Úvodní stránka

Publikováno:
9.2.2023
Autor:
Odbor digitální ekonomiky a chytré specializace

Online platformy, které propojují podniky s jejich zákazníky, jsou klíčovým hráčem nových obchodních modelů, obchodu a inovací. Podnikům poskytují přístup k novým trhům a obchodním příležitostem, spotřebitelům rozšiřují možnosti volby a přispívají k nabídce konkurenčních cen. Jejich působení ovšem přináší také rizika, jako jsou nekalé praktiky či netransparentnost těchto služeb a zejména závislost malých podnikatelů na těchto službách. Nastavení pravidel pro spravedlivé a důvěryhodné online prostředí má za cíl evropské nařízení „Platform to Business“.


Nařízení 2019/1150 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb, tzv. „Platform to Business Regulation“ („P2B“) reaguje na vzrůstající trend zprostředkovávání transakcí (nákupu zboží a služeb) prostřednictvím online zprostředkovatelských služeb. Ten často vede k tomu, že jsou podnikatelé, zejména mikropodniky a malé a střední podniky, na těchto službách závislí a potřebují je, aby oslovili spotřebitele. Podobně mohou být internetové vyhledávače klíčové pro podniky, které nabízejí spotřebitelům zboží nebo služby prostřednictvím internetových stránek.

Tyto služby tak mohou být rozhodující pro obchodní úspěch podniků. Vzhledem k této zvyšující se závislosti mají poskytovatelé uvedených služeb často lepší vyjednávací pozici, která jim umožňuje chovat se v praxi jednostranně způsobem, který nemusí být poctivý a který může poškozovat oprávněné zájmy jejich podnikatelských uživatelů a nepřímo i spotřebitelů. Proto nařízení P2B stanovuje cílený soubor závazných pravidel, aby bylo zajištěno spravedlivé, předvídatelné, udržitelné a důvěryhodné online podnikatelské prostředí v rámci vnitřního trhu. Zejména by P2B mělo poskytnout podnikatelským uživatelům transparentnost a možnosti účinné nápravy. To by pak mělo usnadnit přeshraniční podnikání v rámci EU, a zlepšit tak řádné fungování vnitřního trhu.

 

Na koho se nařízení P2B vztahuje?

Nařízení se vztahuje na online zprostředkovatelské služby a internetové vyhledávače poskytované podnikatelským uživatelům a uživatelům firemních internetových stránek[1], kteří jsou usazeni v EU a kteří prostřednictvím těchto služeb nebo vyhledávačů nabízejí zboží nebo služby spotřebitelům nacházejícím se v EU (bez ohledu na místo usazení poskytovatelů).[2]

Online zprostředkovatelské služby podle nařízení P2B[3]:

  • jsou služby informační společnosti ve smyslu směrnice 2015/1535
  • umožňují podnikatelským uživatelům nabízet zboží nebo služby spotřebitelům (aby tak usnadnily transakce mezi těmito podnikatelskými uživateli a spotřebiteli, bez ohledu na to, kde a zda jsou transakce nakonec uzavřeny) – fungují tedy jako zprostředkovatelé
  • jsou poskytovány podnikatelským uživatelům na základě smluvních vztahů
  • příkladem mohou být online tržiště, obchody s aplikacemi, platformy sdílené ekonomiky nebo služby sociálních médií

Internetové vyhledávače podle P2B:

  • jsou digitální služby
  • umožňují uživatelům vkládat dotazy za účelem vyhledávání v zásadě na všech internetových stránkách nebo na všech internetových stránkách v určitém jazyce na základě dotazu a poskytují výsledky v jakémkoli formátu, v nichž lze nalézt informace související s požadovaným obsahem

 

Jaké nové povinnosti mají online zprostředkovatelské služby a vyhledávače podle nařízení P2B?

Online zprostředkovatelské služby:

  • online zprostředkovatelské služby (zjednodušeně platformy) musí zajistit, aby jejich smluvní podmínky byly sepsány ve srozumitelném jazyce, byly snadno dostupné a stanovovaly mj. možné důvody pro pozastavení, ukončení nebo omezení poskytování daných služeb.
    • jakékoli navržené změny svých podmínek musí tyto platformy oznámit svým podnikatelským uživatelům na trvalém nosiči (např. e-mail)
    • P2B také stanovuje lhůty a práva uživatelů v případě změny podmínek
    • platformy musí rovněž zajistit, aby byla identita podnikatelského uživatele jasně viditelná v rámci jejich nabídek
  • pokud se platforma rozhodne omezit, pozastavit nebo ukončit poskytování služeb některému podnikatelskému uživateli, musí dodržovat lhůty pro oznámení a rozhodnutí odůvodnit podle pravidel P2B
  • platformy musí ve svých podmínkách popsat hlavní parametry, které určují pořadí[4] zboží a služeb, včetně vysvětlení jakékoli možnosti podnikatelských uživatelů aktivně ovlivnit pořadí za úplatu a rovněž účinky této úplaty
  • pokud platforma nabízí zákazníkům doplňkové zboží a služby (např. služba opravy nebo pojištění zboží), musí ve svých podmínkách stanovit jejich popis, včetně toho, zda a za jakých okolností může podnikatelský uživatel nabízet své vlastní doplňkové zboží a služby
  • platformy mají povinnost ve svých podmínkách popsat jakéhokoli rozdílné zacházení, které uplatňují ve vztahu ke zboží a službám, jež spotřebitelům prostřednictvím těchto služeb nabízí tento poskytovatel sám nebo jiní podnikatelští uživatelé
  • P2B stanovuje i pravidla pro zvláštní smluvní ujednání mezi online zprostředkovatelskými službami a podnikatelskými uživateli s cílem zajistit, aby smluvní vztahy byly v souladu s dobrou vírou a poctivým jednáním (včetně například omezení změny podmínek se zpětnou působností)
  • dále musí platformy uvést v podmínkách popis rozsahu, povahy a podmínek jejich přístupu k určitým kategoriím údajů, jež podnikatelští uživatelé nebo spotřebitelé poskytují pro účely používání dotčených služeb, nebo které jsou generovány při poskytování těchto služeb
  • rovněž je novou povinností odůvodnit a zveřejnit případné omezení možnosti podnikatelských uživatelů nabízet stejné zboží a služby za různých podmínek jinými prostředky než prostřednictvím těchto služeb
  • platformy musí také zajistit snadno přístupný a bezplatný interní systém pro vyřizování stížností podnikatelských uživatelů
  • a v neposlední řadě mají tyto služby povinnost uvést ve svých podmínkách dva nebo více mediátorů, s nimiž jsou ochotni spolupracovat při pokusu o dosažení dohody s podnikatelskými uživateli[5]

 

Internetové vyhledávače:

  • stejně jako online zprostředkovatelské služby, i vyhledávače musí popsat ve svých podmínkách hlavní parametry, které určují pořadí zboží a služeb, včetně vysvětlení jakékoli možnosti uživatelů firemních internetových stránek aktivně ovlivnit pořadí za úplatu a rovněž účinky této úplaty
  • vyhledávače mají stejně tak povinnost popsat ve svých podmínkách jakékoli rozdílné zacházení, které uplatňují ve vztahu ke zboží a službám, jež spotřebitelům prostřednictvím těchto služeb nabízí tento poskytovatel sám nebo jiní podnikatelští uživatelé

 

Nařízení P2B v České republice

Dozor nad dodržováním pravidel tohoto nařízení a jejich vymáhání je v rukou členských států. V České republice je dozorovým orgánem Český telekomunikační úřad. Přestupky a sankce jsou stanoveny v zákoně č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti). 

 

 

 


 

[1] Nařízení používá pojem „podnikatelský uživatel“ v případě uživatelů online zprostředkovatelských služeb a pojem „uživatel firemních internetových stránek“ ve vztahu k internetovým vyhledávačům. V obou případech se jedná o firmy, nikoli fyzické osoby.

[2] Nařízení se nevztahuje na online zprostředkovatelské služby mezi subjekty na stejné úrovni bez přítomnosti podnikatelských uživatelů, čistě mezipodnikové online zprostředkovatelské služby, které nejsou nabízeny spotřebitelům, online reklamní nástroje a online reklamní výměny, které se neposkytují s cílem usnadnit zahájení přímých transakcí a které nezahrnují smluvní vztah se spotřebiteli, softwarové služby provádějící optimalizaci pro vyhledávače, služby související se softwarem pro blokování reklam, online platební služby aj.

[3] Detailní definice online zprostředkovatelských služeb je obsažena v čl. 2 odst. 2 nařízení P2B.

[4] Jako pořadí se označuje relativní důležitost nabídek podnikatelských uživatelů nebo relevantnost připisovaná výsledkům vyhledávání v podobě, v jaké je poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb nebo poskytovatelé online vyhledávačů prezentují, uspořádají nebo oznamují, a je výsledkem uplatnění algoritmického řazení, mechanismů hodnocení či recenzí, vizuálních označení či jiných nástrojů pro zvýraznění nebo jejich kombinace.

[5] Tato povinnost se nevztahuje na poskytovatele, kteří jsou malými podniky ve smyslu doporučení 2003/361/ES.



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/narizeni-_platform-to-business_--272575
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V