Úvodní stránka

Publikováno:
1.4.2019
Autor:
21100

Dne 28. března 2019 se v budově Ministerstva průmyslu a obchodu konalo 23. zasedání poradního orgánu meziresortního charakteru v oblasti zlepšování podnikatelského prostředí v České republice - Podnikatelské rady.


Jednání zahájila ministryně průmyslu a obchodu a zároveň předsedkyně Podnikatelské rady Marta Nováková. "Podnikatelská rada je vhodnou platformou pro diskusi a řešení témat, která přispívají k příznivému rozvoji podnikatelského prostředí.  Není žádným tajemstvím, že mojí top prioritou v této oblasti je zejména snižování administrativní zátěže podnikatelů, a proto průběžně pracujeme na zlepšení, zjednodušení a snížení požadavků ze strany státu vůči podnikatelům." zdůraznila ve svém úvodním projevu.

Zároveň představila tzv. "Propodnikatelské desatero", které ministerstvo (odbor podnikatelského prostředí a obchodního podnikání) připravilo pro podnikatele na zlepšení podnikatelského prostředí a dalšího snížení administrativní zátěže. "Propodnikatelské desatero" představuje 10 stěžejních oblastí, které je potřeba v nejbližší době postupně zrealizovat:

1. Právní elektronický systém (PES)

2. přívětivá legislativa

3. kontrolní web

4. propojení Registru živnostenského podnikání a Portálu občana pro snadnější podnikání

5. digitalizace formulářů

6. rodinné podnikání

7. exekuce - kompenzace nákladů podnikatelů spojených s exekucemi zaměstnanců

8. zamezení duplicit (only once)

9. online transparentní platby

10. usnadnění povolování staveb, kdy dokumenty řeší úřad.

Na všech bodech se již průběžně pracuje. ,,Například v rámci PES se Ministerstvo průmyslu a obchodu dohodlo s Hospodářskou komorou ČR na vzájemné spolupráci z hlediska zpracování přehledu povinností vyplývajících z právních předpisů, které má resort v gesci. Díky propojení Registru živnostenského podnikání a Portálu občana mají podnikatelé nově možnost komfortněji zpracovávat a zasílat ohlášení živnosti nebo požádat o koncesi z pohodlí domova (bez nutnosti instalace příslušné aplikace). Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo věcný návrh na kompenzaci nákladů podnikatelů, který by spočíval ve zřízení odčitatelné položky zohledňující náklady podnikatelů úpravou § 34 odst. 4 zákona o daních z příjmů. Podporujeme také bezhotovostní ekonomiku.” sdělila ministryně Marta Nováková.

Po obsáhlé diskuzi k tomuto následovala prezentace Hany Šimkové, zástupkyně ředitele odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání, k dalšímu bodu programu, a to 16. vydání ročenky publikace Doing Business 2019, kterou vydává Mezinárodní finanční korporace, jenž je součástí Světové banky. Publikace Doing Business mapuje podnikatelské prostředí ve 190 státech. Kromě celkového pořadí hodnotí podmínky v jednotlivých zemích podle 10 indikátorů. Zveřejněna byla dne 31. října 2018 ve Washingtonu. Česká republika obsadila v aktuálním žebříčku 35. místo. ,,V průběhu února a března 2019 jsme realizovali schůzky se zástupci dotčených institucí, jejichž cílem bylo prodiskutování příslušného hodnocení a návrhy na možné zlepšení pozice u vybraných indikátorů.” sdělila Hana Šimková. Souhrn zjištěných závěrů bude prostřednictvím Ministerstva financí, které je gestorem studie Doing Business, postoupen do Světové banky.

Zástupce Hospodářské komory ČR Michal Štefl ve své prezentaci na téma Rekodifikace stavebního práva shrnul hlavní problémy současného stavebního práva a představil osm základních předpokladů úspěšné rekodifikace stavebního práva.

Tématem, které účastníky jednání rovněž velmi zaujalo, bylo téma "Exekuce – kompenzace nákladů podnikatelů", které prezentoval Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání. MPO připravilo návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné položky od základu daně z příjmů. Návrh byl již předán k posouzení na Ministerstvo financí. "Samozřejmě, že by ideálním stavem bylo, kdyby v případě administrace exekucí nebyli podnikatelé vystaveni žádné administrativní zátěži." konstatoval Pavel Vinkler.

Posledním, nicméně důležitým tématem zejména pro malé a střední podniky, byla problematika rodinných firem, rodinného podnikání a zejména ukotvení definice rodinného podnikání. Jak poznamenal Pavel Vinkler ve své prezentaci k tomuto bodu jednání, danou problematiku začala iniciativně řešit Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Z řad pléna, které je tvořeno zástupci veřejného i soukromého sektoru, k tématům zaznělo několik podnětných návrhů, které byly dále diskutovány.

Zápis z 23. zasedání pléna Podnikatelské rady, včetně přílohy - seznamu subjektů Doing Business 2019, naleznete v příloze této zprávy. 

 


Galerie



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/podnikatelska-rada/23--zasedani-plena-podnikatelske-rady--245073
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V