Přestože jsou zprostředkovatelské služby soukromými subjekty a na jejich vztah s uživateli se uplatní zásada smluvní svobody, v poslední době zejména velké sociální sítě plní roli veřejného prostoru a jejich zásahy do uživatelského obsahu tak mohou mít významný dopad na základní práva uživatelů. Proto nařízení o digitálních službách stanovuje pravidla pro smluvní podmínky těchto služeb.
Pravidla pro smluvní podmínky v oblasti digitálních služeb stanovuje již nařízení Platform to Business, které zavazuje online platformy informovat své podnikatelské uživatele o různých aspektech jejich vztahu. Platformy musí ve svých smluvních podmínkách uvést mj. popis hlavních parametrů, které určují pořadí zboží a služeb, popis doplňkového zboží a služeb, či informace o rozdílném zacházení nebo přístupu k údajům.
Nařízení o digitálních službách nyní stanovuje povinnosti týkající se transparentnosti smluvních podmínek pro všechny zprostředkovatelské služby[1] vůči všem uživatelům, bez ohledu na to, zda jsou fyzickými nebo právnickými osobami.
Co se musí uživatel ze smluvních podmínek dozvědět?
- z jakých důvodů a jakým způsobem může být jeho obsah omezen
- zásady, postupy, opatření a nástroje, které poskytovatel služby používá pro moderování obsahu
- informace o rozhodování založeném na algoritmech a lidském přezkumu
- informace o postupu v interním systému pro vyřizování stížností
- z jakých důvodů a jakým způsobem mu může být omezeno poskytování služby jako takové
- jak může používání dané služby ukončit
Informace musí být srozumitelné, jasné, snadno pochopitelné, uživatelsky vstřícné a jednoznačné. Poskytovatelé služeb je musí zveřejnit ve snadno přístupném a strojově čitelném formátu a k jednoduššímu vysvětlení mohou použít například ikony či obrázky.
Poskytovatelé zprostředkovatelských služeb musí uživatele informovat o každé významné změně svých smluvních podmínek, například pokud mění pravidla týkající se informací, které jsou v rámci jejich služby povoleny.
Pokud je služba primárně zaměřena na nezletilé osoby (například svou koncepcí nebo marketingem), nebo ji převážně využívají nezletilé osoby, musí poskytovatel podmínky vysvětlit tak, aby jim nezletilé osoby rozuměly.
Při uplatňování a vymáhání smluvních podmínek musí poskytovatelé služeb postupovat objektivně, přiměřeně a s náležitou péčí. Musí přihlížet k právům a oprávněným zájmům všech dotčených stran, včetně základních práv uživatelů, například svobody projevu, svobody a plurality médií.
Velmi velké online platformy a velmi velké internetové vyhledávače
Online platformy a vyhledávače s průměrným měsíčním počtem aktivních uživatelů vyšším než 45 milionů (10 % obyvatel EU)[2] musí své smluvní podmínky zveřejnit v úředních jazycích všech členských států EU, kde poskytují své služby. Navíc musí uživatelům poskytnout stručné shrnutí smluvních podmínek v jasném a jednoznačném znění. Tam by měly uvést hlavní body požadavků na informace, včetně možnosti snadno odstoupit od nepovinných ustanovení.
[1] Jedná se o celé spektrum digitálních služeb, od služeb poskytujících síťovou infrastrukturu, přes webhosting až po online platformy, jako jsou sociální sítě nebo internetová tržiště.
[2] Aktuální seznam určených velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů naleznete na webu Evropské komise.
Zdroj dat | www.mpo.cz |
---|---|
Originál | mpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/narizeni-o-digitalnich-sluzbach-smluvni-podminky--275296 |