly identifikovány čtyři věcně zaměřené prioritní osy. Intervence v rámci tohoto operačního programu budou spolufinancovány z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Vláda ČR na svém jednání dne 9. února 2015 schválila 20 programů podpory z předpokládaného celkového počtu 24 programů. Vedle dotačních programů podpory se v Operačním programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost počítá rovněž s programy využívajícími jako formu podpory finanční nástroje, jejichž využití však muselo podle evropské legislativy nejprve projít předběžným externím posouzením. Toto předběžné posouzení prokázalo neoptimální investiční situace a identifikovalo vhodné finanční nástroje podpory. Monitorovací výbor Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vzal dne 11. listopadu 2015 předběžné posouzení na vědomí a dále projednal a schválil kritéria pro výběr operací Operačního programu v případě finančních nástrojů/fondů fondů. V roce 2015 nebyla realizovaná žádná operace formou finančních nástrojů/fondu fondů.

Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost byl jako vůbec první český operační program formálně schválen Evropskou komisí dne 29. dubna 2015. Zahájení implementace Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost ve smyslu vyhlášení prvních výzev je datováno o měsíc později, kdy dne 29. května 2015 došlo k vyhlášení prvních dotačních výzev pro předkládání projektů pro žadatele o podporu se zahájením příjmu takzvaných předběžných žádostí o podporu od 1. června 2015. Následně byly dne 26. června 2015 ještě vyhlášeny 2 výzvy pro oblast podpory aplikovaného výzkumu. Další dvě kola vyhlášení výzev proběhla v září a prosinci 2015. K 31. prosinci 2015 bylo evidováno v systému MS2014+ celkem 5 956 zaregistrovaných žádostí o podporu s celkovými předpokládanými způsobilými výdaji přesahujícími 5,6 mld. EUR (150,7 mld. CZK) a požadovaným příspěvkem Evropské unie ve výši 2,2 mld. EUR (60,3 mld. CZK). Samotné dotace se budou lišit dle míry podpory podle jednotlivých programů, respektive výzev.

Obecný přístup Řídicího orgánu k výzvám je takový, že alokace na výzvu je stanovena ve výši 1/4 celkové alokace konkrétního programu podpory. Pokud jde o druh výzvy, výzvy jsou většinou koncipovány jako kolové a je preferován jednokolový systém hodnocení. Dále je důležité doplnit, že Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost významně preferuje podporu malých a středních podniků. U všech relevantních výzev je tak nutné respektovat podmínku podpory velkých podniků maximálně do 20 % alokace Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Tento poměr je vztažen k alokaci pro prioritní osu 1, prioritní osu 3 (vyjma specifického cíle 3.6) a prioritní osu 4 (vyjma specifického cíle 4.1). Zároveň je nutné uvést, že těchto 20 % se vztahuje k alokaci na výše zmíněné prioritní osy Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost a nikoliv k alokaci výzvy či programu podpory, jak bývá často zaměňováno.

Mezi nové požadavky kladené na příjemce patří povinnost žadatele o podporu zveřejnit v přiměřeném rozsahu svou strukturu vlastnických vztahů k zajištění transparentnosti a zabránění potenciálnímu střetu zájmů. Projekty v rámci tohoto operačního programu mohou být realizovány na celém území ČR s výjimkou hlavního města Prahy. Rozhodující pro posouzení místní přijatelnosti není sídlo žadatele, ale skutečné místo realizace projektu, tedy skutečné místo dopadu realizovaného projektu z hlediska jeho přínosů do příslušného regionu. V rámci vybraných výzev jsou zvýhodňovány projekty realizované v hospodářsky problémových regionech vymezených usnesením vlády ČR č. 344/2013 a regionech dle usnesení vlády ČR č. 952/2013, ve smyslu usnesení vlády ČR č. 826/2015, a v územích s vysokou mírou nezaměstnanosti.

Co se týká informací o věcném pokroku, výstupové indikátory Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost dosahují ve všech věcně zaměřených prioritních osách nulových hodnot, a to z důvodu posunu implementace celého operačního programu. Řídicí orgán počítá, že prvotní náběhy výstupových indikátorů se projeví až v průběhu roku 2016. Z hlediska efektivního finančního řízení programu je důležité dodržení pravidla n+3. Pravidlo n+3 je považováno za kontrolní nástroj k zajištění plynulosti čerpání finančních prostředků z Evropských strukturálních a investičních fondů. Zjednodušeně lze pravidlo n+3 vysvětlit tak, že alokace na rok n musí být vyčerpána do konce roku n+3. Vzhledem k tomu, že Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost nebyl schválen ze strany Evropské komise v roce 2014, se alokace roku 2014 převádí k alokaci roku 2015. V roce 2015 byly v Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vydány právní akty pouze ke 12 projektům s celkovými způsobilými výdaji ve výši 39,3 mil. EUR (1 061 mil. CZK) v rámci výzvy Technická pomoc Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost prioritní osy 5. V roce 2015 nebyly v rámci Operační programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost čerpány žádné finanční prostředky.

 



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/oppik-2014-2020/operacni-program-podnikani-a-inovace-...
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V