Úvodní stránka

Publikováno:
13.3.2023
Autor:
Odbor digitální ekonomiky a chytré specializace

Mezi hlavní cíle nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) patří zajištění transparentnějšího online prostředí. Za tímto účelem DSA zavádí soubor několika opatření, od transparentních smluvních podmínek, přes transparentnost rozhodování o moderaci obsahu a zobrazování reklamy, až po transparentnost doporučovacích systémů nebo algoritmů. Aby měli uživatelé, veřejné orgány a občanská společnost informace o tom, jak platformy přistupují k uživatelskému obsahu, musí nově digitální služby každoročně zveřejňovat zprávy o jeho moderaci.


Výroční zpráva o moderování obsahu

Zpráva musí obsahovat informace o veškerém moderování obsahu. To znamená, že poskytovatelé musí informovat jak o moderaci na základě pravidel stanovených nařízení DSA, tak o moderaci, kterou v daném období prováděli na základě uplatňování svých smluvních podmínek.

Zprávy musí být snadno přístupné, jednoznačné, snadno srozumitelné a ve strojově čitelném formátu. Musí být vydávány alespoň jednou ročně. (Nařízení DSA bude účinné od 17. února 2024, první zpráva by tedy měla být vydaná do 17. února 2025. Velmi velké online platformy a velmi velké vyhledávače musí zprávy vydávat častěji, jejich specifika se dočtete níže).

 

Jaké informace musí zpráva obsahovat?

Škála informací uvedených ve zprávě se, stejně jako další povinnosti stanovené v nařízení DSA, liší dle charakteru a velikosti služby. Aby podnikům nevznikla neúměrná administrativní zátěž a bylo zajištěno inovativní prostředí, nevztahuje se povinnost vydávání zprávy na poskytovatele služeb, kteří jsou mikro nebo malými podniky.[1] Naopak velmi velké online platformy a velmi velké vyhledavače musí vzhledem ke svému společenskému vlivu a rizikům uvádět informací více než ostatní služby, aby byl zajištěn demokratický dohled nad těmito službami.

V následujícím přehledu uvádíme základní informace, které musí výroční zprávy u jednotlivých typů služeb obsahovat. Níže najdete detailnější popis jednotlivých informací.

Zpráva vydávaná všemi zprostředkovatelskými službami (mimo mikro a malé podniky)

  • informace o obdržených příkazech od veřejných orgánů
  • informace o moderování obsahu z vlastního podnětu
  • informace o stížnostech obdržených prostřednictvím interních systémů pro vyřizování stížností
  • informace o využívání automatizovaných postupů za účelem moderování obsahu

Zpráva vydávaná hostingovými službami (mimo mikro malé podniky)

  • informace o obdržených příkazech od veřejných orgánů
  • informace o moderování obsahu z vlastního podnětu
  • informace o stížnostech obdržených prostřednictvím interních systémů pro vyřizování stížností
  • informace o využívání automatizovaných postupů za účelem moderování obsahu
  • informace o oznámeních v mechanismu „Notice and Action“

Zpráva vydávaná online platformami (mimo mikro a malé podniky)

  • informace o obdržených příkazech od veřejných orgánů
  • informace o moderování obsahu z vlastního podnětu
  • informace o stížnostech obdržených prostřednictvím interních systémů pro vyřizování stížností
  • informace o využívání automatizovaných postupů za účelem moderování obsahu
  • informace o oznámeních v mechanismu „Notice and Action“
  • informace o sporech předložených subjektům mimosoudního řešení sporů
  • informace o pozastaveních poskytování služby

Zpráva vydávaná velmi velkými online platformami a velmi velkými vyhledávači

Vzhledem k rizikům, která jsou spojena s velkými platformami, a s nimi souvisejícími dodatečnými povinnostmi, jsou na velmi velké platformy a vyhledávače kladeny vyšší nároky také z hlediska jejich transparentnosti. Tyto služby musí výroční zprávu zveřejňovat každých 6 měsíců (poprvé ji musí uveřejnit dva měsíce poté, co pro ně začne DSA platit – tedy čtyři měsíce od jejich určení velmi velkou online platformou nebo velmi velkým online vyhledávačem). Zprávu musí tyto služby zveřejnit alespoň v jednom z úředních jazyků členských států.

  • informace o obdržených příkazech od veřejných orgánů
  • informace o moderování obsahu z vlastního podnětu
  • informace o stížnostech obdržených prostřednictvím interních systémů pro vyřizování stížností
  • informace o využívání automatizovaných postupů za účelem moderování obsahu
  • informace o oznámeních v mechanismu „Notice and Action“
  • informace o sporech předložených subjektům mimosoudního řešení sporů
  • informace o pozastaveních poskytování služby
  • informace o průměrném měsíčním počtu aktivních příjemců služby celkově a za každý členský stát zvlášť
  • informace o lidských zdrojích, které se věnují moderování obsahu
  • informace o ukazatelích přesnosti využívání automatizovaných postupů za účelem moderování obsahu (pro konkrétní jazyk členského státu)

 

Co musí jednotlivé části zprávy obsahovat?

Zde uvádíme podrobnosti k některým částem výroční zprávy. Zda má poskytovatel povinnost tyto informace do zprávy zahrnovat, závisí na jeho velikosti a typu podle výčtu výše.

  • Informace o obdržených příkazech od veřejných orgánů - zpráva by měla zahrnovat počet příkazů obdržených od orgánů členských států a jejich kategorizaci (dle druhu nezákonného obsahu), které členské státy příkazy vydaly a střední dobu potřebnou k informování orgánu o jeho obdržení, případně o jeho provedení.
  • Informace o oznámeních v mechanismu „Notice and Action“ - poskytovatelé mají uvádět počet oznámení podaných prostřednictvím mechanismu „Notice and Action“ (podle článku 16) a jejich rozdělení podle druhu údajného nezákonného obsahu. Dále mají zprávy informovat o počtu oznámení, která podali důvěryhodní oznamovatelé (podle článku 22). Zpráva má také obsahovat informace o veškerých opatřeních, která poskytovatelé přijali na základě těchto oznámení (s rozlišením, zda byla tato opatření přijata na základě právních předpisů či smluvních podmínek), informace o počtu oznámeních, která byla zpracována výhradně automatizovanými postupy a informace o střední době potřebné pro přijetí opatření.
  • Informace o moderování obsahu z vlastního podnětu - poskytovatel služby může moderovat obsah také dle svých smluvních podmínek, proto v takovém případě musí o moderování rovněž informovat ve výroční zprávě. Informace musí opět zahrnovat využívání automatizovaných nástrojů. Navíc musí poskytovatelé informovat o odborné přípravě a pomoci osobám pověřeným moderováním obsahu, o počtu a druhu přijatých opatření, která ovlivňují dostupnost, viditelnost a přístupnost informací poskytnutých příjemci služby, a o možnosti uživatelů poskytovat informace prostřednictvím služby a o jiných souvisejících omezeních služby. Oznamované informace mají být opět rozděleny podle druhu nezákonného obsahu nebo porušení smluvních podmínek poskytovatele služby, dále podle metody odhalení a podle druhu uplatněných omezení.
  • Informace o stížnostech - zpráva má obsahovat počet stížností, které služba obdržela prostřednictvím interního systému pro vyřizování stížností, jejich základ (tedy předmět stížnosti), informace o rozhodnutích přijatých v souvislosti se stížnostmi, střední dobu potřebnou pro vydání rozhodnutí a počet případů, kdy byla rozhodnutí zrušena (např. na základě mimosoudního řešení sporů).
  • Informace o využívání automatizovaných postupů - dotčené služby musí zveřejnit informace o tom, jaké automatizované postupy používají za účelem moderace obsahu. Zpráva by měla zahrnovat kvalitativní popis postupů, uvedení účelů, ukazatele přesnosti a míru chybovosti.
  • Informace o sporech předložených subjektům mimosoudního řešení sporů - zpráva musí obsahovat počet sporů, které byly předloženy subjektu pro mimosoudní řešení sporů (podle článku 21), výsledky sporů, střední dobu pro vyřešení tímto mechanismem a podíl sporů, u kterých online platforma již provedla rozhodnutí.
  • Informace o pozastaveních poskytování služby - zpráva má obsahovat počet pozastavení poskytování služby a jejich odůvodnění, kterým může být časté poskytování nezákonného obsahu nebo časté podávání zjevně neodůvodněných oznámení či stížností (podle článku 23).
  • Informace o lidských zdrojích, které se věnují moderaci obsahu - zpráva musí obsahovat informace o veškerých personálních kapacitách, které se věnují moderování obsahu na dané platformě. Dále je třeba oznámit jejich kvalifikaci i jazykové znalosti, včetně odborné přípravy a informace o podpoře (např. psychologické) poskytované těmto pracovníkům.

 

Šablony

Evropská komise může stanovit šablony týkající se obsahu a formy výroční zprávy.

 

Další informační povinnosti online platforem

V tomto článku se zabýváme pouze informováním v rámci výroční zprávy. Nařízení DSA nicméně ukládá i další informační povinnosti. Jedna z nejdůležitějších povinností, kterou musí splňovat všechny online platformy mimo mikro a malé již od 17. února 2023, je zveřejnění průměrného počtu aktivních příjemců služeb v Unii. Tento průměr se vypočítá jako průměr za období předchozích 6 měsíců. Článek s podrobnými informacemi naleznete ZDE.

Poskytovatelé online platforem (kromě těch, které jsou mikro nebo malými podniky) mají také povinnost předložit Komisi bez zbytečného odkladu rozhodnutí a odůvodnění moderace obsahu (bez osobních údajů), a to z toho důvodu, že budou zařazena do veřejně přístupné, strojově čitelné databáze Evropské komise. 


[1] Dle doporučení Komise 2003/361 se mikropodnikem rozumí podnik, který zaměstnává méně než 10 osob a jeho roční obrat a/nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR. Malým podnikem je podnik, který zaměstnává méně než 50 osob a jeho roční obrat a/nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 10 milionů EUR.



Zdroj datwww.mpo.cz
Originálmpo.cz/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/zpravy-o-moderovani-uzivatelskeho-obsahu-podle-narizeni-o-di...
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V